۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۳۲۳۶ ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰ دسته: انرژی
۰

دکتر علیرضا اسدی مدیر دفتر تجاری سازی و اکتساب فناوری پژوهشگاه نیرو، با اشاره به برگزاری رویداد آنلاین ارائه محصولات تحقیقاتی شرکت‌های برق منطقه‌ای و شرکت‌های توزیع نیروی برق در روز سه‌شنبه ۲۰ آبان، گفت: در حال حاضر سالانه حدود ۱ تا ۱.۵ میلیارد دلار، واردات تجهیزات مرتبط با تاسیسات صنعت برق به کشور صورت می‌گیرد. در این شرایط حمایت از طرح‌های نو و دانش‌بنیان در راستای تولید داخلی تجهیزات صنعت برق، گامی موثر در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

دکتر علیرضا اسدی مدیر دفتر تجاری سازی و اکتساب فناوری پژوهشگاه نیرو، در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص اهداف «رویداد آنلاین ارائه محصولات تحقیقاتی شرکت‌های برق منطقه‌ای و شرکت‌های توزیع نیروی برق کشور» که در روز سه‌شنبه ۲۰ آبان ‌ماه برگزار خواهد شد و آورده‌های این رویداد در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سخن گفت.

معرفی ۳۵ طرح منتخب شرکت‌های برق

دکتر علیرضا اسدی در ابتدای بحث گفت: مطابق با برنامه‌های تحقیق و توسعه‌ انجام شده، از بین تعداد زیادی طرح و محصول فناورآنه که در ۱۰ استان صورت گرفته است، در نهایت ۳۵ طرح نهایی از شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق برای معرفی، گزینش شده است، که در قالب «رویداد آنلاین ارائه محصولات تحقیقاتی شرکت‌های برق منطقه‌ای و شرکت‌های توزیع نیروی برق» معرفی و عرضه خواهد شد. ضمن اینکه این ۳۵ طرح همگی محصولات تخصصی صنعت برق کشور هستند که براساس نیازهای این صنعت تحقیق و توسعه داده شده است.

وی افزود: هدف از برگزاری این رویداد ارائه محصولات نوآورانه و آشنایی صاحبان صنایع، سازندگان، فناوران، سرمایه‌گذاران و شتاب‌دهنده‌های کسب ‌وکار، با توانمندی‌های تحقیقاتی و فناوری‌ها و محصولات پژوهشی شرکت‌های برق است.

دکتر اسدی در ادامه اظهار داشت: فراهم نمودن بستر مناسب برای تبادل دانش و فناوری میان پژوهشگران و صنعتگران، جلب مشارکت صنعتگران و سرمایه‌گذاران برای تولید صنعتی محصولات و تأمین منابع مالی مورد نیاز برای تجاری‌سازی این محصولات از دیگر اهداف برگزاری این رویداد است.

مشوق‌هایی برای تجاری‌سازی محصولات پیش بینی شده است

مدیر دفتر تجاری سازی و اکتساب فناوری پژوهشگاه نیرو عنوان کرد: شرکت‌هایی که در این مرحله برای ساخت و تجاری سازی انتخاب می‌شوند، از حمایت‌هایی نظیر ارائه تسهیلات مالی توسط صندوق پژوهش و فناوری حوزه برق و انرژی پژوهشگاه نیرو، امکان مذاکره جهت اخذ قرارداد سفارش خرید از شرکت‌های توزیع استانی برای تمامی محصولات، امکان انعقاد قرارداد پوشش ریسک به وسیله پژوهشگاه نیرو به‌ منظور خرید تعداد مشخصی از محصولات تولیدی و … برخوردار خواهند شد.

حمایت از تولید داخلی تجهیزات صنعت برق گامی موثر در تحقق اقتصاد مقاومتی

دکتر علیرضا اسدی تصریح کرد: صنعت برق کشور از نظر طراحی و مهندسی به خودکفایی و بلوغ نسبی رسیده است و در واقع پروژه‌های ساخت و احداث صنعت برق توسط شرکت‌های ایرانی انجام می‌شود. اما در حوزه تجهیزات صنعت برق فقط بخشی از آن بومی سازی شده است و حدود ۵۰۰ شرکت صنعتی سازنده تجهیزات برق در کشور وجود دارد. اما در حال حاضر حدود ۱ تا ۱.۵ میلیارد دلار سالانه، واردات تجهیزات مرتبط با تاسیسات صنعت برق به کشور صورت می‌گیرد.

آقای اسدی افزود: این فعالیت‌ها باعث می‌شود که شرکت‌های دانش بنیان و نوآور نیازهای صنعت برق را شناسایی و تولید کنند، و در نهایت منجر به صرفه جویی ارزی کشور شود. ضمن اینکه این تولیدات باعث بالا رفتن تاب‌آوری صنعت برق در مقابل مخاطرات فنی و پدافند غیرعامل و مخاطرات اقتصاد سیاسی ناشی از تحریم‌ها خواهد شد. بنابراین در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و بحث نهضت قطعه‌سازی در داخل کشور، گام‌های موثری برداشته خواهد شد.

ایشان در انتهای بحث خاطر نشان کرد: دبیرخانه‌ این رویداد با در نظر گرفتن تمهیدات لازم، ضمن پخش آنلاین و زنده مراسم افتتاحیه و تمامی ارائه‌های مربوط به محصولات، میزبان سخنرانان کلیدی و صاحب‌نظران بخش تحقیق و توسعه خواهد بود و زمینه ارتباط و تبادل نظر در خصوص مسائل و موضوعات مرتبط با تجاری‌سازی نتایج تحقیقات را فراهم خواهد ساخت.

لازم به ذکر است برای شرکت در «رویداد آنلاین ارائه محصولات تحقیقاتی شرکت‌های برق منطقه‌ای و شرکت‌های توزیع نیروی برق» که در روز سه‌شنبه ۲۰ آبان ‌ماه برگزار خواهد شد، می‌توان از طریق لینک زیر اقدام کرد: gsit.ir/cic

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.