۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۴۵۲۸ ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۲

یکی از راهکارهای مهم در واکنش به تهدید منافع ایران در خصوص تغییرات ژئوپلیتیک در مرزهای شمالی و توقف روند صادرات زمینی به آسیای میانه، استفاده از ظرفیت استراتژیک دریای خزر است. این اقدام می‌تواند علاوه بر حذف کشورهای واسط، موجب دسترسی آسان به کشورهای آسیای مرکزی، قفقاز شمالی و اروپا شود.

مسیر اقتصاد/ در روزهای اخیر که به دلایلی روند ترانزیت کالاهای ایرانی از مسیر جمهوری آذربایجان به روسیه و قفقاز با مشکلاتی مواجه شده است، ایران می‌تواند با برطرف‌سازی موانع موجود در مسیر حمل و نقل دریایی خود در دریای خزر شرایط را برای تداوم با ثبات روند صادرات خود فراهم نماید.

الزامات ارتقای جایگاه حمل و نقلی ایران در دریای خزر

یکی از ابزارهای راهبردی ایران برای جایگزینی مسیر صادرات زمینی استفاده از حمل و نقل دریای خزر است. چرا که این دریا، حلقه اتصال پنج کشور همسایه که مناطق آسیای میانه، خاورمیانه و قفقاز را به یکدیگر پیوند می‌زند، محسوب می‌شود. همچنین به ‌سبب برخورداری از تنوع منابع زیستی و انرژی و همچنین از نظر قرارگرفتن در شاهراه انتقال منابع انرژی به غرب و شرق، در دهه‌های اخیر از نظر ژئوپلیتیکی اهمیت بسیاری یافته است.

برای بهره‌برداری از این ظرفیت و ارتقاء این جایگاه بایستی نکات مختلفی رعایت شود که مواردی چون افزایش کشتی‌های سردخانه‌دار، افزایش بنادر شمالی و اتصال بنادر شمالی به شبکه راه آهن کشور از این دست اقدامات هستند.

مزیت صادرات از دریای خزر؛ یک دریا، یک آبراه، یک جهان

نقشی که دریای خزر از لحاظ ژئوپلیتیکی برای منطقه دارد شامل موارد مختلفی می‌شود، از جمله مهم‌ترین این موارد می‌توان به وجود منابع گازی و نفتی عظیم، وجود بیش از ۲۵۰ میلیون جمعیت کشورهای حوزه دریای خزر، ارتباط آن با بنادر شمال و جنوب اروپا و همچنین نقش ویژه آن در کریدور شمال-جنوب اشاره کرد.

آیا زمان دور زدن جمهوری آذربایجان نرسیده است؟

از آنجایی که دشمنان جمهوری اسلامی به دنبال تغییر مرزهای ژئوپلیتیک کشور در قالب حذف و یا تضعیف مرزهای جغرافیایی ایران با ارمنستان هستند، بهترین زمان برای استفاده از ظرفیت بنادر حاشیه دریای خزر فراهم شده است. چرا که در صورت مسدود شدن مسیر صادرات زمینی و فراهم نشدن مسیرهای جایگزین مناسب برای آن، پیامدهای سنگین اقتصادی، ترانزیتی و مباحث مرتبط با انرژی به کشور تحمیل می‌شود که منافع ملی ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

ایران از جمله کشورهایی است که به لحاظ قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب از مزایای ترانزیتی قابل توجهی بهره مند است و با گسترش شبکه حمل و نقل و ارتباط مطمئن و کارآمد می تواند از این مزایای در راستای افزایش درآمدهای ارزی و ارتقای موقعیت استراتژیک خود در منطقه به نحو مطلوب استفاده کند. در این راستا و در مواجهه با تهدید منافع ایران در مرزهای شمالی کشور توسط جمهوری آذربایجان، بهترین زمان برای استفاده از این ظرفیت استراتژیک دریایی است. چرا که با افزایش ظرفیت این مسیر حمل و نقل، ارتباط مستقیم با کشورهای روسیه و قزاقستان امکان‌پذیر، کشورهای واسط حذف و همچنین شرایط دسترسی آسان به کشورهای آسیای مرکزی، قفقاز شمالی و اروپا فراهم می‌شود.

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی

  1. زمان کاهش پیدا نمی کنه. هزینه هم ممکنه کاهش پیدا نکنه.

    ۰۰
  2. بیش از همه باید به گسترش حجم تجارت به صورت ماهیت بندری آن اشاره کرد !!! بار ورودی و خروجی از بنادر می تواند به چند صد میلیون تن برسد در حالی که بار راه آهن و جاده (در صورت تامین وسیله حمل و نقل به تعداد کافی !) به سختی می تواند به ظرفیت بنادر نزدیک شود !!!!

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.