۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۶۶۱۶ ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

محمود کریمی عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی با تاکید بر لزوم تعمیق همگرایی کشورهای محور مقاومت، گسترش مناسبات تجاری و رشد و توسعه اقتصادی متقابل را ضامن نزدیکی دولت‌ها و ملت‌های مسلمان در منطقه و مناسبات پایدار این کشورها دانست.

دکتر محمود کریمی، اقتصاددان دانشگاه امام حسین (ع) در گفتگو با مسیر اقتصاد از ظرفیت کشورهای محور مقاومت و لزوم تعمیق همگرایی این کشورها سخن گفت.

تعریف موسع از کشورهای محور مقاومت

کریمی با بیان اینکه اول باید منظورمان از محور مقاومت را مشخص کنیم، گفت: محور مقاومت تنها کشورهای ایران، عراق، سوریه و غیره نیست؛ بلکه هر مسلمانی است که به دنبال آزادیخواهی و مبارزه با استکبار جهانی است. محدود کردن جبهه مقاومت به هلال شیعی منجر به دو دستگی بین مسلمانان می‌شود و نتیجه خوبی نخواهد داشت و خواه ناخواه ما را نسبت به ظرفیت سایر مسلمانان و شیعیان در کشورهایی مثل عربستان و بحرین بی‌توجه خواهد کرد. بنابراین من تعریف موسع از جبهه مقاومت را می پذیرم و معتقدم که این رویکرد تبعات و ملاحظات سیاستگذاری خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به لزوم گسترش محور مقاومت بر اساس تعریف موسع آن گفت: نکته اول اینکه ما بنا به مبانی اندیشه‌ای خود ناگزیر به گسترش مبانی اسلامی هستیم و هیچ راهی هم نداریم جز اینکه اقتصادمان را تقویت کنیم و با تبدیل شدن به قدرت اقتصادی، مبانی دینی خود را هم گسترش دهیم و تبلیغ کنیم؛ چرا که ما مامور گسترش فرهنگ اسلامی در دنیا هستیم. پس ما اقتصاد قوی می‌خواهیم نه صرفاً برای رفاه بلکه برای کمک به گسترش مبانی اسلامی.

سرمایه غیرمادی کشورهای محور مقاومت

کریمی با اشاره به انواع سرمایه مادی و معنوی در ادبیات اقتصاد کلان سرمایه را به دو دسته تقسیم کرد: با یک تعریف مضیق، سرمایه یک کشور تنها می‌تواند شامل سرمایه پولی و مالی آن کشور باشد، اما در یک تعریف موسع سرمایه یک کشور تنها سرمایه مالی نیست بلکه سرمایه اجتماعی، فرهنگی، انسانی و عاطفی است. من معتقدم سرمایه کشورهای محور مقاومت از این نوع است.

وی تصریح کرد: بنابراین در منطقه ما سرمایه‌های عظیم اجتماعی (که نکته کانونی آن تعاون است)، فرهنگی، انسانی و غیره وجود دارد که ما متاسفانه از آن کمتر استفاده کرده‌ایم. ما باید نگاه‌مان به توسعه اقتصاد جبهه مقاومت باید رشد و توسعه اقتصادی متقابل باشد و با کمک یکدیگر بتوانیم در منطقه قوی شویم.

نزدیکی جغرافیایی زمینه‌ساز تعمیق همگرایی محور مقاومت

کریمی در ادامه خاطر نشان کرد: ما در منطقه ظرفیت‌های بزرگی مثل نزدیکی جغرافیایی و یا زمین‌های حاصلخیز داریم. به عنوان مثال خود سوریه‌ای‌ها یک ضرب المثل معروف دارند با این مضمون که در سوریه از هر قطعه زمین چهار بار در سال می توان محصول برداشت کرد که اگر ما زمین‌های کشاورزی و حاصلخیز سوریه را فعال کنیم، می توانیم با برنامه‌ای مشخص و عملیاتی غذای تمام کشورهای محور مقاومت را تامین کنیم.

وی با اشاره به لزوم داشتن پول واحد کشورهای محور مقاومت گفت: ما اگر بخواهیم دوراندیش و آینده‌نگر باشیم باید حتی پول واحد و بانک مرکزی برای جبهه مقاومت تعریف کنیم. البته این اقدامات نیاز به مقدمات و موخرات بسیاری که باید با همکاری همه کشورهای جبهه مقاومت تعریف، طراحی و عملیاتی شوند.

کریمی در پایان بیان داشت: ما به‌عنوان نیروهای انقلابی وظیفه داریم، شرایط فکری، رسانه‌ای و فرهنگی برای تعمیق همگرایی و روابط نزدیک بین دولت‌ها و ملت‌های منطقه را فراهم کنیم. حتی اگر زمان این تعمیق همگرایی هم نرسیده باشد، وظیفه ما آماده کردن شرایط است تا در موعد مقتضی این اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.