۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۹۰۴ ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲ دسته: تولید
۰

رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن اشاره به سنگین بودن سرمایه گذاری در بخش معدن و همچنین بازگشت سرمایه طولانی به دلیل سود پایین آن، از نیاز به مشارکت با کشورهای خارجی مثل آفریقای جنوبی و ورود فناوری های روز به کشور در این حوزه خبر داد.

عبدالله رضیان، نماینده استان مازندران و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد جلوگیری از خام فروشی را یکی از مهمترین اولویت های کشور در حوزه معادن و منابع زیرزمینی در کشور دانست و توضیحاتی درباره مواد لایحه ششم در خصوص واگذاری تولیت معادن به استان ها ارائه داد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اهمیت توجه به معادن و افزایش بهره وری در این حوزه، گفت: در برنامه ششم توسعه، یک ماده بسیار اساسی در رابطه با معدن پیش بینی شده است که درباره شورای معادن استان هاست. تولیت هماهنگی، برنامه ریزی، صدور مجوز و برداشت در معدن را به استان ها محول کرده اند که به ریاست استاندار آن استان می باشد و ۲ نفز از نمایندگان نیز در این شورا عضو هستند.

وی با اشاره به تکنولوژی برداشت از معادن به عنوان یکی از بحث های اساسی و استراتژیک، گفت: متاسفانه در این زمینه ضعف داریم و سرمایه گذاری لازم را برای معدن انجام نداده ایم. نسبت به استاندارد دنیا وضعیت پایینی در برداشت از معدن داریم. بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت یا شرکت ایمیدرو، تنها ۸ درصد از ظرفیت معادن ما به بهره برداری می رسد که وضعیت مناسبی نیست و بهره وری ما نیز پایین است.

رضیان با اشاره به ضعف کشور در خصوص برداشت از معادن کمیاب و باارزش، گفت: در حقیقت ما برداشت سطحی از معادن داریم در حالی که در کشور های دیگر تا عمق ۴ هزار متری برای برداشت نیز پیش رفته اند. ما از نظر منابع معدنی بسیار غنی هستیم ولی از تکنولوژی برداشت پیشرفته ای برخوردار نیستیم. نگاه شرکت ایمیدرو، مشارکت با کشور های صاحب تجربه و تکنولوژی در این زمینه مثل آفریقای جنوبی که صاحب برند است تا ضمن وارد کردن فناوری های روز بتوانیم برداشت از معادن خود را افزایش دهیم.

وی خام فروشی را نیز از جمله مسائل مهم کشور و همچنین از دغدغه های رهبر معظم انقلاب دانست و افزود: در خصوص خام فروشی نیز چه در مواد معدنی و چه در منابع زیرزمینی مثل نفت و گاز وضع مناسبی نداریم و حتی در برخی موارد در تامین نیاز های داخلی نیز دچار مشکل هستیم. حل مسئله خام فروشی نیاز به سرمایه گذاری دارد و سرمایه گذاران داخلی نیز با توجه به طولانی مدت و سنگین بودن سرمایه گذاری، رغبتی به این کار ندارند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن انتقاد از دولت به دلیل عدم توجه لازم به بخش معدن، گفت: در این حوزه تعدادی از شرکت های دولتی و نیمه دولتی امکانی را ایجاد کرده اند مثل شرکت غدیر که شرکت برداشت های معدنی را تاسیس کرده است و حدودا به میزان ۱۰۰۰ میلیارد تومان در بخش معدن سرمایه گذاری کرده است.

وی در پایان با خاطرنشان کردن موادی از لایحه برنامه ششم توسعه درخصوص توجه به پیشرفت استان و منطقه ای که معدن در آن واقع شده است، گفت: در ماده ۵۴ آمده است که اولا درصدی از سود حاصل از برداشت معادن باید در زیرساخت های آن منطقه هزینه شود و در مورد آلودگی نیز بایستی از فناوری های رفع آلودگی در زمان اعقاد قرارداد پیش بینی شده و در آن گنجانده شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.