۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۹۴ ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۹ دسته: انرژی، دومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

در این مقاله پس از بررسی وضعیت نفت در بخش­های تولید، پالایش، صادرات و مصرف ایران، به ارزیابی توسعه ظرفیت پالایشی در چارچوب بررسی مسائل اقتصادی، امنیتی- سیاسی و زیست­ محیطی پرداخته می­شود.

به گزارش مسیر اقتصاد ایران، اولین کشور دارنده ذخایر هیدروکربوری و یکی از بزرگترین صادرکننده­ های نفت جهان است. صادرات نفت خام برای ایران از دو جهت تأمین درآمد مورد نیاز کشور و حفظ امنیت ملی حائز اهمیت است. اما پرسشی که وجود دارد این است که آیا خام فروشی نفت خام بهترین گزینه انتخابی برای نفت ایران است.

در این مقاله پس از بررسی وضعیت نفت در بخش­های تولید، پالایش، صادرات و مصرف ایران، به ارزیابی توسعه ظرفیت پالایشی در چارچوب بررسی مسائل اقتصادی، امنیتی- سیاسی و زیست­ محیطی پرداخته می­شود. در این چارچوب، ایجاد ارزش افزوده بیشتر از نفت و تکمیل زنجیره ارزش افزوده آن، تأمین امنیت کشور از طریق تجارت فراورده با کشورهای منطقه و تامین نیاز داخلی به فراورده­های نفتی، مبین ضرورت توسعه ظرفیت پالایشی هستند. سپس، با نشان دادن مزایای پالایشگاه­های مدرن کوچک در مقابل پالایشگاه­های مقیاس بزرگ، این گزینه به­ عنوان پالایشگاه­های برتر در شرایط حاضر، پیشنهاد می­گردد.

این مقاله یاسر کنعانی و عباس ملکی در دومین همایش ملی اقتصاد مقاومتی با موضوع نفت و انرژی در بهمن ماه ۱۳۹۱ ارائه شده است.

دانلود از لینک زیر:

جایگاه توسعه پالایشگاه¬های کوچک برای تحقق اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.