۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۱۳۹ ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲ دسته: دولت و حکمرانی، سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

مهدی غضنفری وزیر سابق صنعت، با بیان اینکه در کشور منابع مختلفی وجود دارد که مانند چاه نفت هستند، گفت: عدم مدیریت درست این منابع موجب تباهی کشور می شود.

مهدی غضنفری وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت و عضو هیئت علمی دانشکدۀ مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت در روز پنجشنبه ۱۴ بهمن در حاشیه سومین همایش سالانۀ اقتصاد مقاومتی در گفتگو با مسیر اقتصاد از منابع مختلف کشور با عنوان چاه های نفتی یاد کرد که دولت ها بدون محدودیت از آن استفاده می کنند.

وی ادامه داد: مجلس موظف به شناسایی این منابع و جلوگیری از برداشت های بی رویه است.

این استاد دانشگاه با دسته بندی منابع کشور با عنوان ۴ نوع چاه، گفت: دسته اول چاه های طبیعی هستند مثل چاه نفت، گاز و میعانات نفتی. در دسته دوم منابعی مثل معادن، جنگل و منابع آبی تحت عنوان شبه چاه قرار می گیرند. دسته سوم چاه های مجازی هستند که در این دسته از خلق پول و تسعیر می توان یاد کرد. دسته چهارم نیز منابع موهومی است مثل اوراق قرضه.

وی با بیان اینکه دولت های مختلف از این منابع بدون محدودیت استفاده می کنند، گفت: بایستی از طرف مجلس قوانینی جهت ایجاد محدودیت برای دسترسی به این منابع ایجاد شود. برای این کار ضمن شناسایی منابع مختلفی که امکان استفاده از آن وجود دارد، بایستی مثلا طی یک دوره پنج ساله دسترسی مستقیم دولت به این منابع را محدود کرد.

غضنفری در پاسخ به سوالی درباره اقدامات کشورهای نفتی مشابه ایران با این منابع گفت: برای مثال در کشوری مثل نروز، درآمد حاصل از فروش نفت در صندوقی ذخیره می شود و دولت مستقیما به آن دسترسی ندارد. از این منابع برای سرمایه گذاری استفاده می شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه بایستی اندیشمندان و دانشگاهیان به این عرصه وارد شوند، گفت: نباید با خصومت و تقابل با دولت ها به این مسئله نگاه کنیم بلکه باید از در خیرخواهی و حفظ منابع کشور به این مسئله وارد شویم.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.