۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۷۲۶۶ ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بر اساس آخرین آمار شورای جهانی طلا، میزان ذخایر طلای بانک های مرکزی کشورهای جهان به ۳۶ هزار تن رسیده است که بیشترین میزان در طول ۳۱ سال اخیر محسوب می‌شود. این درحالیست که بر اساس آمارها کشورها در حال کاهش سهم اوراق قرضه دلاری از ذخایر خارجی خود هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، در طول یک دهه اخیر بانک های مرکزی جهان بیش از ۴۵۰۰ تن به ذخایر طلای خود افزوده‌اند و طبق آخرین آمار، میزان ذخایر طلای آن‌ها به بیش از ۳۶ هزار تن رسیده است که بیشترین میزان از سال ۱۹۹۰ میلادی محسوب می‌شود. همچنین در طول یک دهه اخیر نیز میزان ذخایر طلای بانک های مرکزی کشورهای جهان رشدی ۱۵ درصدی را تجربه کرده است.

این درحالیست که بر اساس آمارها سهم دلار از ذخایر خارجی کشورهای جهان روندی نزولی طی می‌کند و در طول یک دهه اخیر افت محسوسی داشته است. درحال حاضر قدرت برابری دلار در مقایسه با دیگر ارزهای جهانی، به کمترین میزان در طول قرن جاری رسیده است.

جایگزین دلار با طلا در ذخایر بانک های مرکزی کشورهای جهان

تحلیلگران معتقدند بانک های مرکزی کشورهای جهان، خصوصا در کشورهای درحال توسعه، درحال جایگزینی دلار با طلا در ذخایر خارجی خود هستند. دلیل حرکت کشورها به این سمت نگرانی آن‌ها از عملکرد نظام پولی وابسته به دلار آمریکاست که امروز در جهان حاکم است ولی به مرور زمان از قدرت آن کاسته می‌شود.

این حرکت کشورها به طور خاص از بحران مالی سال ۲۰۰۸ در اقتصاد جهان شدت گرفت؛ چراکه در آن زمان بحران اقتصاد آمریکا به دلیل نظام پولی وابسته به دلار، به بسیاری از کشورها سرایت کرد و اقتصاد آن‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داد. این رویه موجب شده است کشورهای جهان به جای اوراق قرضه دولت آمریکا ترجیح بدهند ذخایر خارجی خود را به طلا تبدیل کنند.

در ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۱ میلادی، کشورهای تایلند، هند و برزیل، به ترتیب با خرید ۹۰، ۸۰ و ۶۰ تن طلا، بیشترین افزایش ذخایر طلا را در ذخایر بانک مرکزی خود تجربه کردند.

منبع: راشاتودی

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.