۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۵۶۴۱ ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

اندیشکده ایتان در گزارشی تحت عنوان «لغو موثر تحریم‌ها در آیینه قوانین و مقررات آمریکا»، به تفصیل ۱۳ قانون تحریمی آمریکا را که دلیل اصلی مشکلات ایران در مبادلات خارجی محسوب می‌شود، مورد بررسی قرار داده است. همچنین این گزارش لغو حقوقی قوانین و مقررات ذکر شده را شرط لازم و «راستی‌آزمایی» را شرط کافی برای لغو موثر تحریم‌ها دانسته است.

به گزارش مسیر اقتصاد در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و ۴+۱، که اولین دور مذاکراتی در دولت سیزدهم باهدف لغو قانون های تحریمی آمریکاست، گروه بین‌الملل شبکه کانون‌های تفکر ایران (ایتان) گزارشی با عنوان «لغو موثر تحریم‌ها در آیینه قوانین و مقررات آمریکا» به قلم مسعود براتی و سید حامد ترابی منتشر کرد. این گزارش با بررسی اهم قوانین و مقررات تحریمی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، به این موضوع پرداخته که تحقق هدف ایران از مذاکرات یعنی «لغو موثر تحریم‌ها» با لغو و تغییر چه قوانین و مقررات تحریمی آمریکا محقق خواهد شد.

لغو ۱۳ قانون تحریمی آمریکا «شرط لازم» انتفاع اقتصادی ایران از توافق

گزارش در ابتدا به تبیین مفهوم «لغو موثر تحریم‌ها» از نظر مقامات ایرانی به عنوان هدف مذاکرات پرداخته و سپس ۱۳ عنوان اصلی تحریم را که بیشترین مانع در انتفاع اقتصادی ایران از توافق است، بررسی کرده است. همچنین شرایط لغو موثر این تحریم‌ها برای محقق شدن هدف ایران بررسی شده است. در بخش دوم گزارش نیز جدولی از کلیه تحریم‌های آمریکا علیه ایران به طور خلاصه فهرست شده است.

این گزارش تاکید می‌کند لغو حقوقی قوانین و مقررات ذکر شده شرط لازم برای تحقق هدف مذاکراتی ایران و نه کافی برای «لغو موثر تحریم‌ها» بوده و «راستی‌آزمایی» لغو تحریم‌ها شرط کافی برای تحقق آن است.

در بخش اول این گزارش موارد مهم و کلیدی با توضیحی اجمالی بیان شده است و در بخش دوم جدول کامل قوانین و مقررات تحریمی آورده شده است.

توجه به این نکته ضروری است که قوانین و مقررات تحریمی آمریکا بسیار پیچیده و درهم‌تنیده است و لزوما نمی‌توان گفت که لغو حقوقی و روی کاغذ موارد بیان شده در زیر می‌تواند هدف ایران از مذاکرات را تامین کند. به عبارت دیگر لغو قوانین و مقررات بیان شده در این گزارش یک شرط لازم و نه کافی برای تحقق «لغو موثر تحریم‌ها» است. برای همین باید تاکید کرد «راستی‌آزمایی» شرط کافی برای تحقق هدف مذکور است که بررسی آن موضوع این گزارش نیست.

متن کامل گزارش «لغو موثر همه تحریم‌ها در آیینه قوانین و مقررات آمریکا» از این لینک قابل دریافت است.

انتهای پیام/ حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.