۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۲۸۶۴ ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین
۰

با افزایش تعداد کشورهای همکار با چین در قالب طرح جاده ابریشم جدید، نیاز به وجود مرکزی برای حل اختلافات تجاری و سرمایه‌گذاری خارجی احساس میشد. چین با ایجاد مرکزی تحت عنوان سازمان پیشگیری و حل اختلافات تجاری بین‌المللی (ICDPASO)، به این نیاز پاسخ داده است. به این ترتیب حل و فصل اختلافات بین کشورهای عضو نه از طریق نهادهای بین‌المللی کنونی، بلکه از طریق نهادی داخلی که با مشارکت اعضا تشکیل شده‌ است، انجام خواهد گرفت.

به گزارش مسیر اقتصاد سازمان پیشگیری و حل ‌و ‌فصل اختلافات تجاری بین‌المللی موسوم به ICDPASO، پنج‌شنبه به طور رسمی در پکن افتتاح شد.[۱] شورای ارتقای تجارت بین‌الملل چین (CCPIT) و اتاق بازرگانی بین‌المللی این کشور، با مشارکت ۴۵ انجمن کسب و کار، آژانس‌های خدمات حقوقی و  اندیشکده‌های دانشگاهی از بیش از ۲۰ کشور در آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکای شمالی و جنوبی، به طور مشترک، این مرکز را طراحی و ایجاد کرده‌اند.

ICDPASO پشتیبان حقوقی طرح جاده ابریشم است

این مرکز که تاسیس آن از جمله دستاوردهای دومین نشست طرح جاده ابریشم در آوریل ۲۰۱۹ میلادی پیرامون همکاری‌های بین‌المللی است، سازمانی بین‌المللی از نوع غیردولتی است که به عنوان پشتیبان حقوقی-قضایی پروژه‌های مرتبط با طرح جاده ابریشم چین عمل خواهد کرد.

در آینده، مرکز پیش‌گیری و حل اختلافات تجاری بین‌المللی با تعهد به حفظ «مشورت‌های گسترده»، «همکاری همگانی» و رعایت «مصالح مشترک»، به صورت مستقل عمل خواهد کرد و  نهادهای تجاری بین‌المللی متنوعی را برای ارائه تمام زنجیره خدمات حقوقی تجاری، از پیشگیری تا حل اختلاف به وجود خواهد آورد.

صلاحیت مرکز از اختلافات تجاری تا سرمایه‌گذاری خارجی را در بر می‌گیرد

لازم به ذکر است که طبق گفته مقامات چینی، در این سازمان علاوه بر حل اختلافات تجاری از  طریق داوری یا میانجی‌گری، به اختلافات سرمایه‌گذاری میان سرمایه‌گذار و کشور میزبان نیز  پرداخته خواهد شد.

به گفته «گائو یان»، رئیس سازمان، این اقدام گزینه‌های جدیدی را در خصوص پیشگیری و رفع اختلافات تجاری پیش ‌روی جامعه جهانی قرار می‌دهد.

نمایندگانی از سازمان‌های بین‌المللی مانند کمیسیون حقوق تجارت سازمان ملل و سازمان جهانی مالکیت فکری، در مراسم افتتاحیه این مرکز از طریق ویدیو کنفرانس سخنرانی کردند.

آن‌ها خاطرنشان کردند که تاسیس مرکز حل و فصل اختلافات تجاری از اهمیت بالایی برخوردار بوده و بازتاب پیگیری اصول انصاف، عدالت و خدمات کارآمد برای حل اختلاف از سوی جامعه جهانی است.

گفتنی است آگاهی از ساز و کار این مرکز برای تمام کشورهای همکار با چین در قالب طرح جاده ابریشم، از جمله ایران، ضروری می‌نماید.

پی‌نوشت: 

[۱] International Commercial Dispute Prevention and Settlement Organization (ICDPASO)

منبع: پایگاه خبری بلت اند رود

انتهای پیام/اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.