۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۸۷۰۰ ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ دسته: انرژی، گازهای همراه نفت کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

نهاد تنظیم گر انرژی ایالت نیومکزیکو طی سال‌های اخیر قوانین متعددی را با هدف کاهش گازهای همراه سوزانده شده در چاه‌های جدید و موجود این ایالت به تصویب رسانده است. بر اساس قانون جدید، شرکت‌های نفتی فعال در میادین نفتی ایالت نیومکزیکو، از آوریل ۲۰۲۲ میبایست حجم سالانه گاز همراه سوزانده شده را حداقل به میزان ۹۸ درصد از کل گاز همراه نفت، کاهش داده و آن را جمع آوری کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد نهادهای تنظیم گر بخشی در کشورهای مختلف نقش مهمی در پیاده سازی سیاست‌های اتخاذ شده از سوی حکومت‌ها ایفا می‌کنند. در آمریکا نهادهای تنظیم گر متعددی در سطوح ایالتی و فدرال فعالیت می‌کنند. یکی از مهمترین بخش‌هایی که نهادهای تنظیم گر بخش انرژی نقش پررنگی در آن ایفا می‌کند، اجبار و فشار به شرکت‌های تولید کننده نفت برای کاهش هرچه بیشتر سوزاندن گاز همراه است. ارزش اقتصادی بالقوه این گازها جهت استفاده به عنوان یک منبع انرژی از یک سو و پیامدهای زیست محیطی مخرب ناشی از سوزاندن آن از سوی دیگر از مهمترین دلایل این امر به شمار می‌رود.

برنامه کاهش ۹۸ درصدی سوزاندن گاز همراه در نیومکزیکو آمریکا

نهاد تنظیم گر انرژی ایالت نیومکزیکو طی سال‌های اخیر قوانین متعددی را با هدف کاهش گازهای همراه نفت سوزانده شده در چاه‌های جدید و موجود این ایالت به تصویب رسانده است. وضع تعرفه بر سوزاندن گازهای همراه از طریق محاسبه ارزش اقتصادی گازهای سوزانده شده و ارائه تسهیلات تشویقی به شرکت‌هایی که کاهش بیشتری در سوزاندن گازهای همراه داشته‌اند از جمله مهمترین قوانینی است که نهاد تنظیم گر انرژی ایالت نیومکزیکو به تصویب و اجرا رسانده است. بعلاوه در قانون جدیدی که در ۲۵ مارس سال جاری به تصویب کمیسیون حفاظت از منابع نفتی[۱]، شرکت‌های نفتی فعال در میادین نفتی ایالت نیومکزیکو، از آوریل ۲۰۲۲ میبایست حجم سالانه گاز همراه سوزانده شده را حداقل به میزان ۹۸ درصد از کل گاز همراه نفت، کاهش داده و آن را جمع آوری کند.

همچنین بر اساس گفته این نهاد، در صورت اجرای قوانین مذکور در زمان بندی معین، ایالت نیومکزیکو به عنوان دومین ایالت آمریکا در توقف کامل سوزاندن گازهای همراه خواهد بود.

ثبت بالاترین رکورد میزان سوزاندن گازهای همراه در دوران همه گیری در آمریکا

بر اساس آمار ارائه شده از سوی موسسه s&p global، میزان گاز همراه سوزانده شده در آمریکا، در ماه آگوست ۲۰۲۰ به ۱.۵ میلیارد فوت مکعب که بالاترین میزان در دوران همه گیری کرونا به شمار می‌رود رسید. طبق آمار، نفت شل آمریکا سهم به سزایی در چنین افزایشی ایفا کرده است. لازم به ذکر است تولید نفت در میادین نفتی آمریکا در ماه‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است. از همین رو میزان گازهای همراه سوزانده شده نیز طی این مدت افزایش محسوسی داشته است.

به همین دلیل نهاد تنظیم گر انرژی ایالت نیومکزیکو اخیرا قانون مهمی را با هدف کنترل و کاهش هر چه بیشتر سوزاندن گازهای همراه در میادین نفتی این ایالت تصویب و ابلاغ کرده است. بر طبق این قانون سوزاندن گاز همراه نفت در حین عملیات حفاری و تولید بجز در مواردی خاص ممنوع است. همچنین در این قانون به اپراتورهای نفتی این اجازه داده شده است که در مواردی همچون موارد فنی و یا جهت حفظ ایمنی کارکنان، میزانی از گازهای همراه سوزانده شود.

پینوشت: 

[۱]  Oil Conservation Commission

منبع: وبسایت تحلیلی-تخصصی s&p global

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.