۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۹۳۷۲ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ دسته: تنظیم گری در اقتصاد، دولت و حکمرانی کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

در دانمارک قانون ملی منابع زیرزمینی مصوب سال ۱۹۸۱ و اصلاحات بعدی، مبنای اصلی امور تنظیم گرانه در صنعت نفت و گاز محسوب می‌شود. بر همین مبنا، تمرکز اصلی آژانس ملی انرژی دانمارک (DEA)، بر اجرای سیاست‌های کلی مصوب وزارت آب و هوا و انرژی و ابلاغ تصمیمات تخصصی لازم با هدف انجام امور تنظیم گرانه در بخش نفت، گاز، محیط زیست و امنیت عرضه و تقاضا در بخش انرژی قرار دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد مبنای اصلی انجام امور تنظیم گرانه صنعت نفت و گاز و معادن دانمارک، قانون ملی منابع زیرزمینی مصوب سال ۱۹۸۱[۱] و اصلاحات انجام شده طی سال‌های بعد از آن است. همچنین در صورت نیاز به اضافه یا حذف مواردی از این قانون نیز، وزارت آب و هوا و انرژی دانمارک این کار را انجام می‌دهد. بر مبنای همین قانون، انجام امور تنظیم گرانه در حوزه انرژی همچون نفت و گاز، بر عهده آژانس ملی انرژی دانمارک گذاشته شده است.

آژانس ملی انرژی دانمارک، مسئول اصلی انجام امور تخصصی تنظیم گری

در دانمارک، مسئولیت تعیین استراتژی و سیاست‌های کلی و انجام امور تنظیم گرانه حوزه انرژی، به وزارت آب و هوا و انرژی این کشور واگذار شده است. علاوه بر این تعیین چارچوب‌های قانونی لازم مرتبط با حوزه انرژی(همچون صنعت نفت و گاز) بر مبنای قانون ملی سال ۱۹۸۱ نیز بر عهده همین وزارتخانه گذاشته شده است.

مسئولیت اعطا یا لغو مجوزها و همچنین ابلاغ دستورالعمل‌های مصوب وزارت آب و هوا و انرژی، توسط آژانس ملی انرژی دانمارک(DEA) به شرکت‌ها و اپراتورها اعطا می‌شود. لازم به ذکر است طبق قانون، وظیفه و مسئولیت اعطای مجوزهایی که حق انحصاری به یک شرکت در بخش اکتشاف، تولید و یا استخراج می‌دهند، صرفا بر عهده وزارت آب و هوا و انرژی دانمارک است.

علاوه بر این، مدت زمان مجوزهای انحصاری داده شده نیز محدود بوده و نهایتا تا ۳ سال اعتبار خواهند داشت و بعد از گذشت آن می‌بایست مجددا برای دریافت مجوز اقدام کند. همچنین طبق قانون، آژانس انرژی دانمارک موظف است تمامی پروانه‌ها و مجوزهای داده شده به شرکت‌ها در زمینه تولید، اکتشاف و استخراج نفت و گاز در دانمارک را همراه با جزییات در وبسایت اختصاصی خود در دسترس عموم قرار دهد.

اعطای مسئولیت تنظیم گری تخصصی بخش انرژی به آژانس انرژی دانمارک

نکته حائز اهمیت دیگر این است که اختیارات وزیر آب و هوا و انرژی در انجام امور تنظیم گرانه بر مبنای قانون به آژانس ملی انرژی دانمارک(DEA) واگذار شده است. طبق قانون، وزیر آب و هوا و انرژی غالبا به انجام امور مربوط به سیاستگذاری و تعیین چارچوب‌های کلی می‌پردازد.

از همین رو تمرکز اصلی DEA، بر اجرای سیاست‌های کلی مصوب وزارت آب و هوا و انرژی و ابلاغ تصمیمات تخصصی است. علاوه بر این انجام امور تنظیم گرانه در بخش نفت، گاز، محیط زیست و امنیت عرضه و تقاضا در بخش انرژی نیز در حیطه وظایف آژانس انرژی دانمارک قرار دارد.

لازم به ذکر است وظیفه تهیه آمار و ارقام مربوط به میزان تولید، صادرات و واردات نفت و گاز در دانمارک بر عهده یک نهاد مستقل ذیل وزارت امور اقتصادی و داخلی، گذاشته شده است. سازمان زمین شناسی دانمارک و DEA نیز در جمع آوری اطلاعات در خصوص منابع طبیعی زیرزمینی این کشور همچون نفت و گاز و معادن با این نهاد همکاری می‌کنند.

پینوشت:

[۱] The Subsoil Act (1981)

منبع: کتاب تنظیم گری نفت نوشته باب پالمر

انتهای پیام/



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.