۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۲۰۷۳ ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰ دسته: تولید
۰

دولت آمریکا قصد دارد با هدف ایجاد اشتغال گسترده و رونق اقتصادی، بهبود کیفیت زندگی مردم و تقویت مزیت رقابتی تولیدکنندگان داخلی در برابر رقبای خارجی، هزار میلیارد دلار در توسعه زیرساخت‌ها سرمایه گذاری نماید. مبلغ در نظر گرفته شده برای توسعه زیرساخت در این قانون، برابر با ۵ درصد کل تولید ناخالص داخلی سالانه این کشور است. توسعه راه‌های جاده‌ای و ریلی، ارتباطات مخابراتی، زیرساخت‌های انتقال آب، شبکه توزیع برق و حمل و نقل عمومی، بخش‌های اصلی سرمایه‌گذاری هزار میلیارد دلاری دولت آمریکا در توسعه زیرساخت‌ها را تشکیل می‌دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد مجلس سنای آمریکا به تازگی قانونی را به تصویب رسانده است که بر اساس آن دولت میتواند تا سقف هزار میلیارد دلار در توسعه زیرساخت های این کشور سرمایه‌گذاری نماید. نکته جالب توجه اینکه هرچند این قانون از سوی نمایندگان دموکرات مطرح شده بود و تصویب آن امتیازی بزرگ در هزینه کرد گسترده در اختیار دولت دموکرات بایدن قرار میداد، ۱۹ نماینده جمهوری خواه مجلس سنا نیز به این طرح رای مثبت دادند و در مجموع این طرح با ۶۹ رای موافق به تصویب رسید.

سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها به اندازه یک پنجم تولید داخلی

هدف از این طرح بازسازی خیابان‌ها، پل‌ها، شبکه آب‌رسانی و همچنین نوسازی سیستم توزیع برق اعلام شده است. بایدن تصویب این طرح را زمینه‌ای برای ایجاد یک رونق اقتصادی تاریخی در آمریکا دانسته است؛ رونقی که به باور او رونقی دیرپا و پایدار خواهد بود.

سرمایه ۱۰۰۰ میلیارد دلاری در نظر گرفته شده برای این طرح به اندازه یک پنجم کل تولید ناخالص داخلی سالانه آمریکاست. به طور مثال طرح دولت بایدن به مانند آن است که در ایران نیز طرحی برای سرمایه گذاری ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی (معادل ۵ درصد کل تولید ناخالص داخلی سالانه) در توسعه زیرساخت ها از سوی دولت به مجلس ارسال شود.

جزئیات طرح هزار میلیارد دلاری توسعه زیرساخت آمریکا

بر اساس قانون جدید قرار است ۴۵۰ میلیارد دلار از مبلغ در نظر گرفته شده صرف اموری شود که پیش از این برنامه‌هایی برای آن تدوین شده بود؛ که از جمله آن‌ها میتوان به ایجاد زیرساخت‌های واکسناسیون کرونا، پرداخت کمک هزینه درمانی و اقتصادی به مردم و طرح‌های مربوط به رشد در بخش‌های مختلف اقتصادی اشاره کرد.

۵۵۰ میلیارد دلار از آن نیز قرار است صرف امور جدید در توسعه زیرساخت شود که عبارتند از:

  • ۱۱۰ میلیارد دلار پروژه‌های راه و پل سازی؛
  • ۶۶ میلیارد دلار توسعه زیرساخت‌های ریلی؛
  • ۶۵ میلیارد دلار توسعه زیرساخت‌های ارتباط مخابراتی؛
  • ۵۵ میلیارد دلار توسعه زیرساخت‌های انتقال آب؛
  • ۳۹ میلیارد دلار توسعه حمل و نقل عمومی؛
  • ۴۷ میلیارد دلار افزایش تاب آوری زیرساخت‌ها شامل زیرساخت‌های مقابله با سیل، حفاظت از محیط زیست و زیرساخت‌های سایبری؛
  • ۵ میلیارد دلار توسعه زیرساخت وسایل نقلیه برقی؛
  • ۲۱ میلیارد دلار طرح‌های مقابله با آلوگی هوا، ازجمله ساماندهی به معادن و چاه‌های نفت و گاز رها شده.

مزایا و معایب سرمایه گذاری ۱۰۰۰ میلیارد دلاری آمریکا در توسعه زیرساخت

مهم ترین انتقادی که به طرح سرمایه گذاری ۱۰۰۰ میلیارد دلاری دولت آمریکا در توسعه زیرساخت از سوی کارشناسان مطرح شده، کمبود منابع مالی دولت و تشدید کسری بودجه در صورت اجرای آن است. بر اساس محاسبات این طرح موجب میشود سالانه ۲۵۶ میلیارد دلار بر کسری بودجه دولت افزوده شود که رقم قابل توجهی است. هرچند برخی کارشناسان معتقدند این محاسبات بدون در نظر گرفتن درآمدهای بالقوه دولت در صورت اجرای طرح محاسبه شده است.

در طرف مقابل طرفداران این طرح معتقدند بدون سرمایه گذاری دولت آمریکا در توسعه زیرساخت‌ها، این کشور توان مقابله با دیگر کشورهای جهان در عرصه اقتصاد بین‌الملل را نخواهد داشت؛ درحالیکه اجرای طرح فوق میتواند مزیت رقابتی قابل توجهی برای تولیدکنندگان آمریکایی ایجاد نماید. علاوه بر این اجرای طرح فوق به ایجاد میلیون ها شغل در آمریکا منجر می‌شود و کیفیت زندگی مردم در ایالت‌های مختلف این کشور را ارتقا خواهد بخشید.

منبع: رویترز

لینک ۱

لینک ۲

انتهای پیام/ اقتصاد بین المل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.