۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۳۸۰۴ ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰ دسته: مالیات
۰

در برنامه گفتگوی اقتصادی رادیو گفتگو، چگونگی ایجاد شفافیت و عدالت مالیاتی از طریق نظام مالیاتی هوشمند مورد بررسی قرار گرفت. کارشناسان در این برنامه با تاکید بر مشکلات کنونی نظام مالیاتی، خواستار اصلاح ساختارها و سیاست‌های مالیات ستانی به جهت برقراری عدالت مالیاتی و ترویج فرهنگ مالیاتی شدند.

به گزارش مسیراقتصاد برنامه گفتگوی اقتصادی ۲۲ شهریور ماه رادیو گفتگو‌ با حضور کارشناسان و مسئولین دستگاه های دولتی به بررسی مشکلات نظام مالیاتی و ایجاد شفافیت و عدالت در آن با استفاده از مالیات ستانی هوشمند پرداختند. در این برنامه فرشید رستگار مشاور مالیاتی معاونت حقوقی ریاست جمهوری، غلامرضا کرد زنگنه رئیس سابق سازمان خصوصی سازی، محمد مختوای کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی حضور داشتند.

لزوم  اجرای طرح دولت الکترونیک، یگانه راه مقابله با فرار مالیاتی

در ابتدای برنامه، دکتر غلامرضا کردزنگنه رئیس سابق سازمان خصوصی سازی و رئیس انجمن مشاوران مالیاتی گفت: باید بین هوشمند سازی نظام مالیاتی و الکترونیکی کردن فرایند مالیات ستانی تفکیک قائل شویم.در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد فرایند مالیات ستانی به صورت الکترونیکی انجام می شود اما آیا این به معنی داشتن نظام مالیاتی هوشمند است؟ اگر طرح جامع مالیاتی به صورت کامل پیاده سازی و کل سیستم مالیاتی هم الکترونیکی شود اما دولت الکترونیک نداشته باشیم باز هم این طرح نمی تواند جوابگوی عدالت مالیاتی و تشخیص مالیات ها و فرارهای مالیاتی باشد.

وی با اشاره به اینکه فرار مالیاتی و عدم شفافیت در همه جای دنیا وجود دارد گفت: این سیستم ها هستند که می توانند جلوی فرارهای مالیاتی را بگیرند.

تامین بودجه در سازمان امور مالیاتی مقدم بر تنظیم گری است

فرشید رستگار مشاور مالیاتی معاونت حقوقی ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه اصلی ترین کارکرد مالیات در کشور ما تأمین بودجه است و تنظیم گری به عنوان دومین کارکرد آن شناخته می شود. همچنین سازمان امور مالیاتی باید از قدرت حاکمیتی خود، که به موجب قانون ۱۶۹مکرر به وی داده شده است برای کسب اطلاعات و اجرای عدالت مالیاتی نسبت به دستگاه ها اقدام کند.

وی خاطر نشان کرد اصلی ترین دلیل مقاومت مردم ایران در برابر مالیات دادن این است که مردم از سرانجام این پول باخبر نمی شوند و شفاف سازی صورت نمی گیرد.

رستگار افزود: شفاف سازی اطلاعات مالیاتی و ارائه خدمات بهتر به مردم را دو راهکار اصلی برای تشویق مردم به پرداخت مالیات است و گفت: اگر نظام مالیاتی سیستماتیک شود ضمن کاهش تعداد مراجعه حضوری مودیان، از فساد هم جلوگیری خواهدشد. درقسمت تنظیم گری سازمان امور مالیاتی می تواند با استفاده از مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه های خالی، هزینه این گونه سوداگری ها را به قدری بالا ببرد که دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشند و فردبه فکر سرمایه گذاری در جای دیگری باشد.

بیشترین فرار مالیاتی متعلق به مالیات بر درآمدهاست

در ادامه محمد مختوای کارشناس حوزه مالیات اندیشکده اقتصاد مقاومتی درباره‌ی مفهوم هوشمند سازی گفت: هوشمند سازی نظام مالیاتی به معنای استخراج اطلاعات تمیز از انبوهی از اطلاعات است. تجربه دیگر کشور ها از جمله کانادا گویای همین مسئله است، کانادا از جمله کشورهایی است که نظام مالیاتی بسیار پیشرفته ای دارد و مبتنی بر نظام جمع درآمد یا PIT است این کشور با استفاده از رایانه های هوش مالی مودیان را به ۴ قسمت پرریسک، ریسک متوسط به بالا، ریسک متوسط و کم ریسک دسته بندی می کند و فرایند ممیزی را تنها برای دوگروه اول انجام می دهد.

وی افزود: اما این فرایند به علت اختلال در تسلیم اطلاعات به سازمان امور مالیاتی انجام نمی شود در وافع دستگاه های اجرایی مایل به ارائه اطلاعات نیستند چراکه شفاف سازی اطلاعات برای سازمان امور مالیاتی باعث درمعرض نقد و بررسی قرار گرفتن آنها می شود که خوشایند هیچ دستگاهی نیست. یکی از راه های اشاعه فرهنگ مالیاتی و رسیدن به عدالت مالیاتی بی آبرو کردن افراد دانه درشتی است که فرار مالیاتی دارند؛ این کار باعث می شود که فرار مالیاتی دیگر درجامعه به عنوان زرنگی تلقی نشود و امری مذموم و ناپسند تلقی شود. در حوزه تنظیم گری نیز سازمان امور مالیاتی می بایست مالیات هایی نظیر عایدی سرمایه را به جد پیگیری کند چراکه بخش زیادی از نقدینگی به سمت سوداگری می رود مخصوصا در بازار زمین و مسکن

مختوای در پایان گفت: به طور مثال مجتمع ایرانمال که با خلق نقدینگی ۱۶ هزار میلیاردی بنا شده است در حال حاضر ۸۵هزار میلیارد کشف قیمت شده است که اگر مالیات بر عایدی سرمایه وجود داشت می بایست این گپ قیمتی به عنوان مالیات ستانده شود تا سرمایه و نقدینگی به سمت فعالیت های تولیدی سوق پیدا کند. همچنین در حوزه معافیت ها نیز ما شاهد معافیت های گسترده و بی مورد هستیم که نیاز به بازنگری دارد از جمله معافیت های مناطق آزاد. بیشترین فرار مالیاتی متعلق به مالیات بر درآمدهاست و برای بهبود این شرایط لازم است کسی که فعالیت اقتصادی می کند و اثرگذار است در سازمان امور مالیاتی، در قالب حقوقی تعریف شود.

انتهای پیام/مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.