۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۱۵۸۶ ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰ دسته: مالیات
۰

معافیت‌های مالیاتی یکی از ساده ترین روش‌هایی است که سیاستگذاران برای حمایت از فعالان اقتصادی استفاده می‌کنند، اما در بسیاری از موارد نتایج مطلوب و مدنظر آن‌ها به دست نمی‌آید. نتایج مطالعات اخیر نشان می‌دهد در دوره‌هایی با نرخ بیکاری بالا، سیاست اعطای معافیت مالیاتی اثر چندانی در افزایش نرخ اشتغال ندارد.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از دلایل اعطای معافیت های مالیاتی به شرکت های تولیدی کاهش هزینه های تولید و در نتیجه افزایش نرخ اشتغال و کاهش میزان بیکاری در جامعه است؛ اما مطالعات اخیر دفتر بودجه کنگره آمریکا (CBO) نتایج متفاوتی را نشان داده است.

افزایش نرخ بیکاری معافیت های مالیاتی را بی‌اثر می‌کند

بر اساس تحقیقات جدید CBO معافیت مالیاتی در طول دوره هایی که نرخ بیکاری زیاد است اثر کمتری در ایجاد شغل نسبت به دوره های قوی اقتصادی دارد. نویسنده این گزارش به این نتیجه رسیده است که در زمان هایی که نرخ بیکاری زیاد است، معافیت های مالیاتی اثر کمتری بر ساعت کار، نرخ اشتغال و نرخ بیکاری دارد.

دمریل، نویسنده این گزارش، دلیل اصلی این اظهار نظر را نگرانی کمتر کارفرمایان در مورد هزینه های استخدام در زمان های بیکاری با نرخ بالا بیان کرده است، زیرا در این دوره ها هزینه استخدام نیروی کار ارزان است.

اگرچه این مقاله تنها یک مقاله علمی است اما این اظهارات می تواند پیامدهای قابل توجهی برای سیاستگذاران داشته باشد.

در بحران کرونا جمهوری خواهان تلاش کردند تا به عنوان کمک های اضطراری معافیت های مالیاتی را برای مشاغل آسیب دیده اعمال کنند. این مقاله به بررسی موثر بودن این کمک ها نپرداخته است اما نتایج نشان می دهد که این روش بهترین راه حل برای حمایت از مشاغل نیست.

منبع: دهیل (thehill) 

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.