۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۶۴۹۹ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰ دسته: انرژی، گازهای همراه نفت کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

در آمریکا گروهی متشکل از شرکت‌های فعال در حوزه انرژی، با عنوان «به علاوه ۸۰»، در راستای افزایش بازدهی و بهره وری در بخش انرژی تشکیل شده است. این گروه که حدود ۷۰ درصد از کل تولیدات نفت و گاز در آمریکا را به خود اختصاص می‌دهند، به تازگی از جدیدترین برنامه خود در راستای کاهش سوزاندن گازهای همراه رونمایی کردند. به عنوان بخشی از برنامه جدید قرار است هر یک از اعضای این گروه، بهترین روش‌ها و فناوری‌های پیشرفته با هدف کاهش تولید گازهای گلخانه و جمع‌آوری گازهای همراه را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

به گزارش مسیر اقتصاد آمریکا از جمله بزرگترین تولید کنندگان نفت و گاز در دنیا به شمار می‌رود. به گفته کارشناسان حوزه نفت و گاز، این کشور با چالش‌های متعددی در صنعت نفت و گاز دست و پنجه نرم می‌کند. چالش‌های زیست محیطی از جمله مهمترین آن به شمار می‌رود. بعلاوه، سوزاندن گازهای همراه در بخش بالادستی صنعت نفت و گاز این کشور نیز از عوامل مهم و تاثیرگذار بر محیط زیست و اقلیم به شمار می‌آید. از همین رو این کشور اقدامات متعددی را در راستای کاهش سوزاندن گازهای همراه در دستور کار خود قرار داده است.

عدم وجود زیرساخت جمع آوری گازهای همراه از دلایل اصلی سوزاندن این گازها

اصلی ترین چالشی که در خصوص جمع آوری گازهای همراه شایان توجه است این است که در میادین نفت و گاز و یا واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی که گازهای همراه در طی فرآیندهای مختلف جمع آوری و سوزانده می‌شود، زیرساخت‌های لازم جهت جمع آوری این گازها وجود ندارد. در واقع از منظر اقتصادی در گذشته به عقیده برخی، سوزاندن این گازها بهترین و مطمئن‌ترین راه جهت حفظ ایمنی انجام فرآیند‌ها در صنعت نفت و گاز به شمار می‌آمد. اما امروزه با پیشرفت فناوری، امکان استفاده از گاز های همراه به عنوان منبع انرژی و یا تامین خوراک واحدهای پتروشیمی به اثبات رسیده است. از همین رو در بسیاری از کشورهای تولید کننده نفت و گاز همچون آمریکا، روسیه و نیجریه طی سال‌های اخیر، زیرساخت‌های لازم جهت کاهش سوزاندن گازهای همراه از طریق جمع آوری آنها فراهم شده است.

تشویق فعالان عرصه نفت و گاز به توسعه فناوری‌های استفاده از گازهای فلر

در آمریکا اعضای گروه به علاوه ۸۰ (که در راستای افزایش بهره وری در بخش انرژی تشکیل شده است) و حدود ۷۰درصد از کل تولیدات نفت و گاز در آمریکا را به خود اختصاص داده‌اند، اخیرا از جدیدترین برنامه خود در راستای کاهش سوزاندن گاز های همراه رونمایی کردند. اعضای اصلی این گروه، در جهت هم افزایی و افزایش همکاری و تاثیرگذاری در کاهش سوزاندن گازهای همراه در آمریکا، اقدام به تشویق تمامی فعالان این عرصه به پیوستن به برنامه جدید این گروه کرده‌اند.

همچنین به عنوان بخشی از برنامه جدید که در اوایل ماه جاری اعلام شد، قرار است هر یک از اعضای این گروه، بهترین روش‌ها و فناوری‌های پیشرفته با هدف کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و جمع‌آوری گازهای همراه با یکدیگر را به اشتراک گذارند.

به گفته متیو تاد از گروه به علاوه ۸۰، تعهدی که در این گروه با هدف جمع آوری و جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه بین اعضا وجود دارد، سبب افزایش قابلیت اطمینان در عرصه کاهش اثرات محیط زیستی و همچنین استفاده از این گاز ها به عنوان یک منبع انرژی قابل دسترس، خواهد شد.

ارائه آمار سالیانه از میزان و شدت سوزاندن گازهای همراه توسط اعضای به علاوه ۸۰

به گفته ونسا رایان از کمپانی بزرگ نفتی شورون آمریکا که به نوعی نماینده این شرکت در گروه به علاوه ۸۰ است، قرار است اعضای مشارکت کننده در این برنامه جدید، گزارشی جامع از میزان گاز های همراه سوزانده شده و حجم و سهم آن نسبت به تولید ارائه دهند.

وی در ادامه گفت داده‌ها و اطلاعات حاصل از این گزارشات در تجزیه و تحلیل وضعیت گازهای همراه و یافتن راه حل‌ها و روش‌های نوین جهت جمع آوری این گازها بسیار حائز اهمیت و موثر خواهد بود.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی NGI

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.