۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۹۷۶ ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱ دسته: دولت و حکمرانی، سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

وحید شقاقی عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه باید در شاخص هایی که تعریف می کنیم دقت کنیم، گفت: وقتی که شاخص را مثلا بر مبنای تعداد مقالات می گذاریم، ۸۰ هزار دانشجو و ۴٫۵ میلیون دانشجو به دنبال آن می دوند ولی خروجی آن نوآورانه و کاربردی نیست.

دکتر وحید شقاقی دبیر ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی دانشگاه خوارزمی در گفتگو با  مسیر اقتصاد  در حاشیه سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، ضمن بیان اهمیت شاخص های جهانی در زمینه اقتصاد، توجه به اثرگذاری شاخص های جهانی در برنامه ریزی و تصمیم گیری های کشور را ضروری دانست.

شقاقی با بیان اینکه دنیا به اهمیت شاخص ها پی برده است، گفت: در کشور ما هنوز اهمیت این مسئله درک نشده است. برای مثال شاخص “دو فرزند کافی است” تعریف شد و در مورد آن تبلیغ و توجیهات بسیاری انجام شد و به تبع آن توانستند یک دنیا را به دنبال این سیاست خود ببرند. در این حوزه برای رسیدن به اهداف خود، امتیازاتی نیز می دادند.

وی با بیان اینکه بایستی شاخص ها را به خوبی بشناسیم و تحلیل کنیم، گفت: باید  شاخص ها را با ضعف ها، قوت ها و شرایط خودمان تطبیق دهیم. کشورهایی که سریع و ناآگاهانه به دنبال این سیاست و برخی از شاخص ها رفتند، الان در گرفتاری هستند. کشور هایی مثل چین، ژاپن، روسیه و خیلی از کشورهای دیگر چنین اوضاعی دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی واقعی بودن شاخص ها را نکته ای مهم ارزیابی کرد و گفت: چه در مورد شاخص های جهانی و چه درخصوص شاخص هایی که خودمان تولید می کنیم بایستی توجه کنیم که آیا این شاخص، نشان دهنده واقعیت هاست یا خیر. اگر شاخصی درست طراحی نشود هر چه قدر که بیشتر در این زمینه کار کنیم، از جایگاه مطلوب دورتر می شویم.

وی با تاکید بر اینکه بعضا کارهای خوبی در این زمینه انجام می دهیم، گفت: مثلا می گوییم شاخص ما تعداد مقالات است و نه پتنت، ایده و خلاقیت. باید اتکای دانشگاه به درآمدزایی های خوب مثل تاسیس شرکت های دانش بنیان و کسب درآمد از طریق مشاوره و پژوهش باشد. درآمدزایی بد برای دانشگاه مثل گرفتن پول از دانشجوست. وقتی که شاخص را مثلا بر مبنای تعداد مقالات می گذاریم، ۸۰ هزار دانشجو و ۴٫۵ میلیون دانشجو به دنبال آن می دوند ولی خروجی آن نوآورانه و کاربردی نیست.

دبیر ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه شاخص رشد اقتصادی نیز بایستی به خوبی تعریف شود، گفت: رسیدن به رشد اقتصادی بالا ممکن است که بر اثر استفاده از منابع سهل الوصول مثل نفت و اوراق خزانه بدست بیاید. در کشور ما نیز چون اتکا به نفت زیاد است، با تغییر فروش نفت، رشد اقتصادی نیز تغییر می کند.

وی در پایان با بیان اینکه پس از تعیین سیاست ها بایستی به شاخص ها پرداخت، گفت: در کشور ما از این موضوع به سرعت عبور می کنند در حالی که تعیین شاخص های غلط و نامناسب موجب تباه شدن کشور و منابع آن می شود چرا که معیار درستی در ارزیابی منابع و فعالیت ها وجود ندارد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.