۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۶۴۴۳ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

سیدرضا سیدآقازاده مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت با اشاره به مذاکرات انجام شده با دو کشور افغانستان و پاکستان و توافقات تجاری شکل گرفته تا کنون، گفت: بر اساس بررسی‌های سازمان توسعه تجارت، ایران ظرفیت صادرات ۱۶ میلیارد دلاری به پاکستان دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «جایگاه افغانستان و پاکستان در نقشه تجارت منطقه‌ای کشور»، عصر روز یکشنبه ۵ بهمن با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در سازمان توسعه تجارت برگزار شد. این نشست، پنجمین پیش نشست تخصصی از هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۲۹ بهمن سال جاری با موضوع «تجارت منطقه‌ای؛ اولویت راهبردی» برگزار خواهد شد. در این نشست ضمن تبیین جایگاه افغانستان و پاکستان در تجارت منطقه‌ای کشور، اقدامات انجام شده و مسیر پیش روی تجارت ایران با این دو کشور بررسی شد.

ظرفیت ۱۶ میلیارد دلاری صادرات ایران به پاکستان

سیدرضا سیدآقازاده مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت با بیان این که ظرفیت اقتصادی پاکستان خیلی بیشتر است، گفت: بر اساس مطالعاتی که از سوی سازمان توسعه تجارت صورت گرفته، ظرفیت تبادلات تجاری با پاکستان خیلی بیشتر از میزان فعلی است. پاکستان واردات ۶۰ میلیارد دلاری دارد و ایران ظرفیت صادرات ۱۶ میلیارد دلاری به این کشور دارد.

مذاکره با افغانستان و پاکستان برای انعقاد توافق تجاری

وی ادامه داد: ما برای تجارت متقابل ۵ قلم را در چند سال پیش به افغانستان امتیاز یک طرفه دادیم و الآن هم مجوز موافقت نامه تجارت ترجیحی را در مهرماه از دولت اخذ کردیم. یک دور مذاکره مقدماتی را هم در دی ماه انجام دادیم با هیئت افغانی و الآن منتظر این هستیم که متن پیشنهادی که ما دادیم آن ها نظرشان را بگویند تا بتوانیم وارد مذاکره شویم.

سید آقازاده افزود: مابا پاکستان هم از سال ۸۵ موافقت نامه بازرگانی داریم، تجارت ترجیحی داریم. از سال ۹۶ موافقت نامه تجارت آزاد را هم شروع کردیم حتی متون و الحاقاتش هم نهایی شده‌است. یعنی دو طرف توافق کرده اند و فقط بحث تبادل کالایی است که آن را هم ما پیش قدم شدیم و فهرست کالایی مان را اعلام کرده‌ایم و منتظریم که طرف پاکستانی هم فهرست را بفرستند تا مذاکرات را شروع کنیم. اگر این اتفاق بیفتد حدود ۸۰ درصد کالاهایی که در کتاب تعرفه وجود دارد شامل خواهد شد و دو طرف می توانند از تسهیلات یکدیگر استفاده کنند.

انتهای پیام/ هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.