۲۸ اسفند ۱۴۰۲

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۵۶۱۳ ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰ دسته: انرژی کارشناس: افشین غلامعلی پور
۰

دولت آمریکا معتقد است یکی از دلایل رشد بیش از حد قیمت خرده فروشی حامل‌های انرژی همچون بنزین، اقدامات شرکت‌های بزرگ نفتی و گازی، از جمله ایجاد محدودیت در میزان عرضه است. بر همین اساس جو بایدن به تازگی دستور تشدید نظارت بر اقدامات شرکت‌های بزرگ حوزه انرژی را به نهاد تنظیم گر دولتی صادر کرده است. این اقدام دولت آمریکا از سوی فعالان بخش خصوصی، زیر پا گذاشتن قواعد بازار تلقی شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در طول ماه‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت جهانی نفت، قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین در آمریکا روندی به شدت صعودی داشته است. افزایش قیمت انرژی در کنار کمبود کالاهای واسطه‌ای دو دلیل عمده افزایش قیمت تمام شده بخش تولید و ثبت رکوردهای ۳۰ ساله در نرخ تورم در آمریکا و اروپا محسوب می‌شود. از این رو دولت آمریکا قصد دارد با اقداماتی در جهت کاهش قیمت انرژی و به تبع آن کاهش نرخ تورم گام بردارد. در این راستا مقامات آمریکا پیش از این از تولیدکنندگان نفت درخواست افزایش میزان عرضه را کردند و در ادامه تلاش کردند با عرضه ذخایر خود، شرایط را برای کاهش قیمت جهانی نفت فراهم کنند.

مداخله دولت آمریکا در سازوکار بازار به منظور کاهش قیمت انرژی

علاوه بر این مقامات دولت آمریکا یکی از دلایل افزایش قیمت حامل‌های انرژی را اقدامات شرکت‌های بزرگ نفتی و گازی، از جمله محدود نمودن عرضه می‌دانند و قصد دارند با تشدید نظارت بر اقدامات این شرکت‌ها شرایط را برای بهبود عرضه و کاهش قیمت‌ها فراهم کنند.

به همین منظور جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، به تازگی به کمیسیون تجارت فدرال این کشور دستور بررسی جزئیات اقدامات شرکت‌های بزرگ مشغول در بخش انرژی آمریکا را صادر کرده است. بایدن در این خصوص گفته است: شواهد زیادی وجود دارد که اقدامات شرکت‌های بزرگ نفتی و گازی به تشدید افزایش قیمت‌ها منجر شده و لازم است نهادهای نظارتی از این روند جلوگیری کنند.

اشاره بایدن به این مسئله است که حتی با وجود کاهش مقطعی قیمت نفت، قیمت بنزین و دیگر حامل‌های انرژی در سطح خرده فروشی کاهش نمی‌یابد. انتقاد دیگر بایدن به اختلاف زیاد بین قیمت خرده فروشی بنزین در جایگاه‌ها با قیمت عمده فروشی آن در مقایسه با دوران پیش از همه گیری کروناست.

نکته دیگر مورد اشاره در نامه بایدن به نهاد تنظیم گر بخش انرژی آمریکا به افزایش میزان سود عملیاتی شرکت‌های بزرگ حوزه انرژی آمریکا، شامل شورون و اکسون مربوط می‌شود. در شرایطی که قیمت جهانی نفت افزایش یافته و مردم هزینه‌های به مراتب بیشتری برای مصرف انرژی می‌پردازند، در سال جاری سود عملیاتی این دو شرکت در مقایسه با سال ۲۰۱۹، تقریبا دو برابر شده است.

تشدید نظارت بر شرکت‌های انرژی خلاف قواعد بازار است؟

نامه جو بایدن به نهاد تنظیم گر حوزه انرژی آمریکا درخصوص تشدید نظارت بر عملکرد شرکت‌های بزرگ نفتی و گازی و جلوگیری از اقدامات مخرب آن‌ها که به افزایش قیمت منجر شده، واکنش این شرکت‌ها را نیز درپی داشته است.

به طور مثال موسسه پترولیوم آمریکا، که یک نهاد خصوصی وابسته به شرکت‌های بزرگ نفتی است، این نامه رئیس جمهور آمریکا را زیرپا گذاشتن قواعد بازار عنوان کرده و در بیانیه خود گفته است: این یک تصمیم غلط از سوی دولت است که میتواند به وخیم تر شدن شرایط منجر شود. دولت به جای تشدید نظارت بر عملکرد شرکت‌های نفتی، باید بر افزایش میزان تولید نفت و گاز تمرکز کند تا قیمت‌ها به سمت نزولی شدن حرکت کند.

منبع: سی ان بی سی

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.