۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۷۰۷ ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹ دسته: پول و بانک، سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن بیان مشکلات کشور در حوزه بانکی، به مسئله شورای فقهی در بانک مرکزی اشاره کرد.

حجت الاسلام محمدحسن حسین زاده بحرینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد  در حاشیه همایش سالانه اقتصاد مقاومتی ضمن اشاره به مشکلات حوزه بانکی، توتضیحاتی درباره طرح جامع بانکداری اسلامی ارائه کرد.

این نماینده مجلس درباره تاریخچه مشکلات بانکی کشور گفت: به طور کلی مشکلات بانکی در کشور را به دو دوره می توان تقسیم کرد؛ یک مرحله دوران پس از جنگ بود که همراه با سیاست های باز اقتصادی شد. هرچند شاید در آن زمان نیاز به چنین سیاستی داشتیم.

وی ادامه داد: مرحله بعدی مشکلات ما در حوزه بانکی مربوط به دهه ۸۰ و تاسیس بانک های خصوصی می شود. این مسئله  دوره دوم مشکلات ما در حوزه بانک را رقم زد. اگر ضوابط مالی نظام مندی در حوزه بانکی داشتیم وضعیت قدری قابل تحمل بود ولی در حال حاضر به خاطر نبود یک بانک مرکزی مقتدر و مستقل، وضع خوبی در حوزه بانکی نداریم.

بحرینی درباره وضعیت طرح بانکداری اسلامی گفت: این طرح در کمیسیون اقتصادی مطرح شده است و در حال بررسی های نهایی است. اشتراکاتی بین مواد طرح شده در لایحه برنامه ششم و طرح قانون بانکداری اسلامی وجود داشت که به همین دلیل برخی از این مواد از قانون برنامه حذف شد.

وی در پایان به شورای فقهی در بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: ماده ای که در لایحه برنامه ششم در خصوص شورای فقهی مطرح شده است، تقریبا همان قانون بانکداری اسلامی است و این شورا را از حالت مشورتی به رکن اصلی بانک مرکزی بدل خواهد کرد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.