۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۴۸۲۱ ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰ دسته: پول و بانک کارشناس: امیر لهراسبی
۰

پس از آنکه روسیه همانند ایران، با تحریم سوئیفت مواجه شد، درصدد راه‌اندازی و گسترش پیام رسان داخلی خود به نام سیستم پیام رسان تراکنش‌های مالی، SPFS برآمد. پیام رسان SPFS در واقع گزینه جایگزین سوئیفت برای روسیه محسوب می‌شود که قابلیت استفاده فرامرزی دارد. ایران نیز پیام رسان مالی سپام را در سال‌های اخیر ایجاد کرده است. پیوند پیام رسان ایرانی سپام و SPFS روسیه، می‌تواند آینده روشن دو کشور در غلبه بر جریان تحریم را رقم بزند.

مسیر اقتصاد/ در سال ۲۰۱۴ با الحاق کریمه به روسیه و بحران اوکراین، رهبران سوئیفت به پیروی از قوانین اتحادیه اروپا، به سمت محدود نمودن دسترسی برخی از نهادهای مالی روسیه حرکت کردند. درپی مطرح شدن زمزمه‌های قطع احتمالی دسترسی نهادهای روسی به سوئیفت، این کشور، شروع به کار بر روی گزینه جایگزین، یعنی سیستم پیام رسان تراکنش‌های مالی به نام SPFS کرد. در واقع پیام رسان SPFS علاوه بر خدمت رسانی به نظام بانکی روسیه، جایگزینی برای سوئیفت در تعاملات بین بانکی بین‌المللی است که هدف آن تضمین برقراری ارتباط بین بانک‌ها به منظور عدم ایجاد وقفه در نقل و انتقال پول و ارائه خدمات مالی، باتوجه به ریسک تحریم های بانکی است.

امنیت بالای پیام رسان SPFS نسبت به سوئیفت

پیام رسان SPFS، که علاوه بر کاربرد داخلی آن، دارای ظرفیت‌های فرامرزی و بین‌المللی برای اتصال بانک‌های خارجی جهت تبادلات بین‌المللی است، هم به لحاظ فناوری و هم به لحاظ دسترسی به داده ها، ویژگی های متمایزی نسبت به سوئیفت دارد. به عنوان نمونه، داده‌ها فقط در یک یا دو کشور خاص ذخیره نمی‌شوند، بلکه قرار است در شبکه‌ای از کشورها توزیع شود و مراکز متعددی داشته باشد تا از سوء استفاده‌های امنیتی و اطلاعاتی از این داده ها به نفع چند کشور خاص جلوگیری شود. این سیستم پیام رسانی بر طبق استانداردهای معتبر بین‌المللی طراحی شده است، این بدین معنی است که در تمامی کشورهای جهان قابلیت استفاده و راه‌اندازی دارد.

حذف دلار و سوئیفت در تبادلات مالی روسیه و چین با پیوند پیام رسان SPFS و CIPS

مسکو و پکن توافق‌نامه‌ای به منظور استفاده از ارزهای ملی در تجارت دوجانبه و همچنین افزایش تسویه حساب‌های بین ارزی تا ۵۰ درصد منعقد کرده‌اند که در راستای تلاش برای دور شدن از دلار آمریکا در دستورکار قرار گرفته است. در پی این قرارداد، طرفین با کنار گذاشتن سوئیفت در مبادلات تجاری خود، از نظامات پرداخت و تسویه ملی شامل SPFS و CIPS، استفاده می‌کنند و در این راستا، پیام رسان SPFS روسیه و سیستم پرداخت بین بانکی بین‌المللی چینی CIPS به یکدیگر متصل خواهند شد.[۱]

پیوند SPFS روسیه و سپام ایران؛ راه خنثی سازی تحریم‌های بانکی

ایران و روسیه، سال گذشته، پیام رسان‌های داخلی خود را برای حذف دلار و سوئیفت از مبادلات خود، متصل کردند. لذا در میان قطع دسترسی ایران و روسیه به سوئیفت، این همکاری مالی دو جانبه میان دوکشور، می‌تواند از جمله اقدامات گره‌گشایی باشد که در صورت عزم جدی مسئولین اجرایی کشور در بهره‌مندی از این مسیر، نه‌تنها موجبات خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا و غرب علیه دوکشور را رقم خواهد زد، بلکه افزایش قابل توجه تجارت دوجانبه میان طرفین، یکی دیگر از ثمرات این توافق خواهد بود.

پینوشت:

[۱] چین بزرگترین شریک تجاری روسیه محسوب می‌شود و در سال ۲۰۱۹، تجارت دوجانبه آنان به بیش از ۱۰۷ میلیارد دلار رسیده است.

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.