۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۲۲۳۴ ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

بررسی قیمت گندم وارداتی و قیمت این محصول در کشورهای همسایه نشان می‌دهد تعیین قیمت ۴ هزارتومانی برای گندم در سال زراعی پیش رو باعث کاهش میزان تولید و خرید تضمینی گندم خواهد شد. به منظور جلوگیری از وابستگی به واردات گندم، قیمت این محصول باید معادل قیمت وارداتی و حداقل ۶ هزار تومان تعیین شود.

مسیر اقتصاد/ سازمان برنامه و بودجه پس از ۱۲ روز تاخیر قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی را به صورت رسمی در تاریخ ۱۲ مهرماه به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ کرد. بر اساس قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، دولت موظف است قیمت این محصولات را حداکثر تا پایان شهریورماه به اطلاع کشاورزان برساند.

بر اساس قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی و قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(۲)، مسئولیت تعیین نهایی قیمت خرید تضمینی محصولات برعهده شورای اقتصاد است. این شورا موظف است قیمت های پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی را تا پایان شهریورماه بررسی کند و سپس قیمت های نهایی را باتوجه به منابع مالی مورد نظر در قوانین، در ابتدای سال زراعی (پایان شهریورماه) اعلام کند.

طی سال های اخیر این شورا به دلیل اختلاف نظر مسئولین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه در تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات، قیمت ها را با ماه ها تاخیر به اطلاع کشاورزان رسانده که اعتراضات کشاورزان را درپی داشته است.

اعتراض کشاورزان به دولت در خصوص قیمت ۴ هزارتومانی گندم

در ابلاغیه‌ی جدید سازمان برنامه و بودجه[۱]، قیمت خرید تضمینی هرکیلوگرم گندم ۴ هزار تومان تعیین شده است. تعیین چنین قیمتی باوجود افزایش ۶۰ درصدی نسبت به سال گذشته، با اعتراض کشاورزان مواجه شده است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور ۱۳ مهرماه در این خصوص اظهار داشت: انتشار این قیمت، بسیاری از فعالان حوزه کشاورزی را نگران سال زراعی جدید کرده است. متاسفانه معلوم نیست مبنای تعیین قیمت شورای اقتصاد بر چه اساسی است، قیمت گندم کمتر از ۵۰۰۰ تومان ظلم به تولیدکننده است.[۲]

از سویی دیگر رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران ۸ مهرماه در واکنش به احتمال تعیین قیمت ۴ هزارتومانی برای گندم گفت: تعیین این قیمت برای گندم، باعث افت شدید تولید و تغییر الگوی کشت خواهد شد. در صورتی که قیمت گندم بصورت مناسب تعیین نشود، خودکفایی هم دچار چالش خواهد شد و امیدواریم مسئولان مربوطه به این مساله توجه کنند.[۳]

تفاوت قابل توجه قیمت خرید تضمینی گندم در ایران با کشورهای همسایه

در این راستا محاسبه قیمت گندم وارداتی نشان می دهد دولت در سال جاری برای واردات هرکیلوگرم از این محصول بیش از ۵ هزار تومان پرداخت کرده است. در حال حاضر قیمت هرتن گندم وارداتی از روسیه ۲۳۸ دلار، از فرانسه ۲۳۶ دلار و از آرژانتین ۲۵۳ دلار است که با احتساب نرخ ارز نیمایی «۲۴ هزار تومان»، قیمت تمام شده گندم وارداتی از این کشورها به ترتیب ۵۷۱۲، ۵۶۶۴ و ۶۰۷۲ تومان می شود.

از سویی دیگر بررسی قیمت گندم در برخی از کشورهای همسایه نظیر عراق نشان می دهد قیمت خرید تضمینی این محصول در این کشور به ۱۱ هزار تومان رسیده است. تفاوت قابل توجه قیمت گندم در ایران با کشورهای همسایه قطعا باعث صاردات قاچاقی این محصول نیز خواهد شد.

قیمت خرید تضمینی گندم باید بیش از ۶ هزار تومان باشد

بنابراین به منظور جلوگیری از کاهش میزان تولید و خرید تضمینی گندم در سال آینده، که نتیجه‌ای جز وابستگی بیشتر به واردات این محصول ندارد، لازم است قیمت خرید تضمینی این محصول اساسی مجددا با پیگیری مجلس شورای اسلامی تغییر کند. در حال حاضر دولت باید قیمت این محصول را حداقل مطابق با گندم وارداتی تعیین نماید.

حداقل قیمت گندم وارداتی در حال حاضر حدود ۵۷۰۰ تومان است که با احتساب هزینه های واردات نظیر حمل ونقل، بیمه، انبارداری و… قیمت تمام شده واردات این محصول به ۶ هزار تومان می رسد.

منابع مالی لازم برای افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به این میزان در دو قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی و قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(۲) پیش بینی شده است. بنابراین نمایندگان مجلس می توانند به عنوان نهاد ناظر بر حسن اجرای قوانین، اقدام به پیگیری در جهت افزایش قیمت این محصول نمایند.

پینوشت:

[۱] پایگاه اطلاع رسانی قوانین و مقررات کشور کد خبر ۶۸۱۷

[۲] خبرگزاری ایسنا کد خبر؛ ۹۹۰۷۱۳۰۹۷۳۶

[۳] خبرگزاری مهر کد خبر؛ ۵۰۳۵۶۴۲

انتهای پیام/ تولید گندم



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.