۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۷۱۴۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰ دسته: مالیات کارشناس: میلاد صادقی
۰

مالیات بر مجموع درآمد افراد در آمریکا سهمی ۵۰ درصدی از کل درآمدهای مالیاتی دولت فدرال دارد. همچنین اگر مالیاتی که به صورت مستقیم و به عنوان حق بیمه و دیگر خدمات اجتماعی، از حقوق و دستمزد کارکنان کسر می‌شود نیز به آن اضافه شود، سهم مالیات بر درآمد افراد حقیقی از کل درآمدهای مالیاتی دولت فدرال، درمجموع به ۸۶ درصد می‌رسد. این درحالیست که مالیات بر شرکت‌ها تنها سهمی ۷ درصدی از کل درآمدهای مالیاتی را به خود اختصاص داده است. در عین حال دولت فدرال آمریکا سهمی از انواع مالیات‌هایی که بر مصرف کالا و خدمات وضع شده ندارد و تمامی مالیات بر مصرف به دولت‌های محلی اختصاص می‌یابد.

مسیر اقتصاد/ مالیات پرداختی از سوی مردم آمریکا، صرف تامین بودجه سطوح مختلف دولتی اعم از ایالت‌ها، شهرداری‌ها، نواحی و گاه اداره‌های آموزش و پرورش یا نهادهای دیگر می‌شود. اما علاوه بر همه‌ی این‌ها، بودجه دولت فدرال نیز از پرداخت مالیات شهروندان تامین می‌شود. اداره درآمد داخلی (IRS) در آمریکا مسئول جمع آوری درآمدهای مالیاتی دولت فدرال است و منابع جمع آوری شده را به حساب خزانه‌داری این کشور واریز می‌کند.

نظام مالیات بر درآمد افراد (PIT) در ایالات متحده آمریکا از الگوی مالیات بر مجموع درآمد پیروی می‌کند و سهم اصلی را در تامین بودجه دولت فدرال دارد. در واقع در این کشور مالیات بر درآمد کار و عایدی سرمایه در نرخ مشابهی براساس نرخ‌های تصاعدی مشمول مالیات می‌شوند.

نکته جالب توجه اینکه در آمریکا دولت فدرال سهمی از انواع مالیات‌هایی که بر مصرف کالا و خدمات اعمال شده، ندارد و تمامی آن به دولت‌های محلی اختصاص یافته است. در مقابل بخش قابل توجهی از مالیات بر درآمد افراد صرف تامین بودجه دولت فدرال می‌شود.

شیوه تامین درآمدهای مالیاتی دولت فدرال آمریکا

در آمریکا درآمد مالیاتی دولت فدرال عموما از سه نوع مالیات اصلی تامین می‌شود: مالیات بر حقوق و دستمزد، مالیات بر مجموع درآمد افراد و مالیات بر درآمد شرکت. مالیات بر حقوق و دستمزد، ابزار اصلی تامین مالی برنامه‌های تامین اجتماعی مانند بیمه عمر، بیمه بیکاری و بیمه سلامت است. در واقع این نوع مالیات یک نوع حق تامین اجتماعی است که در ایران به صورت جداگانه تحت عنوان حق بیمه از حقوق کارکنان کسر می‌شود.

مالیات بر مجموع درآمد افراد نیز مالیاتی است که بر روی درآمد حاصل از شغل و عایدی سرمایه افراد در طول سال اعمال می‌شود. این مالیات از آن جهت از مالیات بر حقوق و دستمزد متمایز می‌شود که اعمال آن بعد از محاسبه کل درآمدهای فرد و تخصیص طبقه مالیاتی مربوطه اخذ می‌شود. دیگر تفاوت این دو مالیات در آن است که برخلاف مالیات بر حقوق و دستمزد که مصارف مشخصی برای آن درنظر گرفته می‌شود، مالیات بر مجموع درآمد افراد به طور عمومی صرف پوشش هزینه‌های دولت فدرال می‌گردد. همچنین در اخذ مالیات بر مجموع درآمد، امکان تغییر مودی مالیاتی از فرد به خانواده نیز وجود دارد.

در نهایت بخشی از درآمدهای دولت فدرال آمریکا از طریق مالیات بر درآمد شرکت‌ها تامین می‌گردد که از آن با عنوان «مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی» یاد می‌شود. یکی از اهداف وضع مالیات بر شرکت‌ها، اعمال مالیات بر درآمد صاحبان سرمایه است که ممکن است از پرداخت مالیات در قالب نظام مالیات بر مجموع درآمد افراد، فرار کنند.

سهم ۸۶ درصدی مالیات بر درآمد افراد از کل درآمدهای مالیاتی دولت آمریکا

در شکل زیر سهم هرکدام از منابع درآمدی در درآمدهای مالیاتی دولت فدرال آمریکا برای سال‌‌ ۲۰۱۹ نشان داده شده است.[۱]

چنانچه در شکل بالا مشخص است، مهم­ترین منبع درآمد مالیاتی دولت فدرال در آمریکا، مالیات بر مجموع درآمد است. دولت فدرال ایالات متحده نیمی از درآمد خود را از مالیات بر مجموع درآمد و ۳۶ درصد آن را از مالیات‌های بر حقوق و دستمزد حاصل می‌کند. از آنجا که این دو پایه مالیاتی عملا بر درآمدهای اشخاص حقیقی وضع می‌شود، می‌توان گفت در مجموع، مالیات بر درآمد افراد سهمی ۸۶ درصدی از کل درآمدهای مالیاتی دولت فدرال آمریکا دارد.

مالیات بر درآمد شرکت‌ها تنها سهمی ۷ درصدی از کل درآمدهای مالیاتی دولت آمریکا دارد و سهم بسیار اندکی نیز از محل سایر مالیات‌های تنظیمی، مانند مالیات بر دارایی یا مالیات بر خرید و فروش مشروبات الکلی حاصل می‌شود.

پینوشت:

[۱] بر اساس تحلیل آمارهای درآمدهای مالیاتی دولت فدرال آمریکا، در پایگاه تحلیلی «مرکز سیاست‌های مالیاتی»

انتهای پیام/دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.