۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۵۷۹۲ ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

بورس تجاری شیکاگو (CME)، قدیمی‌ترین بورس کالایی در جهان است. معامله محصولات کشاورزی در این بورس بیشتر به صورت معاملات آتی صورت می‌گیرد. این بورس برای کنترل نوسان قیمت محصولات کشاورزی نظیر گندم، هر سال دو بار قیمت محدود کننده شاخص تعیین می‌کند. معامله مشتقات آب‌وهوایی یکی از مزیت‌های ویژه بورس شیکاگو است که باعث می‌شود کشاورز با اطمینان بالاتری اقدام به کاشت محصولات کشاورزی کند.

مسیر اقتصاد/ گروه بورس تجاری شیکاگو «CME Group» بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین بازار مشتقه در جهان است که از چهار بازار معامله، شیکاگو «CME»، هیات تجاری شیکاگو «CBOT»، بورس کالای نیویورک «NYMEX» و بورس کالای کامکس «COMEX» تشکیل شده است. در هر کدام از این بازارهای بورس، طیف گسترده‌ای از معاملات کالایی انجام می‌شود.

گروه بورس تجاری شیکاگو بخش مهمی از زیرساخت مالی آمریکا است. بیشتر معاملات این گروه تجاری در بخش کشاورزی، انرژی، شاخص‌های سهام، فلزات، املاک و آب­‌وهوا انجام می شود. در گروه بورس تجاری شیکاگو سالانه حدود ۳ قرارداد منعقد می‌شود.

در بورس تجاری شیکاگو محصولات کشاورزی از جمله گندم، جو، برنج، ذرت، سویا، قهوه، شکر و همچنین دام و گوشت معامله می‌شود. گندم یکی از محصولاتی است که از ابتدای تاسیس بورس‌های کالایی گروه تجاری شیکاگو در آن‌ معامله شده است. در حال حاضر معامله گندم در بورس‌ شیکاگو به صورت معاملات آتی انجام می­‌گیرد.

مشخصات قرارداد آتی گندم در بورس کالای شیکاگو

قرارداد آتی، تعهد مبادله در آینده طبق استانداردهای خاص است. به عنوان مثال قرارداد آتی گندم در بورس کالای شیکاگو، به عنوان معیار قیمتی برای تولیدکنندگان، آسیابان و صادرکنندگان این محصول است.

قراردادهای آتی گندم در بورس کالای شیکاگو در ماه‌­های اردیبهشت، تیر، شهریور، آذر و اسفند صورت می­‌گیرد. حجم هر قرارداد آتی برای محصول گندم حداقل ۱۳۵ تن است.

یکی از معیارهای مهم در ارزیابی کیفی گندم در بورس شیکاگو رطوبت این محصول است. حد مجاز رطوبت برای پذیرش در بورس کالای شیکاگو ۱۳.۵ درصد است به این معنا که گندم با رطوبت بالاتر از این حد در این بورس پذیرش نمی‌­شود.

 قیمت محدودکننده عاملی برای کنترل نوسان قیمت گندم در بورس شیکاگو

در بورس شیکاگو برای معاملات آتی گندم و دیگر محصولات کشاورزی هر سال دو بار محدودیت قیمتی اعلام می­‌شود به این معنا که قراردادی بالاتر از حد قیمت اعلام شده بورس، نمی‌تواند صورت بگیرد. قیمت­‌های محدودکننده گندم در ماه‌های اردبیهشت «مِی» و آبان «نوامبر» اعلام می­‌شود. قیمت محدودکننده باعث کنترل نوسان قیمتی در بازار می‌­شود.

نحوه کشف قیمت­‌های محدودکننده به این صورت است که قیمت‌­های تسویه روزانه در ۴۵ روز معاملاتی قبل، جمع­‌آوری و میانگین آن­ها محاسبه می­­‌شود؛ سپس ۷ درصد خود قیمت بدست آمده به آن اضافه می‌شود. عدد بدست آمده محدودیت قیمتی است به نحوی که اولین محدودیت قیمت از اولین روز معاملاتی اردیبهشت ماه تا آخرین روز معاملاتی مهرماه اعمال می­‌شود و قیمت محدودکننده دیگر نیز از اول آبان ماه تا آخر فروردین اعمال می­‌شود.­ به این ترتیب هیچ معامله‌ای بالاتر از حدود تعیین شده انجام نمی­‌شود.

معاملات آتی باید تا قبل از پانزدهمین روز تقویمی هر ماه تسوبه شوند، اگر دو روز کاری بعد از پانزدهمین روز تقویمی تسویه معاملات صورت بگیرد با اعمال هزینه دیرکرد برای طرف تاخیرکننده، معامله قابل قبول خواهد بود در غیر این صورت قرارداد منحل می‌شود.

نحوه پوشش ریسک آب‌وهوایی تولیدات کشاورزی در بورس شیکاگو

بورس کالای شیکاگو تنها بورس آتی است که به معامله­‌گران اجازه می‌دهد تا بر روی دمای سرد، آفتاب یا بارندگی معامله انجام دهند، که به آن مشتق آب‌­وهوایی می‌­گویند. در سال ۲۰۲۰، روزانه بیش از ۱۰۰۰ قرارداد مربوط به آب­‌وهوا با حجم کل سالانه بیش از ۱ میلیارد دلار در این بورس معامله شد.

مشتق آب وهوایی «Weather Derivative» یک ابزار مالی است که توسط شرکت‌ها یا افراد برای محافظت در برابر خطرات ناشی از آب­‌وهوا استفاده می‌شود. فروشنده مشتق آب‌­وهوا موافقت می‌کند که ریسک تغییرات شاخص­‌ها را در ازای دریافت حق بیمه متحمل شود. اگر قبل از انقضای قرارداد خسارتی رخ ندهد، فروشنده سود خواهد برد و در صورت بروز آب‌و هوای غیر منتظره یا نامساعد، خریدار مشتقه (کشاورز) مبلغ مورد توافق را مطالبه می‌­کند.

مشتقات آب‌وهوا شبیه بیمه هستند با این تفاوت که بیمه حوادث و اتفاقات خاص آب­‌وهوایی را در برمی­‌گیرد در حالی که این مشتق یک معیار خاص مثل دما را می­‌سنجد. در بیمه حتما باید به میزان تولید محصول خسارت وارد شود تا بیمه محصول پرداخت شود اما در مشتق آب‌وهوایی عدم کاهش تولید معیار معامله نیست و فقط تغییرات مدنظر در قرارداد معیار اصلی تلقی می‌باشد. مشتقات آب­‌وهوایی باعث می­‌شود کشاورز با ضریب اطمینان بیشتری اقدام به کاشت گندم و سایر محصولات کند.

منابع:

[۱] سایت هیئت تجاری شیکاگو

لینک اول

لینک دوم

[۲] سایت گروه بورس تجاری شیکاگو

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.