۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۵۶۴۴ ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

محمد شیریجیان مدیر امور ریسک و مطالعات اقتصادی بانک کارآفرین با اشاره به ظرفیت صادراتی ۱۵۰ میلیارد دلاری ایران با کشورهای منطقه گفت: پیوند اقتصادی ایران با همسایگان، مانع فعال شدن تحریم‌هاست. با رویکرد فعلی حتی اگر فرض کنیم امروز تمامی تحریم‌ها رفع شود و امکان مبادلات دلاری فراهم شود، هیچ توفیقی در توسعه تجارت با همسایگان حاصل نخواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «مبادلات مالی تحریم ناپذیر با کشورهای منطقه؛ الزامات و سازوکارها»، روز یک شنبه ۲۱ دی ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی برگزار شد. این نشست، سومین پیش نشست تخصصی از هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۲۹ بهمن سال جاری با موضوع «تجارت منطقه‌ای؛ اولویت راهبردی» برگزار خواهد شد. در این نشست ماهیت، الزامات و راهبردهای استفاده از مبادلات مالی تحریم ناپذیر مورد بررسی قرار گرفت.

ظرفیت صادرات ایران به کشورهای منطقه ۱۵۰ میلیارد دلار است

در این نشست محمد شیریجیان مدیر امور ریسک و مطالعات اقتصادی بانک کارآفرین با بیان اینکه ایران با ۱۵ کشور مرز مشترک دارد، گفت: این کشورها مجموعا بیش از ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت دارند اما میزان تجارت ایران با این کشورها، کمتر از ۲۰ میلیارد دلار است. از این مبلغ هم ۱۰ میلیارد دلار متعلق به عراق است. مطالعات نشان می‌دهد، تقریبا ظرفیت صادراتی ۱۵۰ میلیارد دلاری به کشورهای همسایه خود یا هم مرز داریم که از لحاظ کمی قابل ارتقا است.

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین مشکلات ما آن است که اساسا کشور ما، دارای یک فرهنگ وارداتی است. فرهنگ صادراتی نداریم و نهاد متولی این زمینه، تاکنون نهادینه نشده است. بزرگترین مشکل کشور آن است که لاین صادراتی مستقل نداریم. شرط اول صادرات، تامین امنیت عرضه محصولات صادراتی به کشورهای هدف در بلند مدت است.

پیوند اقتصادی ایران با همسایگان؛ مانع فعال شدن تحریم ها

وی افزود: اگر صادرات محصول و خدمات خود را در قالبی ببریم که منافع اقتصادی کشور هدف تامین شود و به خدمات و محصولات ما گره بخورد، در این صورت برای خود، ابزار چانه زنی ایجاد کرده‌ایم که مانع از تحریم می‌شود. چرا تحریم صادرات گاز مستثنی شده است؟ چون منافع کشور طرف تجاری، به منافع صادراتی ما، گره خورده‌است و باعث شده‌است به آسانی تن به تحریم ندهد. این اصل اول در تحریم ناپذیری تجارت کشور است.

راهکارهای تجاری موثر برای مواجهه فعالانه با تحریم ها

شیریجیان گفت: ایجاد شبکه‌های صنعتی مشترک با کشورهای همسایه همچون افغانستان، ایجاد نهادهای مدیریت صادرات به عنوان واسط بین تولیدکننده و بازار هدف و استفاده از ظرفیت تهاتر در کشور از جمله راهکارهای مقابله با تحریم‌ها و بهبود شرایط تجارت خارجی کشور است. به عنوان مثال افغانستان، هم نیروی کار ارزان دارد هم منافع آبی بالقوه. اگر شهرک صنعتی با افغانستان ایجاد کنیم، به دلیل منافع اقتصادی بالای افغانستان، خود دولت این کشور در مقابل تحریم آمریکا شروع به چانه زدن می‌کند.

وی در پایان تصریح کرد: هر زمان تبادلات در شرایط بدون تحریم بوده است، فاصله زیادی با شرق و کشورهای همسایه گرفته ایم و روند بدتر شده است. امروز نیز اگر فرض کنیم تمامی تحریم‌ها رفع شود و امکان مبادلات دلاری فراهم شود، هیچ توفیقی در توسعه تجارت با همسایگان حاصل نخواهد شد. باید بسته‌ جامعی از تبادلات را تعریف کرد که هم، ارز دیجتال، ارز ملی و … را پوشش دهد.

انتهای پیام/ هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.