۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۷۰۵۱ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

پیام باقری نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق با تاکید بر ظرفیت‌های بالای ایران برای مشارکت در تجارت برق در منطقه، گفت: در عین حال نیازهای کشورهای همسایه و منطقه به نوعی در حال مرتفع شدن است و در واقع فرصت مشارکت در تامین نیاز برق کشورهای منطقه همیشگی نخواهد بود. بر اساس اسناد بالادستی، ایران باید قطب برق منطقه شود و این مهم نیازمند هماهنگی دستگاه‌هایی مثل وزارت نفت و نیرو و همچنین مشارکت بخش خصوصی در تولید و صادرات برق است. اهمیت مشارکت ایران در تجارت منطقه‌ای برق به قدری بالاست که باید به عنوان یک گفتمان ملی مطرح شود و برگزاری همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع تجارت منطقه‌ای، کمک خوبی به این گفتمان سازی است.

پیام باقری نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: ما از ظرفیت قابل توجهی در تجارت منطقه ای برق برخوردار هستیم و به دلیل پشتوانه‌هایی که در کشور در ارتباط با تولید برق اقتصادی و قابل رقابت در عرصه بین‌المللی وجود دارد ایران جزو کشورهایی در منطقه محسوب می‌شود که در حوزه رقابت از مزیت بالایی برخوردار است.

فرصت مشارکت در تامین نیاز برق کشورهای منطقه همیشگی نخواهد بود

وی با اشاره به نیاز کشورهای منطقه به برق، گفت: عمده کشورهایی که در همسایگی ما هستند و حتی فراتر از آن، کشورهایی که در منطقه هستند به این انرژی ارزشمند نیاز دارند. اما دلیل مغفول ماندن این ظرفیت و این استعدادی که در کشور وجود دارد ریشه‌اش در عدم حضور بخش خصوصی به طور فعال در این حوزه است. ما باید بسترهای لازم را برای حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ارتباط با تجارت برق ایجاد کنیم. امروز تمام این بضاعت در اختیار بخش دولتی است و به همین دلیل هم ما توسعه و توفیقی را که متناسب با ظرفیت کشور است کسب نمی‌کنیم.

وی افزود: در عین حال نیازهایی هم که در کشورهای همسایه و منطقه است به نوعی در حال مرتفع شدن است. به هر حال این کشورها هم ارزش این انرژی را کاملا احصا می‌کنند و برای این که رفع نیاز بکنند طبیعتا به دنبال مسیرهای خودشان هستند.

ایران باید قطب برق منطقه شود

نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق افزود: اما همچنان به نظر من این استعداد در کشور ما وجود دارد که همان طور که در قوانین بالادستی هم به آن اشاره شده‌است ایران تبدیل به قطب برق منطقه شود. یک نکته این است که باید در داخل خانواده صنعت برق جستجو شود و آن هم بسترسازی برای ورود بخش خصوصی با هماهنگی و همکاری و تعامل با وزارت نیرو را لازم دارد.

وی ادامه داد: بحث دوم هم مطلبی است که خارج از حوزه دستگاه وزارت نیرو است آن هم این است که به هر حال ما هم مزیتمان در تولید برق عمدتا روی نیروگاه‌هایی است که پایه حرارتی و استفاده از انرژی گاز را دارند. بنابراین در این بخش طبیعتا نام دستگاه دیگری و وزارتخانه دیگری به نام وزارت نفت مطرح می‌شود که باید خوراک را با نرخ مناسب در اختیار نیروگاه‌هایی قرار دهد که صادرکننده برق هستند یا در آینده قرار است صادرکننده باشند. این نرخ باید نرخی باشد که توجیه اقتصادی لازم و جذابیت‌های لازم را برای سرمایه‌گذار داشته‌باشد. اگر این اتفاق بیفتد چون ما در بخش انرژی جذابیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری داریم طبیعتا حتی فرصت جذب منابع بین‌المللی نیز فراهم می‌شود.

تولید گفتمان در حوزه تجارت منطقه ای یکی از ماموریت‌های هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی است

باقری در پاسخ به این سوال که هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی چگونه می‌تواند به حل مسائل اساسی تجارت منطقه ای کشور به ویژه تجارت منطقه ای برق کمک نماید، گفت: به نظر من بسیار می‌تواند موثر باشد. اندیشکده‌هایی مثل این اندیشکده که به ویژه به مباحثی می‌پردازند که این مباحث می‌تواند در حوزه اقتصادی برای کشور کارگشا و راهگشا باشد، میتوانند بسیار اثرگذار باشند؛ خصوصا با توجه به شرایطی که ما امروز در اقتصاد و در فضای کسب و کار با آن مواجه هستیم و یکی از نقاط قوت این گونه بحث‌ها گرد آوردن تمام بازیگرانی است که در این حوزه می‌توانند تاثیرگزار باشند.

وی ادامه داد: بخش خصوصی، بخش دولتی و دستگاه‌های دیگر می‌توانند در این حوزه تاثیرگزار باشند و تضارب آرا و نقد و تبادل نظر در مورد این موضوع قطعا کمک موثری خواهد کرد به جا افتادن این قضیه. چون این به نظر من به عنوان یک گفتمان باید مطرح شود. ما بخش‌هایی را در اقتصاد کشور که در آن‌ها استعداد و مزیت داریم باید تبدیل به یک گفتمان بکنیم. این گفتمان از همین بسترهای این چنینی، این گونه جلسات و این نشست‌ها و همایش‌هایی که اندیشکده اقتصاد مقاومتی می‌تواند برگزار کند با موضوع تجارت منطقه ای که البته یک بخشی از آن می‌تواند برق باشد، تولید می‌شود.

نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق در پایان گفت: ما استعداد بسیار زیادی در تجارت داریم و نیاز منطقه ما و کشورهای همسایه ما در همه حوزه‌ها بالا است. بنابراین چنین اقداماتی در حوزه تجارت منطقه ای قطعا بسیار موثر است. منتها تاثیرگذاری آن می‌تواند بیشتر باشد با پیگیری متعاقب این قضیه و مطالبه کردن آن چیزی که ما در این جلسات مطرح می‌کنیم و صحبت‌هایی که مطرح می‌شود و جمع‌بندی‌هایی که اتفاق می‌افتد و همراهی و همکاری با تمام عزیزانی که می‌آیند در این جلسات وقت می‌گذارند و نقطه نظرات خود را مطرح می‌کنند. به نظر من نقش اندیشکده اقتصاد مقاومتی می‌تواند نقش گفتمان‌سازی در این حوزه‌ها باشد که بسیار نقش ارزنده‌ای خواهد بود چون این اگر تبدیل به یک گفتمان رایج در کشور شود به تحقق این هدف نزدیک‌تر خواهیم شد.

انتهای پیام/ هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.