۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۲۲۴۲ ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: ایمان مشایخی
۰

در کشور شوراهایی هستند که از چشم عموم جامعه مغفول مانده‌اند ولی در عوض مورد علاقه و استقبال بسیاری از مسئولین قرار دارند که با نام «شورای عالی» در ساختار سیاسی کشور ایفاء نقش می‌کنند. با وجود نقش مهم و موثر شوراهای عالی در کشور و تاثیر غیرقابل انکاری که بر تصمیمات مسئولین دارند، قانون گذاران محترم نسبت به تعریف درست و ساختارمند این شوراها بی‌توجه بوده‌اند.

مسیر اقتصاد/ مسئله شوراها در ذهن اغلب افراد جامعه معمولا به شوراهای شهر، روستا و محله محدود می­شود؛ از دلایلی که میتوان برای این تبادر ذهنی برشمرد آن است که در زمان انتخابات این شوراها، فضای حوزه‌های انتخابیه آن‌ها متحول می­شود. اعضای این شوراها تماما انتخابی و به صورت معمول از افراد بومی همان منطقه جغرافیایی انتخاب می­شوند که عموما در غیر این صورت افراد رای نمی‌آورند. همچنین مردم مستقیما در انتخاب نامزدها ایفاء نقش می‌کنند و رسانه‌های محلی نیز اهتمام خاصی نسبت به این انتخابات دارند. تصمیمات این شوراها تصمیمات خرد و در سطح جغرافیایی همان حوزه استحفاظی است.

تفاوت شوراهای عالی با شوراهای شهر و روستا

در شوراهای عالی اما شرایط کاملا متفاوت است؛ این تفاوت از نامزدی جهت شرکت در این شوراها گرفته تا کیفیت انتخاب و انتخابات این شوراها و همچنین عملکرد و تاثیر ایشان در تصمیمات و تحولات کشور، فاصله چند فرسخی با شوراهای شهری دارند.

اعضاء شوراهای عالی عموما انتصابی هستند؛ چرا که نسبت به وظیفه و اهداف کلان کشوری که برای یک شورای عالی تعریف می­شود، باید اعضاء آن شورا دارای اختیارات کلان در سطح روسای قوای سه گانه، وزراء و همچنین فرماندهان طراز اول نظامی باشند. اما افراد انتخابی شوراهای عالی را ناظران این شوراها تشکیل می­دهند که از باب وظیفه نظارتی مجلس شورای اسلامی این ناظران از بین نمایندگان مجلس انتخاب می­شوند؛ به این معنا که نسبت به موضوع شورا در کمیسیون‌های تخصصی مجلس، افرادی داوطلب نظارت در آن شورا می­شوند و سپس این افراد جهت تصدی نظارت در شوراهای عالی در صحن علنی مجلس به رای نمایندگان گذاشته می­شود.

شوراهای عالی مغفول از چشم جامعه ، محبوب در چشم مسئولین

افرادی که در جامعه پیگیر اخبار و رسانه ها هستند شاید نام چند شورای عالی مانند شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی اقتصاد و مواردی از این دست را زیاد شنیده باشند؛ اما عموما از کنار تصمیمات این شوراها گذرا عبور می­کنند و در واقع شاید نمی­دانند اثرات تصمیمات این شوراها به چه اتفاقاتی در کشور منجر می­شود.

یکی از دلایل محبوبیت این شوراها در چشم مسئولین در واقع همین غفلت مردم و البته رسانه‌ها از تصمیمات اتخاذ شده در این شوراها است. در واقع در سایه امن عدم شفافیت، مسئولیت آراء اتخاذ شده در شورا به جهت پاسخگویی و مطالبه متوجه شخص خاصی نیست و بالتبع اعضاء شورا هزینه‌ای برای اخذ یک تصمیم متوجه خود نمی­دانند. این روند اشتباه در شوراهای عالی باعث شده است شوراهایی نامتعارف مانند «شورا عالی طنز» یا «شورای عالی خرما» نیز ایجاد شوند؛ که در ادبیات ساختاری و سیاستگذاری کشور بیشتر به یک شوخی شبیه است تا یک واقعیت.

تعریف مبهم شوراهای عالی در قوانین و اسناد بالادستی

یکی از جهات ابهام برانگیز شوراهای عالی در وهله اول تعریف این شوراها است؛ اینکه از بدو تاسیس و تشکیل شوراهای عالی تعریفی وجود ندارد خود نشان از کم توجهی قانون­گذاران در پرداختن به این امر مهم و جزء لاینفک نظام دارد.

با وجود این تعاریفی غیررسمی وجود دارد که میتوان گفت قدری ذهن مخاطب را به ماهیت اصلی شوراهای عالی آشنا می‌کند. قانون اساسی تعریفی از ماهیت شوراها ارائه نداده است که این موضوع خود کار را سخت تر می­کند. اما با توجه به متونی که به این موضوع پرداختند و همچنین ساختاری که شوراهای عالی دارند میتوان نتایجی را استنباط کرد.

کتاب حقوق شورا­های اداری، شورای عالی را این چنین تعریف می­کند: «در حقوق ایران هیچ تمایز خاص و دقیقی میان مفهوم شورای عالی و شورای عادی وجود ندارد. آنچه بدوا به ذهن متبادر می­شود آنست که شورای عالی در راس مجموعه‌ای از شوراها قرار دارد؛ درحالی که قید عالی برای برخی شوراها حکایت از اهمیت آن شورا می­نماید.»

تعریف دقیق‌تر شوراهای عالی چیست؟

عده‌ای از کارشناسان بر این تعریف تکیه می­کنند که شورای عالی در واقع به شورایی اطلاق می­گردد که رئیس آن شورا رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، وزیر و یا نماینده‌ای از طرف رئیس جمهور باشد. اما با نگاهی به اعضاء و روسای شوراهای عالی، این نگاه نیز جامع به نظر نمی‌آید.

با این اوصاف در بیان تعریف دقیق تری از یک شورای عالی می‌توان گفت: شورایی که ریاست آن را یکی از مسئولین کشوری یا لشکری که نسبت به اعضاء آن شورا، عالی رتبه محسوب می­شود و همچنین موضوع آن شورا، مشورت در جهت حل یک یا چند مسئله کلان در کشور باشد.

با وجود نقش مهم و موثر شوراهای عالی در کشور و تاثیر غیرقابل انکاری که بر تصمیمات مسئولین دارند، قانون گذاران محترم نسبت به تعریف درست و ساختارمند این شوراها بی‌توجه بوده‌اند. این بی توجهی تا به امروز عواقبی را در کشور داشته که امید آن می‌رود هرچه سریعتر تعریفی درست از این شوراها ارائه گردد.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.