۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۹۹۴۰ ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

طی یک قرارداد همکاری که مصر با طرف روسی و چند شرکت کره‌ای به امضا رسانده است، قرار است اولین نیروگاه هسته‌ای این کشور تا سال ۲۰۲۶ به بهره برداری برسد. این نیروگاه شامل ۴ راکتور روسی نسل سوم خواهد بود که در مجموع با ظرفیت ۴.۸ گیگاوات ساعت فعالیت، حدود ۱۰ درصد از برق مورد نیاز مصر را تامین خواهند کرد. افزایش امنیت بخش انرژی مهمترین انگیزه مصر در حرکت به سمت توسعه صنعت هسته‌ای به شمار می‌رود.

به گزارش مسیر اقتصاد کمپانی مصری پتروجت[۱] اخیرا یک قرارداد همکاری مهم با چند کمپانی کره‌ای و روس اتم روسیه در راستای احداث اولین نیروگاه هسته‌ای در این کشور به امضا رساند. مقرر شده است شرکت‌های کره‌ای از قبیل هیوندای، شرکت ملی برق کره جنوبی (KEPCO) و شرکت کره‌ای KHNP که در زمینه نیروی برق آبی و هسته‌ای ذیل شرکت ملی برق این کشور فعالیت می‌کند، طی این قرارداد در تاسیس و بهره برداری از اولین نیرگاه هسته‌ای مصر با نام El Dabaa همکاری کنند. کمپانی روس اتم پیمانکار اصلی این پروژه خواهد بود.

وابستگی بالای سبد انرژی مصر به گاز طبیعی و سوخت‌های فسیلی

بخش انرژی مصر وابستگی کامل به سوخت‌های فسیلی دارد و همین امر سبب شده است توجه مسئولان مصری به دیگر منابع تامین انرژی بطور ویژه هسته‌ای جلب شود. در نمودار زیر که از سوی آژانس بین‌المللی انرژی منتشر شده است ترکیب  سبد برق تولیدی مصر بر اساس منابع اولیه مشاهده می‌شود:

همانطور که واضح است، گاز طبیعی بخش اعظمی از منبع برق تولیدی در مصر را از آن خود کرده است. پس از آن نیز نفت، انرژی برق آبی و بادی منابع اصلی تولید برق در این کشور هستند. به گفته مسئولان مصری، این کشور جهت تامین برق مورد نیاز بخش خانگی و به علاوه بخش صنعتی می‌بایست به سمت توسعه انرژی هسته‌ای و نقش آن در سبد انرژی این کشور حرکت کند.

مصر پیشتاز استفاده از راکتورهای هسته‌ای نسل سوم

علاوه بر این مصر در راستای اجرای برنامه‌های خود در بخش صنعت و رشد اقتصادی نیاز به تامین هر چه بیشتر امنیت انرژی خود دارد. از همین رو احداث چندین راکتور هسته‌ای در این کشور در دستور کار قرار خواهد گرفت. شرکت پتروجت یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه مهندسی و ساخت و ساز است که علاوه بر مصر در جنوب غرب آسیا و آفریقا نیز مشغول به فعالیت است.

این شرکت مصری طی قراردادی که اخیرا با روس اتم و چند شرکت کره‌ای در جهت احداث اولین نیروگاه هسته‌ای در مصر بسته است، بنا دارد چهار راکتور روسی نسل سوم مجموعا با ظرفیت ۴.۸ گیگاوات ساعت را تا سال ۲۰۲۶ عملیاتی و به بهره برداری برساند. قرار است پیمانکاری پروژه با کمک کمپانی روسی روس اتم طبق برنامه ریزی انجام شود. به گفته کارشناسان با بهره برداری از پروژه هسته‌ای El Dabaa مصر، این کشور اولین کشوری خواهد بود که در منطقه خاورمیانه و شمال آقریقا از نیروگاه‌ هسته‌ای نسل سوم برخوردار می‌شود.

تامین ۱۰ درصد برق مورد نیاز مصر با احداث اولین نیروگاه‌ هسته‌ای این کشور

قرار است این پروژه با سرمایه گذاری ۲۸.۷۵ میلیارد دلار که ۸۵ درصد آن توسط طرف روسی و ۱۵ درصد مابقی نیز توسط شرکت مصری پتروجت تامین می‌شود، به بهره برداری برسد.  همچنین طبق قرارداد، برگشت سرمایه سرمایه گذار روسی طی یک بازه ۱۳ ساله با نرخ بهره ۳ درصد انجام خواهد شد.

لازم به ذکر است که شرکت‌های کره‌ای که در این پروژه همکاری می‌کنند، در پروژه مشابه بهره برداری از راکتور هسته‌ای باراکاه[۲] که در واقع اولین نیروگاه هسته‌ای امارات بود نیز شرکت داشته‌اند. بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته با احداث این پروژه حدود ۱۰ درصد از تقاضای برق مصر از این طریق تامین گردد. علاوه بر این ذیل قرارداد مذکور، ساخت یک مرکز ذخیره سازی سوخت‌ هسته‌ای تولید شده نیز در دستور کار قرار دارد.

پینوشت: 

[۱] Petrojet

[۲] Barakah project

منبع: پایگاه خبری-تحلیلی world nuclear news

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.