۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۹۲۸۱ ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰ دسته: مالیات کارشناس: سید وحید رضا پرهیزکاری
۰

بحران کرونا اثرات زیادی بر اقتصاد کشورها داشته و به طور خاص نابرابری را در جوامع به شدت افزایش داده است. تا جایی که در آمریکا یک سوم افزایش ثروت ثروتمندان از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱، در ۱۳ ماه گذشته اتفاق افتاده و به بیان دیگر در این مدت دارایی میلیاردرها ۵۰ درصد افزایش یافته است. این درحالیست که در همین مدت تنها در آمریکا ۷۷ میلیون نفر بیکار شده‌اند. دبیر کل سازمان ملل متحد برای رفع نگرانی های ناشی از تشدید پرسرعت نابرابری اقتصادی در جهان، پیشنهاد کرده است که دولت ها مالیات بر ثروت را اجرا کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد بحران کرونا اثرات مخرب زیادی در اقتصاد کشورها گذاشته و نابرابری در کشورها به شدت افزایش یافته است. از طرفی فقرا به شدت در حال فقیرتر شدن هستند و ثروتمندان در حال ثروتمندتر شدن هستند.

افزایش ۵۰ درصدی ثروت میلیاردرها در بحران کرونا

در آمریکا در طول سال‌های گذشته ثروت ثروتمندان همواره در حال افزایش بوده است اما در طول بحران کرونا نابرابری به شدت افزایش یافته و یک سوم از ثروت ثروتمندان از سال ۱۹۹۰ تا کنون در ۱۳ ماه گذشته افزایش یافته است.

از سال ۱۹۹۰ تا آوریل ۲۰۲۱ ثروت میلیاردرهای آمریکایی ۱۹ برابر شده و از ۲۴۰ میلیارد دلار به ۴.۵۶ تریلیون دلار رسیده است. همانگونه که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید افزایش ثروت ثروتمندان از ۲.۹۵ به ۴.۵۶ تریلیون دلار تنها مربوط به مارس ۲۰۲۰ تا آوریل ۲۰۲۱ است

بر اساس داده‌های بانک مرکزی آمریکا ثروت ۷۱۹ آمریکایی چهار برابر کل ثروت ۱۶۵ میلیون نیمه پایینی جامعه است. درحالی که همانگونه که در نمودار زیر مشاهده می‌شود این آمار در سال ۱۹۹۰ برعکس بوده است؛ ثروت میلیاردرها ۲۴۰ میلیارد دلار و ثروت ۵۰ درصد پایینی جامعه ۳۸۰ میلیارد دلار بوده است.

بخش زیادی از افزایش ثروت این افراد  مربوط به دوران بحران کروناست. دورانی که بیش از ۳۰ میلیون آمریکایی به کرونا مبتلا شدند، بیش از ۵۶۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و حدود ۷۷ میلیون نفر بیکار شده‌اند.

افزایش ده ها درصدی ثروت میلیاردرهای آمریکا در کرونا

برای مثال از ۱۲ آوریل تا کنون ثروت میلیاردرهایی که حداقل ارزش دارایی آن ها ۱۰۰ میلیارد دلار است به شدت افزایش یافته است. دارایی ۱۹۷ میلیارد دلاری جف بزوس، موسس آمازون در ۱۳ ماه گذشته ۷۴ درصد افزایش یافته است. ثروت ۱۷۲ میلیارد دلاری ایلان ماسک بنیانگذار تسلا در طول بحران ۵۹۹ درصد افزایش یافته است. ثروت بیل گیتس بنیانگذار مایکروسافت با ارزش ۱۳۰ میلیارد دلار نسبت به مارس سال گذشته ۳۳ درصد افزایش یافته است. ثروت ۱۱۳.۵ میلیارد دلاری مارک زاکربرگ، موسس فیس‌بوک نیز در ۱۳ ماه گذشته بیش از دوبرابر افزایش یافته است. در جدول زیر میزان افزایش ثروتمندان آمریکایی نشان داده شده است.

دبیر کل سازمان ملل: مالیات بر ثروت راهکار کاهش نابرابری

دبیر کل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، چند روز پیش، با توجه به افزایش شدید نابرابری به دلیل بحران کرونا از دولت‌ها خواست که برای حل این مشکل مالیات بر ثروت را بر افرادی که در طول این بحران ثروتمندتر شده اند، اجرا کنند.

او بیان کرد که ما باید اطمینان حاصل کنیم که سرمایه‌ها به جاهایی اختصاص می‌یابد که بیشترین نیاز به آن وجود دارد. آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که ثروت ثروتمندترین افراد جهان در طول این بحران ۵ تریلیون دلار افزایش یافته است.

۲۵۵ میلیون نفر بیکار نتیجه کرونا در جهان

دبیر کل سازمان ملل با اشاره به بیش از ۳ میلیون مرگ به دلیل کرونا بیان کرد که در حال حاضر با بدترین رکود در ۹۰ سال گذشته روبرو هستیم، حدود ۱۲۰ میلیون نفر در فقر شدید هستند و ۲۵۵ میلیون نفر نیز بیکار شده‌اند.

وی افزود تنها ۱۰ کشور در دنیا ۷۵ درصد از کل واکسن جهان را به خود اختصاص داده‌اند در حالی که بسیاری از کشورها حتی واکسیناسیون کارکنان بهداشت و درمان و شهروندان آسیب پذیر خود را نیز آغاز نکرده‌اند.

منابع:

وب‌سایت inequality 

وب‌سایت abcnews

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.