۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۴۹۰۸ ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰ دسته: انرژی
۰

میثم پیله فروش دستیار وزیر اقتصاد در زمینه پایش عدالت اقتصادی، در نشست «نیمه پنهان یارانه پنهان» گفت: در شرایط فعلی اقتصاد کشور، افزایش قیمت حامل‌های انرژی هیچ نتیجه‌ای جز افزایش هزینه خانوار درپی ندارد و به کاهش مصرف و تحقق الگوی مصرف منجر نمی‌شود. نسبت انرژی در هزینه‌های مردم در ایران بیشتر از میانگین کشورهای منطقه است و نشان می‌دهد اساسا چیزی به عنوان یارانه انرژی به مردم پرداخت نمی‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست تخصصی «نیمه پنهان یارانه پنهان (درس‌هایی از آبان ۹۸ برای دولت سیزدهم)» با همکاری اندیشکده اقتصاد مقاومتی و مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)، روز پنجشنبه ۲۰ آبان در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد. در این نشست میثم پیله فروش، دستیار وزیر اقتصاد در زمینه پایش عدالت اقتصادی، به بیان نظرات خود در خصوص مسئله یارانه پنهان انرژی و استفاده از روش‌های افزایش قیمت برای اصلاح الگوی مصرف پرداخت.

افزایش قیمت انرژی راهکار مناسبی برای اصلاح الگوی مصرف نیست

پیله فروش با بیان اینکه نداشتن اطلاعات دقیق از همه ابعاد مسئله یکی از نقاط ضعف اصلی در مواجهه با یارانه پنهان انرژی است، افزود: به طور خاص ترکیب مصرف انرژی نهایی در کشور حدود ۳۵ درصد آن مربوط به بنزین است. بخش کشاورزی نزدیک ۴۰ درصد از طریق برق تامین میشود، مصرف برق توسط مصرف خانگی ۳۴ درصد است.

وی تاکید کرد: بنابراین در شرایط موجود به صرف افزایش قیمت برق یا دیگر حامل‌های انرژی، اتفاق خاصی جز افزایش هزینه ها رخ نمی‌دهد و نمی‌توان انتظار داشت میزان مصرف انرژی کاهش پیدا کند. سیاست قیمتی زمانی حل کننده میشود که یک بسته سیاستی کامل شامل انتقال فناوری، بهبود زیرساخت‌ها و کمک‌های جبرانی در نظر گرفته شود و بتواند در کنار افزایش قیمت‌ها مردم و بخش تولید را به سمت اصلاح الگوی مصرف و کاهش شدت مصرف انرژی سوق دهد.

این کارشناس اقتصاد انرژی افزود: درحال حاضر عمده مصرف بنزین توسط  ثروتمندان انجام نمی‌شود، بلکه افرادی که در شهرهای کوچک حاشیه شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند و هر روز برای کار خود با خودرو شخصی به شهرهای بزرگ رفت و آمد دارند، مصرف کننده اصلی بنزین هستند. افزایش قیمت بنزین برای این دسته هیچ اثری بر کاهش مصرف نخواهد داشت و تنها به افزایش هزینه‌های آن‌ها منجر می‌شود که از عدالت نیز به دور است. برای تحقق عدالت بهتر است دولت به سمت اخذ عادلانه مالیات حرکت کند.

سهم انرژی از هزینه‌های مردم بیشتر از میانگین کشورهای منطقه است

پیله فروش با تاکید بر اینکه محاسبات مربوط به یارانه پنهان بیش از آنکه به مصرف مردم ارتباط داشته باشد به نرخ ارز مرتبط است، افزود: بنابراین چنین محاسباتی نباید به عنوان یارانه پنهان انرژی مطرح شود. چنانچه مسئله ارز را حذف کنیم و صرفا سهم انرژی را در هزینه‌های مردم در نظر بگیریم، اتفاقا این نسبت در ایران بیشتر از میانگین کشورهای منطقه است و نشان می‌دهد اساسا چیزی به عنوان یارانه انرژی به مردم پرداخت نمی‌شود.

وی در پایان گفت: یارانه پنهان در بخش مصرف خانگی قابل طرح نیست ولی در دیگر بخش‌ها مثل نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها قابل طرح است. در بخش مصرف خانگی باید هزینه‌های ریالی مردم مبنا قرار بگیرد درحالیکه در بخش تولید نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها و همچنین حمل و نقل، در نظر گرفتن هزینه‌ها و قیمت‌ها با نرخ ارز دور از منطق نیست.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.