۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۹۳۳۱ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰ دسته: ارز ترجیحی، کشاورزی
۰

بر اساس آمار گمرک در ۱۰ ماه ابتدایی سال جاری بیش از ۸۵ هزار تن مرغ منجمد به قیمت ۱۶۴ میلیون دلار به کشور وارد شده است. به این ترتیب با احتساب ارز نیمایی و هزینه‌های جانبی، هر کیلوگرم مرغ منجمد وارداتی حدود ۶۰ هزار تومان برای دولت تمام می‌شود.

مسیر اقتصاد/ اختصاص دلار ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده‌های کشاورزی، با وجود مشکلاتی که دارد، به تثبیت نسبی قیمت مرغ، تخم مرغ و روغن در کشور انجامیده است. درحال حاضر قیمت مصوب فروش مرغ تولید داخلی در حدود ۳۱ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است و دولت نیز هر کیلوگرم مرغ منجمد وارداتی را به قیمت ۲۰ هزار تومان به مردم می‌فروشد.

قیمت تمام شده مرغ تولید داخلی با دلار ۴۲۰۰ تومانی چقدر است؟

منتقدین اختصاص دلار ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده‌های دامی معتقدند در شرایطی که ذرت و کنجاله سویا به عنوان غذای مرغ با اختصاص دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود، قیمت تمام شده مرغ تولید داخلی نیز باید در حدود ۱۰ هزار تومان تمام شود. اما بررسی آنالیز قیمت مرغ نشان می‌دهد به دلیل رشد قیمت جهانی ذرت و کنجاله سویا در طول دو سال اخیر، نهاده مورد نیاز برای تولید هرکیلوگرم مرغ، حتی با اختصاص دلار ۴۲۰۰ تومانی، بیش از ۱۰ هزار تومان است.

علاوه بر این دیگر هزینه‌های غیردلاری تولید مرغ از جمله انرژی، جوجه یکروزه، حمل و نقل، اجاره، ضدعفونی، واکسن، بیمه، نیروی کار و سود سرمایه، در نهایت قیمت هر کیلوگرم مرغ در درب مرغداری را به بیش از ۲۰ هزار تومان می‌رساند. در نهایت با احتساب هزینه توزیع و اختلاف قیمت رسیدن مرغ تا خرده فروشی‌هایی که آن را به خریدار نهایی می‌فروشند، قیمت هرکیلوگرم مرغ تولید داخلی به بیش از ۳۰ هزار تومان می‌رسد.

علاوه بر این در صورتی که مرغدار نتواند نهاده‌های مورد نیاز خود را با نرخ دولتی تامین کند، به طور حتم قیمت تمام شده تولید آن بیشتر از این میزان خواهد بود.

هرکیلوگرم مرغ منجمد ۱.۹۲ دلار وارد می‌شود

در طرف مقابل بررسی قیمت تمام شده مرغ منجمد وارداتی نشان از آن دارد که اختصاص دلار ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده‌های دامی، در تثبیت قیمت آن اثرگذاری قابل قبولی داشته است.

بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی، در ۱۰ ماه ابتدایی سال جاری بیش از ۸۵ هزار تن مرغ منجمد، عمدتا از کشورهای ترکیه و برزیل وارد کشور شده و برای آن ۱۶۴ میلیون دلار از منابع ارزی دولت پرداخت شده است. به این ترتیب هر کیلوگرم مرغ منجمد وارداتی عملا ۱.۹۲ دلار برای دولت تا درب گمرک هزینه داشته است.

قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ منجمد وارداتی ۶۰ هزار تومان است

اما باید در نظر داشت که در قیمت تمام شده واردات تنها هزینه حمل و نقل و بیمه تا درب گمرک لحاظ می‌شود و برای محاسبه قیمت تمام شده یک محصول وارداتی در بازار داخلی، لازم است هزینه‌های نقل و انتقال کالا از گمرک، انبارداری و سود بازرگانی توزیع کنندگان نیز لحاظ شود.

به طور مثال بر اساس آمار گمرک هر کیلوگرم موز در ۱۰ ماه ابتدایی سال جاری با ۰.۶۷ دلار به کشور وارد شده است. با احتساب تعرفه واردات ۲۰ درصدی برای این محصول، هرکیلوگرم موز وارداتی در نهایت ۰.۸ دلار برای وارد کننده تا درب گمرک هزینه دارد؛ که با احتساب نرخ ارز نیمایی، کمتر از ۲۰ هزار تومان می‌شود. اما قیمت موز در سطح خرده فروشی درحدود ۳۰ هزار تومان است؛ که نشان از افزایش ۵۰ درصدی قیمت از گمرک تا دست مصرف کننده نهایی به دلیل هزینه‌های انبار داری، حمل و نقل و سود سرمایه دارد.

بنابراین با فرض خوش بینانه افزایش قیمت ۳۰ درصدی مرغ منجمد وارداتی از درب گمرک تا دست مصرف کننده نهایی، در نهایت قیمت تمام شده هرکیلوگرم مرغ منجمد وارداتی بیش از ۲.۵ دلار است؛ که با احتساب نرخ ارز سامانه نیما بالاتر از ۶۰ هزار تومان تمام می‌شود.

یارانه فروش ارزان مرغ منجمد وارداتی به چه کسی می‌رسد؟

بنابراین فروش هر کیلوگرم مرغ منجمد وارداتی به مردم با قیمت هرکیلوگرم ۲۰ هزار تومان، هرچند در کاهش هزینه‌های مردم موثر است، اما به معنی اختصاص ۴۰ هزار تومان یارانه از سوی دولت به ازای هر کیلوگرم مرغ منجمد است که کمتر از ۱۰ هزار تومان آن به جیب مصرف کننده ایرانی می‌رود و بخش قابل توجهی از آن به تولیدکننده مرغ در کشورهای ترکیه و برزیل اختصاص یافته است.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.