۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۸۸۷۶ ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین کارشناس: رضا سهرابی
۱

‌زمان‌بر بودن حرکت کشتی‌ها و کمبود کانتینر موجب شده است بسیاری از تجار فعال در مسیر چین-اروپا، برای فرستادن کالاها به مقصد از قطار سریع‌السیر چین به اروپا استفاده کنند. ناامنی مسیرهای دریایی و مسدود شدن چندباره کانال سوئز طی چند روز اخیر، از جمله اتفاقاتی است که می‌تواند اهمیت این خط‌ آهن و سایر کریدورهای اقتصادی که چین در قالب طرح راه ابریشم به دنبال توسعه آن‌هاست را افزایش دهد. آمارها نیز نشان از آن دارد که در طول سال‌های اخیر چین پیشرفت‌های چشمگیری در توسعه مسیرهای ریلی برای تجارت با کشورهای آسیایی و اروپایی بدست آورده است.

به گزارش مسیر اقتصاد تولیدکنندگان چینی به دنبال راهی برای حل مشکل تاخیر حمل‌ونقل کالا توسط کشتی‌ها، به صادرات کالا از طریق خشکی روی آورده‌اند. نارضایتی‌های مشابه در اروپا نیز، رونق بیش از پیش حرکت قطارهای باری بین‌قاره‌ای از چین تا اروپا را موجب شده است.

زمان‌بر بودن و کمبود کانتینر دو عامل رویگردانی از حمل‌و‌نقل دریایی

افزایش دیدگاه‌های منفی نسبت به حمل‌ونقل دریایی به واسطه زمان‌بر بودن و همچنین کمبود کانتینر، صادرات زمینی از طریق آسیای مرکزی و روسیه را به جایگزینی جذاب برای تجار تبدیل کرده است.

در دو ماه نخست سال جدید میلادی، بیش از ۲۰۰۰ قطار باری از چین به سمت قاره اروپا حرکت کرده است و این تعداد، دو برابر دو ماه نخست سال گذشته است. بنابر گزارش رسانه‌های دولتی چین، تعداد کل قطارهای به حرکت درآمده در سال ۲۰۲۰ با ۵۰ درصد افزایش همراه بوده است؛ رقمی که از سال ۲۰۱۶ تاکنون ۷ برابر شده است.

چرا تجار چین استفاده از قطارهای سریع السیر را به کشتی‌های باری ترجیح می‌دهد؟

یکی از مسئولان کارخانه‌ تجهیزات ورزشی در شهر ایوو (Yiwu) چین می‌گوید:«ما معمولا صادرات خود را از طریق دریا انجام می‌دادیم، اما قیمت‌ها از اواسط سال گذشته به سرعت بالا رفته بود و زمان حمل‌ونقل نیز دو برابر شده بود. امروزه ما عمدتاً با استفاده از قطار سریع‌السیر چین-اروپا کالاهای خود را به مقصد می‌رسانیم».

نماینده شرکتی در شهر شنژن نیز می‌گوید:« بین ۲۰ تا ۳۰ درصد مشتریان این شرکت، به سمت استفاده از ریل به جای دریا گرایش پیدا کرده‌اند».

در سال ۲۰۲۰، چین با پشت سر گذاشتن آمریکا، به بزرگترین شریک تجاری اروپا تبدیل شد و طبق آمارهای اعلام شده در پایگاه Eurostat ، واردات این اتحادیه از چین با رشد ۶ درصدی به ۳۸۴ میلیارد یورو معادل ۴۵۴ میلیارد دلار رسید.[۱]

با رشد ابتکار «کمربند،راه»، خط‌آهن چین هم در ۲۸ مسیر تا استان شرقی ژجیانگ کشیده شده است؛ مسیرهایی که ۵۹ کشور را به یکدیگر پیوند می‌دهد.

به استناد شرکت راه‌آهن شانگهای چین، در سه ماهه ابتدایی سال، ۵۱۳ قطار، ۴۲ هزار و ۸۷۴ کانتینر بار را از ژجیانگ و ژینهوآ حمل کرده‌اند. این رقم، ۳۷۳.۵ درصد رشد را در مقایسه با سال گذشته به نمایش می‌گذارد.

علی‌رغم توسعه خطوط‌آهن، حمل‌ونقل ریلی هنوز بخش کوچکی از حجم تجارت چین-اروپا را پوشش می‌دهد. در دو ماه ابتدایی سال جدید، ژانویه و فوریه، ۲۰۹ هزار کانتینر از طریق ریل به مقصد رسیدند و این در حالی است که بندر یانگشان در نزدیکی شانگهای، تنها در ماه ژانویه ۲ میلیون کانتینر را ساماندهی کرده است. در همین راستا برخی کارشناسان معتقدند تمایل به قطار و ترجیح آن به کشتی، عملی مقطعی بوده و با پایان همه‌گیری کرونا در جهان، مجدداً استفاده از کشتی اولویت پیدا خواهد کرد.

با این حال، به نظر می‌رسد راه‌های ایجاد شده در خشکی در صورت توسعه می‌توانند مطمئن‌تر و سریع‌تر از کشتی‌ها عمل کنند.

هر روز بر اهمیت کریدورهای اقتصادی چین در راه ابریشم افزوده می‌شود

اختلالات موجود در کشتی‌های باربری و مسیر پیش‌روی آن‌ها نیز در افزایش تمایل تجار در استفاده از قطار موثر بوده است. یکی از این اختلالات، مسدود شدن یک هفته‌ای کانال سوئز در هفته گذشته توسط کشتی باربری اِوِرگرین بود و همین مسئله در کنار سایر مشکلات و موانع، اهمیت کریدورهای اقتصادی مورد توجه چین در خشکی، که در قالب طرح راه ابریشم جدید مطرح می‌شوند را افزایش داده است.

گفتنی است یکی از این کریدورها از طریق مغولستان به روسیه و سپس به اروپا می‌رسد. دیگر کریدور از طریق دریای خزر به آذربایجان، ترکیه و سپس به اروپا می‌رسد. شاهراه دیگری نیز از طریق آسیای مرکزی وارد ایران شده و از این طریق به سمت غرب پیش‌روی می‌کند.

پی‌نوشت:

[۱] Eurostat

منبع: پایگاه خبری بلت اند رود
لینک ۱
لینک ۲

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل

  1. یقینا صادرات در جهان و قاره وسیع آسیا و اروپا به سمت صادرات ریلی حرکت می کند !!! امکان حمل بسیار حجیم کالا !!! امکان ارسال کالا دقیقا به مقصد مورد نظر !! بی نیازی از بنادر و تخلیه و بارگیری چند باره !!! طرفیت بسیار عالی هر لکوموتیو در حمل بار (۲۵۰۰ تن !) امکان ارسال بسیار سریع تر کالا ببدون توجه به وضعیت آب و هوا و .... قاره اروپا که تماما ریل است !!! آن هم برمی گردد به قرت ۱۸ و ۱۹ میلیادی !!! قاره آسیا و به خصوص ایران از این ظرفیت اصلا بهره کافی را نبرده است !!! توان ریلی ایران در حد متوسط رو به پایین است که وقتی به امکان صادرات و ترانزیت فراتحریمی آن نگاه می کنیم !!! مثل خودکشی است !!! در واقع حتی ارسال بار به وسیله راه آهن عادی و با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت چندین برابر سریع تر ا ز بندر است !!! و امکان دریافت بار کاملا در مقصد (نه در بندر !) ممکن است !!! باید به این سمت کاملا و سریعا رشد کنیم !!!! که انشااللله انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله در صدر برنامه های توسعه و سرمایه گذاری کشور خواهد بود !!!!!

    ۰۲


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.