۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۲۷۰۱ ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

طی هفته جاری تفاهم‌نامه راه‌اندازی پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد در دمشق به امضا رسید. به اعتقاد مهدی عباسی مدیر دفتر اقتصادی ایران در حلب سوریه، مفاد آن طی موافقتنامه‌های سال‌های گذشته سابقا به امضا رسیده بود. وجود موافقتنامه‌هایی از سال ۱۳۹۶ فی مابین دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های سوریه این واقعیت را نمایان می‌سازد که پیگیری و اجرای توافقنامه‌های گذشته از اولویت بیشتری برخوردار است. در این راستا پنج راهکار عملیاتی نیز جهت توسعه روابط دانشگاهی ایران و سوریه ارائه شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد طی هفته جاری خبری در خصوص حضور هیاتی از دانشگاه آزاد اسلامی به کشور سوریه با اهداف توسعه روابط دانشگاهی ایران و سوریه، اتصال حلقه‌های مفقوده دانشگاه‌های ایران و سوریه، اختصاص فضا از سوی دانشگاه دمشق به دانشگاه آزاد جهت ایجاد مرکز نوآوری، برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت در دانشگاه الشام سوریه و رایزنی جهت تاسیس یکی از واحدهای دانشگاه آزاد در سوریه و موضوعات دیگر در رسانه‌های ایرانی و سوریه مورد بازتاب قرار گرفت. در این خصوص مهدی عباسی، مدیر دفتر اقتصادی ایران در حلب سوریه در مصاحبه‌ای با مسیر اقتصاد به بررسی این تفاهمنامه‌ها و ارائه پیشنهادهایی برای عملیاتی‌شدن این تفاهمات پرداخت.

پیگیری تفاهمات گذشته از اولویت بیشتری برخورددار است

مدیر دفتر اقتصادی ایران در حلب سوریه گفت: به صورت کلی روابط فی مابین ایران و سوریه در حال حاضر از نظر انعقاد موافقتنامه‌ها و توافقات در سطح مناسبی ارزیابی می‌شود؛ به‌طوریکه این دو کشور در حال حاضر دارای ۳۷ توافقنامه اقتصادی و تعداد بسیار زیادی تفاهمنامه در حوزه‌های مختلف اعم از فرهنگی، علمی، اجتماعی و موضوعاتی از این دست است که بسیاری از این تفاهمات بطور کلی با تغییر مدیران، چه در ایران و چه در سوریه، به کامل فراموش می‌شوند که یا هیچگاه اجرایی نمی‌شوند و یا بصورت ناقص اجرا می‌شوند.

مهدی عباسی افزود: فعالیت دانشگاه آزاد در کشور سوریه از طریق افتتاح مرکز نوآوری پارک فناوری در آن کشور نیز از این قاعده مستثنی نیست. البته اگرچه تلاش مدیران این دانشگاه برای توسعه روابط دانشگاهی ایران و سوریه شایسته تقدیر است، اما مهمترین مسئله در این خصوص این است که پیش از انعقاد موافقتنامه‌های جدید که عمدتا در حد موافقتنامه روی کاغذ باقی می‌مانند، موافقتنامه‌های سابق منعقدشده مورد پیگیری و اجرا قرار گیرد.

امضای مفاد تفاهمات سال‌های گذشته به اسم موافقتنامه جدید

وی با بررسی تفاهمات گذشته دانشگاه آزاد با دانشگاه‌های سوریه گفت: به عنوان مثال در سال ۱۳۹۶ تفاهمنامه همکاری بین‌المللی میان دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه حلب سوریه امضا شد [۱] که تاکنون هیچ اقدام موثری برای پیگیری و اجرای آن تفاهمنامه انجام نشده است. این در حالی است که به گفته علی اکبر ولایتی، رئیس هیأت مؤسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، این دانشگاه در نامه‌ای به رئیس جمهور سوریه آمادگی خود برای تأسیس شعبه در خاک کشور سوریه را اعلام کرده و رئیس جمهور سوریه نیز دستور تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی در تمام شهرهای سوریه را صادر کرده است [۲]. مذاکرات این دانشگاه در سال ۹۷ در خصوص تاسیس واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در شهرهای دمشق، حلب و لاذقیه و همچنین تفاهم همکاری علمی دانشگاه آزاد و دانشگاه الشام سوریه [۳] در سال ۹۸ نیز هیچکدام به مرحله اجرایی نرسیده است.

وی تأکید کرد: لذا اگر توجه کرده باشید، همه مواردی که به عنوان توافقنامه جدید توسط مسئولان دانشگاه آزاد رسانه‌ای شده است، طی سال‌های گذشته در قالب تفاهمنامه و موافقتنامه امضا شده بود.

راهکارهای عملیاتی جهت توسعه روابط دانشگاهی ایران و سوریه

وی در پاسخ به این سوال که برای عملیاتی شدن این تفاهمات چه پیشنهادی دارید، گفت: جهت نیل به راهکارهای عملیاتی برای توسعه روابط دانشگاهی بین ایران و سوریه و همچنین پیگیری عملیاتی تفاهمنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی ایران و دانشگاه‌های سوریه، ۵ پیشنهاد مشخص دارم. نخست آنکه با توجه به وجود سه شهرک صنعتی در کشور سوریه در مناطق عدرا (حومه دمشق)، حسیا (حمص) و شیخ نجار (حلب)، ضروری است شرکت‌های علاقه‌مند در پارک های علم و فناوری برای حضور در سوریه، کلیه تمرکز خود را به فعالیت در این مناطق اختصاص دهند و مجموعه‌های دانشگاهی سوریه را در این مناطق ملاقات و با هیات مدیره این شهرک ها ارتباط کامل برقرار نمایند.

عباسی افزود: مسئله دیگر اینکه فرایند تجاری‌سازی تولیدات پارک‌های علم و فناوری ایران و در ادامه تولید مشترک با سوریه و صادرات از طریق آن، فقط با ارتباط موثر با اتاق صنعت سوریه (غرفه الصناعه)، اتاق کشاورزی سوریه (غرفه الزراعه)، اتاق گردشگری (غرفه السیاحه)، اتاق بازرگانی (غرفه التجاره) و همچنین اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان سوریه صورت می‌گیرد که لازم است با مسئولان این نهادها نیز مذاکرات و تفاهمات لازم انجام گیرد.

وی ادامه داد: بحث سوم اینکه راه اندازی پارک علم و فناوری در کشور سوریه در حال حاضر به دلایل کمبود نیروی خبره و نوآور درکشور سوریه، ناکافی بودن حمایت مالی از شرکت‌ها، نبود تیم مدیریت حرفه‌ای و ارتباطات ضعیف بازار، تحقیقات بازاریابی ضعیف، وجود ریسک‌های فنی و تجاری در ارائه محصولات جدید، با چالش‌ها و سختی بسیاری همراه است. بنابراین پیشنهاد می‌شود در گام اول به‌جای تاسیس پارک‌های علم و فناوری، باید صادرات خدمات مشاوره‌ای و تجاری این مراکز به شرکت‌‌های سوریه و توانمندسازی آن‌ها را در برنامه داشت.

مدیر دفتر اقتصادی ایران در حلب سوریه با بیان اینکه در پنج ماهه ابتدای سال جاری همانطور که پیش‌بینی شده بود با افت صادرات به کشور عراق از سوی ایران روبرو شده‌ایم، افزود: یکی از دلایل این موضوع افزایش صادرات محصولات از کشور سوریه به عراق با سفارش تجار و بازرگانان عراقی بوده است. لذا به عنوان راهکار چهارم پیشنهاد می‌شود در کنار راه اندازی مرکز علم و نوآوری در دانشگاه، به صورت فوری اقدام به راه اندازی دفاتر در سه شهرک صنعتی سوریه نموده و با ظرفیت شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری ایران خدمات توسعه‌ای به کشور سوریه ارائه شود. از جمله این خدمات می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: صادرات خدمات فنی مهندسی به کارخانجات نیمه تعطیل و با ظرفیت کم سوریه، آموزش و مشاوره در خصوص خدمات فنی ویژه ماشین آلات، حمایت معنوی با برقرار ارتباط موثر بین صنعتگران ایرانی و سوریه در نمایشگاه های تجاری سوریه، برگزاری فن-بازارهای تخصصی، اطلاع رسانی و حمایت از شرکت‌های ایرانی در مناقصات داخلی و خارجی کشور سوریه، برگزاری رویدادهای تجاری و سرمایه‌گذاری و معرفی پروژه ها با هماهنگی مدیران شهرک های صنعتی، پوشش خبری دستاوردها و مدل‌های نوآورانه ایرانی در شهرک‌های صنعتی، معرفی اولویت‌های پژوهشی سازمان‌های دولتی و اجرایی سوریه، حمایت و شراکت در پروژه‌های ثبت اختراع‌شده توسط سوری‌ها

وی ادامه داد: به عنوان آخرین پیشنهاد توصیه می‌شود به کمک خدمات فروش‌، تبلیغات، برندینگ، تحقیق و توسعه، برگزاری رویدادها‌، برگزاری تورهای بازدید از صنایع، اطلاع‌رسانی و حمایت از حضور شرکت‌ها در نشست‌های اقتصادی و نمایشگاه‌های کشور سوریه‌ و برگزاری تورهای نمایشگاهی به بازاریابی تولیدات شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری ایران که نیازمند تجاری‌سازی در شهرک‌های صنعتی سوریه هستند، اقدام نمود.

مهدی عباسی در پایان گفت: تجاری‌سازی علم و فناوری یکی از اهداف اساسی تاسیس و شکل‌گیری پارک‌های علم و فناوری و مراکز نوآوری در ایران بوده است. لذا تجاری‌‌سازی پارک‌ها در کشور سوریه تنها از طریق شهرک‌های صنعتی و اتاق‌های اشاره شده مقدور است. استفاده از ظرفیت بخش‌های مختلف اقتصادی و سایر نهادهای مرتبط برای همکاری تجاری‌سازی در کشور سوریه نردبانی بسیار سریع  برای رسیدن به اهداف فوق خواهد بود که دفتر اقتصادی ایران در حلب سوریه برای تحقق اهداف فوق از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

پینوشت:

[۱] معاونت بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی؛

[۲] خبرگزاری ایسنا؛ شماره خبر: ۹۶۱۰۲۶۱۴۳۷۱

[۳] پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی تهران؛ شماره خبر: ۱۴۷۴۱

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.