۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۹۲۳۳ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰ دسته: تولید
۰

پوریا آسترکی فعال کسب و کارهای نوآور گفت: دیجی کالا، شیپور و اسنپ در زمان شروع کار مجوزی نداشتند و اتفاقا اولین نشانی که به آن‌ها هویت بخشید، اینماد اختیاری بود. اما اجباری شدن اینماد مانع از شکل گیری چنین کسب و کارهای نوآورانه‌ای در آینده می‌شود و به ضرر کارآفرینی و اشتغال است.

پوریا آسترکی فعال کسب و‌کارهای نوآور در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به اینکه گرفتن مجوز برای کسب وکارهای کوچک مقدور نیست، اظهار کرد: کسب وکارهای خرد یا خانگی همانند شرکت‌ها، از امکانات لازم برخوردار نیستند و نکته مهم دیگر اینکه برای بسیاری از این کسب‌ وکارها اصلا مجوزی تعریف نشده است که بخواهند برای اخذ آن مجوز اقدام کنند؛ درست به مانند کسب‌ وکارهای استارتاپی که مجوزی ندارند.

اینماد اجباری مانع ایجاد شرکت های نوآور همچون دیجی کالا و اسنپ

وی افزود: دیجی کالا، شیپور و اسنپ در زمان شروع کار مجوزی نداشتند و اتفاقا اولین نشانی که به آن‌ها هویت بخشید، اینماد اختیاری بود که مزیت کسب‌وکارشان شد؛ نه مجوزی برای شروع کسب‌ وکار آن‌ها و این موضوع مشکل جدی اجبار اینماد برای کسب‌وکارها است. اجبار اینماد بیانگر بستن درب نوآوری است و به عبارت دیگر اجباری شدن اینماد به ضرر کارآفرینی و اشتغال است.

این فعال کسب وکارهای نوآور با اشاره به محدودیت های اجبار اینماد در کسب وکارها بیان کرد: دولتمردان نیازی نیست که برای تسهیل کسب وکارها تلاش کنند، همین که محدودیت و مانع تراشی ایجاد نکنند، کافی است و نیازی به حمایت نیست.

هدف اینماد باید جلب اعتماد مشتریان باشد

وی با اشاره به عواقب محدودیت و مانع تراشی کسب وکارها گفت: با اجباری شدن اینماد در سریع ترین حالت ممکن بسیاری از کسب وکارها متوقف می‌شوند یا به سمت راهکارهای غیررسمی می‌روند. به عنوان مثال کسب وکار خانگی همچون ترشی فروشی نمی‌تواند تمامی فرآیندها برای گرفتن مجوز را طی کند که در نتیجه کسب وکارهای زیرزمینی رونق می‌گیرد. عملا بسته شدن نوآوری و اجباری شدن اینماد بیانگر کوچک شدن اقتصاد، مهاجرت و خروج نخبگان، عدم استفاده کشور از ظرفیت اقتصاد دیجیتال و ایجاد اشتغال است.

به گفته آسترکی، هدف اینماد در ابتدا جلب اعتماد مشتریان به سبب عدم تجربه خرید آنلاین بوده که این امر به سبب احراز اصالت فروشنده اقدامی‌ مثبت است، اما احراز صلاحیت کسب وکار پیشگیری از نوآوری و دخالت در سازوکار بازار است. این فعال کسب وکارهای نوآور با اشاره به اینکه اینماد بدون ستاره راهگشا نیست، تصریح کرد: اینماد بدون ستاره طعمه‌ای است که فرد را مجبور به استفاده از اینماد می‌کند ولی به سبب ظرفیت محدود کاربرد ندارد.

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.