۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۵۸۶۸ ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین
۰

وزیر خارجه چین در نخستین توقف خود در جنوب شرق آسیا، با مقامات کشور میانمار دیدار و بر ادامه همکاری‌های اقتصادی و پیشبرد پروژه‌های راه ابریشم مانند کریدور اقتصادی چین – میانمار تاکید کرد. کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا مهمترین نقش را در توسعه راه ابریشم چین به سمت غرب برعهده دارند.

به گزارش مسیر اقتصاد وزیر امور خارجه چین در جریان دور جدید سفرهایش به کشورهای جنوب شرق آسیا، وارد میانمار شد. وانگ‌یی پس از ملاقات با رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور، در نشستی مشترک با وزیر دفاع میانمار با یادآوری توافق‌های اقتصادی انجام شده، بر اهداف مشترک میان دو کشور تاکید کرد. وی هدف خود از سفر به میانمار را پیگیری توافق های حاصل شده از سفر سال گذشته رئیس جمهور چین به این کشور و همچنین تبادل دیدگاه‌ها پیرامون توسعه روابط دوجانبه در گام بعدی عنوان کرد.

لازم به ذکر است در جریان سفر سال گذشته «شی جین پینگ» به میانمار، دو کشور بر سر ایجاد کریدور اقتصادی چین – میانمار (CMEC) در راستای طرح راه ابریشم چین به توافق رسیدند.

ترسیم آینده مشترک با کلیدواژه «جامعه چین و میانمار»

چین با طرح راهبرد «جامعه چین – میانمار و آینده مشترک»، متعهد شده است که از این کشور در حفاظت از مرزهای حاکمیتی و حقوق مشروع خود پشتیبانی کرده و در راه رسیدن به الگوی توسعه، متناسب با شرایط ملی خود، حمایت نماید. ارتش میانمار نیز نقشی فعال در پروسه توسعه این کشور ایفا خواهد کرد.

به گفته وانگ‌یی، دو کشور درباره اصول اجرای برنامه ساخت جامعه واحد با آینده‌ای مشترک، اتفاق نظر دارند و انتظار می‌رود ارتش میانمار همکاری‌های تازه‌ای را با توجه به اهداف مشترک دو کشور، با چین رقم بزند.

وزیر خارجه چین اظهار امیدواری کرد که کریدور اقتصادی دو کشور به عنوان یکی از پروژه‌های تعریف شده ذیل راهبرد آینده مشترک برای جامعه چین – میانمار، هرچه سریع‌تر اجرایی شود و به توسعه میانمار کمک نماید.

حمایت میانمار از اصل «چین واحد»

مین اونگ هلینگ، فرمانده ارتش میانمار نیز در ادامه خاطر نشان کرد که کشورش از رشد وضعیت چین در عرصه بین‌الملل خرسند است و ضمن افزایش همکاری‌ها در تمام زمینه‌ها با چین، از مواضع این کشور در خصوص تایوان، هنگ‌کنگ و سین‌کیانگ حمایت خواهد کرد.

گفتنی است نخست وزیر و رئیس جمهور میانمار نیز هر کدام جداگانه بر حمایت از اصل «چین واحد» تاکید داشتند و همچنین اعلام کردند که به توسعه روابط چین و کشورهای عضو آسه‌آن مشتاقانه کمک خواهند نمود.

لازم به ذکر است میانمار اولین مقصد وزیر امور خارجه چین در تور جنوب شرق آسیا است. وی پس از این کشور، عازم اندونزی، فیلیپین و برونئی خواهد شد. کشورهای جنوب شرق اسیا نقشی اساسی در توسعه پروژه‌های راه ابریشم چین به سمت غرب ایفا می‌کنند.

منبع: آژانس همکاری بین‌المللی توسعه چین

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.