۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۳۹۱۶ ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰ دسته: تولید
۰

محمد امینی رعیا کارشناس اقتصادی، در واکنش به ممنوعیت واردات لوازم خانگی از کره‌جنوبی گفت: این ممنوعیت سیاست درستی است، همانطور که در بسیاری از کشورها از جمله کره‌جنوبی نیز تجربه موفقی بوده است. اما موفقیت این سیاست به عملکرد دولت بستگی دارد و لازم است حمایت پلکانی، مدت‌دار و با نظارت عملی و موثر در دستورکار قرار بگیرد.

در حال حاضر موضوع ممنوعیت واردات لوازم خانگی از کشور کره جنوبی در قبال بدهی‌های این کشور به ایران به یکی از مسائل چالشی در رسانه‌های کشور تبدیل شده است. در این راستا محمد امینی رعیا، کارشناس اقتصادی و مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن صحیح دانستن سیاست ممنوعیت واردات در راستای توانمند سازی تولید داخلی عنوان کرد: کشورهای زیادی از جمله خود کشور کره جنوبی، برای سالیان متمادی سیاست ممنوعیت کالای خارجی را در دستور کار خود قرار داده‌اند و از نتایج آن در بلند مدت برای منافع ملی خود بهره برده‌اند. اما استفاده موفقیت آمیز از این دست تجربه‌ها برای ایران نیز بستگی به عملکرد دولت دارد؛ چرا که اگر این عملکرد با توجه به شرایط کشور و در نظر گرفتن تمام جنبه‌های مورد نظر نباشد، نمی‌تواند مثمر ثمر واقع شود.

حمایت هدفمند و نظارت عملی شرط حمایت از تولید داخلی

وی افزود: حمایت از تولیدات داخلی بایستی پلکانی و دارای مدت زمان مشخصی باشد؛ چرا که تاکنون حمایت‌های بی در و پیکر و مادام‌العمر نتواسته نتایج مثبتی برای کشور به ارمغان بیاورد. این حمایت باید با نظارت عملی و موثر همراه باشد که بتواند اثرگذاری مطلوبی در تقویت تولید داخلی کشور داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: دلیل عدم پیشرفت صنعت خودروی کشور با آن همه حمایت‌هایی که تاکنون از آن شده است، طبیعتا سیاست‌های حمایت از تولید داخلی نیست؛ در واقع این حمایت‌های بی حساب و کتابی است که در طول سالیان متمادی و بدون در نظر گرفتن نظارت موثر موجب شده پیشرفت مورد انتظار در این صنعت اتفاق نیفتد.

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.