۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۳۶۰۶ ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰ دسته: اقتصادِ محور مقاومت کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

طی چند ماه اخیر کشور عربستان با افزایش همکاری‌های اقتصادی خود با کشورهای عراق و سوریه نشان داده است که از تلاش خود جهت دستیابی به بازار این دو کشور دست نخواهد کشید. در جدیدترین اقدام کشور عربستان با درخواست از عراق جهت تامین مسیر ترانزیتی امن تا سوریه، در تلاش است که گذرگاه عرعر میان خود و عراق را به مسیر ترانزیتی تا سوریه تبدیل کند.

به گزارش مسیر اقتصاد انجمن حمل و نقل بین المللی سوریه در بیانیه‌ای ضمن تایید نقش مثبت بازگشایی گذرگاه «عرعر» بین کشورهای عربستان و عراق بر حمل و نقل زمینی کالاهای سوریه به کشورهای حاشیه خلیج فارس، از درخواست عربستان از عراق مبنی بر تشکیل مسیر ترانزیتی به سوریه از طریق خاک این کشور خبر داد.

گشایش مسیر ترانزیتی عربستان به سوریه از طریق عراق

آقای حسن عجم عضو هیات مدیره انجمن حمل و نقل بین المللی سوریه در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه بیان کرد که ریاض از بغداد درخواست تامین مسیر ترانزیتی به سوریه را داشته و آن را گام بعدی دستیابی به بازار کشورهای منطقه پس از بازگشایی گذرگاه عرعر دانسته است.

وجود موانع بسیار در گذرگاه «النصیب» بین کشورهای سوریه و اردن سبب خواهد شد که در صورت فراهم‌بودن شرایط در گذرگاه‌های سوریه و عراق، سوریه به مسیر ترانزیتی عراق و عربستان امید بیشتری داشته باشد و به این ترتیب تجارت آن با کشورهای حاشیه خلیج فارس وابسته به ارتباط با کشور عربستان باشد.

در گذشته حجم مراودات تجاری بین سوریه و عراق به دلیل وجود دو گذرگاه میان این دو کشور، یعنی گذرگاه قائم-البوکمال (حصبیه) و گذرگاه التنف (الولید) در شرایط مطلوبی قرار داشت؛ که به دلیل سال‌ها جنگ در این دوکشور، این آمار کاهش فراوانی به خود دیده است.

به گفته آقای عجم، در حال حاضر گذرگاه قائم-البوکمال به طور منظم فعالیت می‌کند و از زمان بازگشایی رسمی آن در سپتامبر سال ۲۰۱۹ میلادی، شاهد افزایش تجارت میان عراق و سوریه هستیم.

وی افزود: استفاده از گذرگاه قائم-البوکمال به عنوان بخشی از مسیر ترانزیتی سوریه-عراق-عربستان در نظر گرفته شده است. نقشه مسیر ترانزیتی پیش‌بینی شده در زیر قابل مشاهده است:

اگرچه گذرگاه التنف در همسایگی عراق و اردن از مزیت بیشتری برای سوریه برخوردار است، ولی به دلیل حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی و تحرکات گاه و بیگاه گروهک های تروریستی در نزدیکی این مرز، امنیت آن را به مخاطره انداخته و به مانعی برای حمل و نقل کالا تبدیل شده است.

بازگشایی گذرگاه مرزی عرعر

قرار است دولت های دو کشور عراق و عربستان چهارشنبه ۲۸ آبان گذرگاه مرزی عرعر را برای حمل و نقل مسافر و کالا بازگشایی کنند. حبیب کاظم مدیر اجرایی این گذرگاه در گفتگویی مطبوعاتی با بیان این موضوع تصریح کرد  که مقدمات افتتاح این گذرگاه انجام شده و جاده های ارتباطی عرعر – کربلا و عرعر – الانبار نیز آماده بهره برداری است. این گذرگاه از سال ۱۹۹۱ و از زمانی که نیروهای حزب بعث عراق به کویت حمله کردند، بسته شده بود.

تلاش عربستان جهت دستیابی به بازار ۶۰ میلیونی عراق و سوریه

با بازگشایی گذرگاه عرعر میان عراق و عربستان و تامین امنیت جاده‌های متصل به این گذرگاه در خاک عراق و سوریه، عملا دسترسی عربستان به بازار ۶۰ میلیونی کشورهای عراق و سوریه با سهولت بیشتری همراه خواهد بود.

تلاش‌های اخیر کشور عربستان در زمینه سرمایه‌گذاری و مشارکت اقتصادی با کشورهای عراق و سوریه حاکی از آن است که این کشور برنامه ویژه‌ای جهت ادامه سیاست‌های منطقه‌ای خود دارد. کشوری که متهم ردیف اول تامین نیروهای تروریستی و جنگ در این کشورها به شمار می‌رود، پس از پایان جنگ، در حال تلاش جهت دستیابی به بازار و تبدیل‌شدن به طرف اول تجاری این دو کشور است.

منبع: اسپوتنیک عربی

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.