۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۶۳۰۴ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

در برنامه رادیویی حدیث ایستادگی به ابعاد حضور آمریکا در منطقه جنوب غرب آسیا و اهمیت و لزوم توسعه تجارت ایران با کشورهای همسایه پرداخته شد. کشورهای محور مقاومت دارای موقعیت بی‌نظیر ژئوپلیتیکی و ترانزیتی هستند و لازم است با نقش آفرینی دولت‌ها، زیرساخت‌های موردنیاز جهت گسترش مبادلات تجاری تحقق اهداف مشترک اقتصادی فراهم گردد. به طور خاص در شرایط فعلی مشارکت ایران در بازساری عراق و سوریه فرصت مهمی برای تقویت تعاملات اقتصادی با کشورهای محور مقاومت محسوب می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد ویژه برنامه حدیث ایستادگی که به مناسبت ایام شهادت سردار سلیمانی از رادیو مقاومت پخش می‌شود، به موضوع اقتصاد محور مقاومت به شیوه نقش آفرینی کشورهای محور مقاومت در توسعه همکاری‌های اقتصادی و تقویت تعاملات تجاری خود با کشورهای همسایه می‌پردازد.

نقش دولت در تقویت تعاملات تجاری کشورها

عماد اصلانی کارشناس روابط بین‌الملل در گفتگوی تلفنی با برنامه حدیث ایستادگی رادیو مقاومت با اشاره به نقش دولت در تقویت تعاملات تجاری کشورها و تسهیل تجارت بنگاه‌های تولیدی گفت: کشورهایی مثل آمریکا که حمایت‌های گسترده‌ای از بخش خصوصی و شرکت‌های خصوصی خود در دیگر کشورها می‌کنند تنها به دنبال منافع اقتصادی خود هستند و در این مسیر از هیچ اقدامی چشم‌پوشی نمی‌کنند. در واقع آن‌ها با ابزارهای مختلف اقتصادی، سیاسی و حتی نظامی خود تلاش می‌کنند تا مسیر نفع اقتصادی بنگاه‎‌ها و شرکت‌های تولیدی و تجاری خود در دیگر کشورها را هموار کنند.

بهره‌برداری از ظرفیت بازسازی اقتصادی کشورهای محور مقاومت

اصلانی در ادامه بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران که در تمام مشکلات کشورهای منطقه بدون هیچ چشم‌داشتی در کنار کشورها و ملت‌های منطقه بوده است، امروز باید با حمایت دولت بتواند از ظرفیت اقتصادی و تجاری این کشورها برای تامین منافع دوجانبه استفاده کند و اگر این مهم میسر نشود، حضور و همکاری این کشورها با ایران کوتاه مدت و ناپایدار خواهد بود و ممکن است با کوچک‌ترین اتفاقی این اتحاد غیراقتصادی و صرفا نظامی-امنیتی بهم بخورد.

وی با اشاره به نقش وزارت خارجه دولت‌ها در تسهیل شرایط تقویت تعاملات تجاری افزود: سفارتخانه‌های کشورهایی مثل ترکیه در کشورهای دیگر نقش کلیدی و بسیار تاثیرگذاری در تمهید شرایط و تسهیل فرآیند تقویت تعاملات تجاری بین دولت مطبوع خود با دیگر کشورها ایفا می‎‌کند.

کشورهای همسایه و محور مقاومت؛ پناهگاه امن سوریه

اصلانی خاطر نشان کرد: نقش سوریه در تقویت تعاملات تجاری و ارتقا جایگاه اقتصادی کشورهای محور مقاومت بسیار مهم است؛ یکی از این دلایل، تحریم این کشور است که باعث شده سوریه، کشورهای محور مقاومت را پناهگاه امن خود در این شرایط بداند. این در شرایطی است که به نظر می‌رسد در مجموعه دولت و وزارت خارجه هیچ انگیزه و برنامه‌ای برای تقویت تعاملات تجاری بین ایران و این کشورها وجود ندارد.

لزوم حمایت ایران از کشورهای همسایه

در ادامه مصطفی فاروعی پژوهشگر روابط بین‌الملل و کشورهای منطقه در گفتگوی تلفنی خود با برنامه حدیث ایستادگی رادیو مقاومت گفت: در تمام مناطق دنیا کشورهای موفق به لحاظ اقتصادی، بیشترین تجارت خود را با کشورهای همسایه دارند. برای مثال آمریکا بیشترین حجم تجارت خود را با دو همسایه کانادا و مکزیک دارد.

وی با اشاره به خصومت نظام سلطه با ایران بیان داشت: ما در بسیاری از کشورهای دنیا منابع مالی و طلب‌هایی داریم اما این کشورها حتی حاضر نمی‌شوند پول خود ما را به خودمان بازگردانند. نظام سلطه با ماهیت جمهوری اسلامی و رسالت انقلابی آن مشکل دارد. کشوری مثل سوریه در دوران جنگ تحمیلی حتی حاضر شد از قید منافع گسترده حاصل از ترانزیت نفت و گاز عراق به اروپا بگذرد و ما چنین شرکا و متحدانی در منطقه داریم که در شرایط سخت در کنار ما ایستاده‌اند و منافع خود را قربانی کرده‌اند، پس ما نباید تحت هیچ شرایط از این کشورها دست بکشیم چرا که این مساله با مکتب و گفتمان انقلاب اسلامی که دفاع از مظلومان است، ناسازگار است.

حجم بالای صادرات غیرنفتی ایران به عراق

وی در پایان با اشاره به حجم بالای تجارت ما با عراق گفت: در حال حاضر حجم صادرات غیرنفتی ما حدود ۲۶ میلیارد دلار در سال است که از این مقدار حدود ۱۳ میلیارد دلار آن با عراق است و این حاصل جانفشانی‌های سردار رشید اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش است. ما نباید دنیا را فقط چهار کشور اروپایی و آمریکا در نظر بگیریم، در همین منطقه غرب آسیا ظرفیت‌های بی‌نظیری هست که با تکیه به آن‌ها ما میتوانیم بسیاری از مشکلات خود را رفع کنیم.

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.