۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۶۹۲۱ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰ دسته: انرژی، گازهای همراه نفت کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

سوزاندن گازهای همراه به دلیل فنی و در مواقع اضطراری امری مرسوم در صنعت نفت و گاز محسوب می‌شود. اما بر طبق آمار اعلامی از سوی نهاد تنظیم گر انرژی بریتانیا، تنها حدود ۱۰ درصد از سوزاندن گازهای همراه در دریای شمال واقع آب‌های سرزمینی این کشور، به دلایل اضطراری و فنی انجام می‌شود. این درحالیست که بریتانیا تعهد داده است تا سال ۲۰۳۰ میزان سوزاندن گازهای همراه را در داخل مرزهای خود به صفر برساند.

به گزارش مسیر اقتصاد بریتانیا از جمله کشورهایی است که شرکت‌های نفتی آن همچون BP سهم قابل توجهی از صنعت نفت و گاز در قاره اروپا و دیگر نقاط جهان را به خود اختصاص داده است. به تبع آن، سوزاندن گازهای همراه توسط این شرکت‌ها که با وجود عواقب زیست محیطی، امری مرسوم در صنعت نفت و گاز محسوب می‌شود، موجب نارضایتی بسیاری از نهادها از جمله نهادهای فعال در عرصه محیط زیست شده است.

آلایندگی گازهای فلر سوزانده شده در دریای شمال معادل یک نیروگاه ذغال سنگ

در همین راستا نیز حزب کارگر بریتانیا، خواستار ممنوعیت سوزاندن گازهای همراه در دریای شمال توسط شرکت‌های نفتی، به استثنای موارد خاص جهت ایمنی سیستم‌ها و تجهیزات، شده است. همچنین به گفته مقامات حزب کارگر، میزان انتشار آلاینده‌های زیست محیطی ناشی از سوزاندن گازهای همراه در دریای شمال معادل میزان آلایندگی یک نیروگاه ذغال سنگ است که میزان قابل توجهی محسوب می‌شود.

از طرف دیگر، کمپین دیگری نیز توسط فعالان محیط زیست بریتانیا با عنوان«Greenpeace UK» با هدف جلوگیری از سوزاندن گازهای فلر به راه افتاده است. بعلاوه، فعالان محیط زیست این کشور، شرکت‌های نفتی فعال در دریای شمال در بریتانیا را به انتشار گزارش دقیق از میزان آلاینده‌های ناشی از سوزاندن گازهای همراه توسط آنان تهدید کرده‌ بودند.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی این گروه، کمپانی نفتی اسپانیایی Repsol  و کمپانی چینی Sinopec مسئول بیشترین میزان انتشار آلاینده‌های زیست محیطی در بین کمپانی‌های نفتی فعال در دریای شمال هستند. کمپانی‌های توتال فرانسه و رویال داچ شل هلند نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

لازم به ذکر است بریتانیا با پیروی از بانک جهانی، طی یک برنامه بلند مدت قرار است میزان سوزاندن گازهای همراه در این کشور را تا سال ۲۰۳۰ به صفر برساند.

تنها ۱۰درصد از گازهای همراه سوزانده شده در بریتانیا بدلایل اضطراری بوده است

در دریای شمال، علاوه بر تاسیسات نفت و گاز بریتانیا، نروژ نیز دارای تاسیسات گسترده استخراج نفت و گاز است. اما این کشور از حدود ۵۰ سال پیش، سوزاندن گازهای همراه در میادین نفت و گاز این کشور واقع در دریای شمال را، بجز در مواقع اضطراری و لازم، ممنوع اعلام کرده است. اما این کار در آب‌های سرزمینی بریتانیا در دریای شمال امری رایج و مرسوم به شمار می‌رود.

سوزاندن گازهای فلر در میادین نفتی قدیمی بصورت ویژه تری انجام می‌شود. به این دلیل که گاز همراه نفت استخراج شده در این میادین ارزش حرارتی بالایی نداشته و حاوی مواد سمی نیز هستند و نیازمند تاسیسات خاص و جداگانه جهت فرآورش هستند. از همین رو شرکت‌های نفتی با هدف کاهش هزینه‌های خود اقدام به سوزاندن این گازها می‌کنند.

البته کمپانی‌های نفتی دیگر همچون توتال، شل و رپسل اسپانیا طی سال‌ها اخیر تعهداتی را در راستای کاهش میزان سوزاندن گازهای فلر داده‌اند. اما اصولا سوزاندن گازهای همراه در شرایط اضطراری در تاسیسات نفت و گاز امری اجتناب ناپذیر است. اما به گفته فعالان زیست محیطی، کمپانی‌های نفتی از این فرصت سواستفاده کرده‌اند. بر طبق آمار اعلامی از سوی نهاد تنظیم گر انرژی بریتانیا، تنها حدود ۱۰ درصد از گازهای همراه سوزانده شده در دریای شمال بریتانیا به دلایل اضطراری و فنی اتفاق افتاده‌ است. در همین راستا نیز وزارت‌خانه های بریتانیا که متولی صنعت نفت و گاز این کشور هستند، قول کاهش حداکثری در میزان سوزاندن گازهای همراه تا سال ۲۰۲۵ در دریای شمال بریتانیا را داده‌اند.

کاهش سوزاندن گازهای همراه طی سال‌های اخیر در دریای شمال

به گزارش اداره نفت و گاز بریتانیا که مسئولیت نظارت بر عملکرد شرکت‌های نفتی فعال در دریای شمال را بر عهده دارد، میزان گازهای فلر سوزانده شده بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ کاهش پیدا کرده است. اگرچه نهاد تنظیم گر بخش انرژی بریتانیا بر کاهش هر چه بیشتر این میزان تاکید کرده است.

همچنین کمپانی توتال متعهد شده است میزان سوزاندن گازهای فلر در تمام تاسیسات این کشور در سراسر دنیا را تا سال ۲۰۵۰ به صفر برساند. کمپانی شل هلند نیز گفته است میزان گاز های فلر سوزانده شده توسط تاسیسات نفتی این شرکت در بریتانیا بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ به میزان ۱۹درصد کاهش داشته است. همچنین تلاش‌ها در جهت توقف سوزاندن گازهای همراه ادامه خواهد داشت.

منبع: فایننشال تایمز

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.