۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۸۷۴۷ ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ دسته: تنظیم گری در اقتصاد، دولت و حکمرانی کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

در نظام تنظیم گری صنعت برق ایتالیا، وزارتخانه‌های زیرساخت و توسعه اقتصادی، در کنار دیگر نهادهای ملی و محلی نقش اصلی را برعهده دارند. در بخش توزیع برق، اپراتور شبکه انتقال ملی و اپراتورهای شبکه‌ توزیع محلی وظیفه بررسی درخواست مجوز فعالیت را بر عهده دارند. در بخش شبکه خطوط انتقال برق در سطح ملی نیز مجوز توسط وزارت زیرساخت‌ها صادر می‌شود. رعایت ملاحظات زیست محیطی از جمله معیارهای موثر بر اعطای مجوز فعالیت در بخش تولید برق در ایتالیا محسوب می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد در ایتالیا اصول و چارچوب کلی حاکم بر امور تنظیم گرانه در بخش تولید برق مطابق با مفاد مندرج در قانون ملی این کشور انجام می‌شود. همچنین اعطای مجوز فعالیت در بخش تولید برق در این کشور بسته به هر منطقه و ویژگی‌های آب‌ و هوایی آن متفاوت است. به‌علاوه، ظرفیت نصب شده (معمولی و تجدیدپذیر) نیز در اعطای مجوز فعالیت حائز اهمیت است.

محیط زیست، از معیارهای تنظیم گری صنعت برق در ایتالیا

رعایت ملاحظات زیست محیطی نیز از جمله فاکتورهای موثر بر اعطای مجوز فعالیت در بخش تولید برق در ایتالیا محسوب می‌شود. چنانچه ظرفیت تاسیسات تولیدی بیش از ظرفیت اعلام شده از سوی نهاد تنظیم گر باشد، پروژه مذکور حتما شامل غربالگری و ارزیابی زیست محیطی خواهد شد. لازم به ذکر است این‌کار که ذیل امور تنظیم گرانه به حساب می‌آید با هدف انجام برآوردی از تاثیر پروژه بر محیط زیست در سطح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای صورت می‌پذیرد. به‌علاوه نیروگاه‌های احتراقی تولید برق دارای ظرفیت بیش از ۳۰۰ مگاوات می‌بایست مجوز یکپارچه محیط زیست را علاوه بر مجوز اصلی که از سوی وزارت توسعه اقتصادی صادر می‌شود، جهت شروع کار از نهاد مربوطه دریافت کنند.

اعطای مجوز فعالیت در شبکه توزیع برق از سوی اپراتورهای ملی و محلی در ایتالیا

در ایتالیا، اپراتور شبکه انتقال ملی (همچون ترنا) و اپراتورهای شبکه‌ توزیع محلی، وظیفه امور تنظیم گرانه و همچنین بررسی درخواست مجوز فعالیت در بخش توزیع برق را بر عهده دارند. همچنین بر طبق قانون، انرژی تولید شده توسط تاسیسات تجدیدپذیر در اولویت اتصال به شبکه توزیع محلی و یا سراسری در ایتالیا قرار دارند. علاوه بر این، چارچوب امور تنظیم گرانه برق در ایتالیا این اجازه را به فعالان علاقمند به فعالیت در بخش توزیع برق این کشور داده است که درخواست صدور مجوز را حتی در حین انجام پروژه ارسال کنند و لزوما نیازی به درخواست قبل از شروع پروژه نیست.

لازم به ذکر است درخواست اتصال به شبکه توزیع در صورتیکه ظرفیت درخواستی کمتر از ۱۰هزار کیلووات باشد برعهده اپراتورهای شبکه توزیع محلی است و در غیر اینصورت این وظیفه به ترنا[۲] که یکی از اپراتورهای اصلی شبکه ملی انتقال برق ایتالیا به شمار می‌رود واگذار شده است.

وزارت زیرساخت‌های ایتالیا متولی اصلی تنظیم گری بخش انتقال در صنعت برق

در بخش شبکه خطوط انتقال برق در سطح ملی، متولی اصلی امور تنظیم گرانه همچون اعطای مجوز، وزارت زیرساخت‌ها[۳] ایتالیا است. البته برای خطوط با ولتاژ کمتر از ۱۵۰ کیلووات مجوز در سطح استانی و خطوط بالاتر از ۱۵۰ کیلووات مجوز کار توسط وزارت توسعه اقتصادی اعطا می‌گردد. همچنین طبق قانون ملی ایتالیا در بخش تولید و انتقال برق، به متقاضیان نوعی مجوز به نام مجوز موقت داده می‌شود. از این نوع مجوز در موارد خاص و فوری مندرج در قانون که در واقع ذیل امور تنظیم گرانه به شمار می‌رود استفاده می‌گردد. متقاضی دریافت کننده این نوع مجوز می‌بایست ضمانت‌نامه‌ای که شامل تعهدات الزام آور از سوی متقاضی است را به وزارت توسعه اقتصادی ارسال کند.

شرکت ترنا مسئول اجرای برنامه‌های توسعه‌ای بخش انتقال برق در ایتالیا

در ایتالیا طبق قانون مرتبط با صنعت برق این کشور، مسئولیت برنامه‌ریزی و توسعه شبکه انتقال ملی برق بر عهده ترنا است. این شرکت بر اساس برنامه ۱۰ ساله با عنوان «برنامه توسعه شبکه» که هر ساله توسط وزارت توسعه اقتصادی تدوین شده و به تصویب می‌رسد، اقدامات توسعه‌ای در شبکه ملی انتقال برق این کشور را تایید و به انجام می‌رساند. ترنا همچنین با هدف امور تنظیم گرانه در صنعت برق این کشور با تنظیم گران بخش انرژی دیگر کشورها نیز همکاری‌های دو یا چند جانبه برقرار می‌کند.

پینوشت:

[۱] Italy national law

[۲] Terna

[۳] Ministry for Infrastructures

منبع: کتاب تنظیم گری برق نوشته جان دوار

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.