۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۱۰۳۳ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

رضا سهرابی، پژوهشگر اندیشکده اقتصاد مقاومتی ضمن بیان ماهیت طرح جاده ابریشم، موسوم به ابتکار «کمربند و جاده»، بخش اعظمی از توافق ایران و چین را در راستای همکاری دو کشور ذیل این چشم‌انداز اقتصادی دانست. وی با تاکید بر سود محور بودن روابط تجاری، تعامل آگاهانه ایران با چین را زمینه‌ساز حل بسیاری از مشکلات کشور در عرصه بین‌الملل عنوان کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد رضا سهرابی در نشستی تحت عنوان «بررسی حقوقی توافق ۲۵ ساله ایران و چین و فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی وکلا» که به میزبانی کمیسیون بین‌الملل مرکز وکلا،کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه برگزار شد، ابعاد حقوقی توافق ۲۵ ساله و ارتباط آن با طرح جاده ابریشم جدید چین را مورد بررسی قرار داد.

باید با طرح جاده ابریشم چین آشنا باشیم

وی با اشاره به اینکه توافق ایران و چین، اتفاقی است که ذیل اتفاقی بزرگتر در حال رخ دادن است، گفت: «اگر ما فهم درستی از آن اتفاق بزرگتر، یعنی طرح جاده ابریشم جدید نداشته باشیم، نمی‌توانیم به تحلیل درستی پیرامون توافق ایران و چین و ابعاد آن دست پیدا کنیم.»

این پژوهشگر حقوق بین‌الملل با اشاره اینکه طرح جاده ابریشم، موسوم به ابتکار «کمربند و جاده»، سند چشم‌اندازی است که چارچوب حرکت رو به جلوی چین در عرصه تجارت و اقتصاد بین‌الملل را تعریف می‌کند، خاطر نشان کرد: «اگر ماهیت این طرح را به عنوان یک چشم‌انداز یا نقشه راه سیاسی-اقتصادی، به درستی درک کردیم، آن وقت دیگر در این طرح دنبال اعداد و ارقام نمی‌گردیم.»

آگاهانه بودن، شرط مفید بودن تعامل با چین برای ایران است

مسئول میز چین در گروه اقتصاد بین‌الملل اندیشکده اقتصاد مقاومتی ادامه داد: «هدف کوتاه و میان مدت چین از تقویت زیرساخت‌ها در کشورهای مختلف به موجب این طرح، از یک سو به دست گرفتن بازار آسیا، آفریقا و اروپا و از سوی دیگر تسهیل و تسریع روند تامین نیازهای وارداتی خود از این کشورهاست. اما هدف بلند مدت چین قطعاً ایجاد یک جبهه اقتصادی واحد در مقابل جبهه غرب، از طریق پیوند دادن سود و زیان تجاری دیگر کشورها به سود و زیان خود و در نهایت، تبدیل شدن به اقتصاد اول دنیا خواهد بود».

وی در پاسخ به این سوال که با این همه، چرخش ایران به سمت شرق عقلانی است یا خیر، توضیح داد:« تعامل با چین در این مسیر، به خودی خود چیز خوب یا بدی نیست؛ بلکه نوع تعامل ما با چین، خوب یا بد بودن آن را تعیین می‌کند».

سهرابی در نهایت با بیان اینکه: «در عرصه تجارت، روابط بر مبنای سود و منفعت شخصی شکل می‌گیرد و تجارت بین‌الملل نیز از این قاعده مستثنی نیست»، تاکید کرد: «با این حال، مشارکت ایران در این طرح عظیم اقتصادی به شرط آگاهانه بودن، می‌تواند در قالب توافق ۲۵ ساله یا هر توافق دیگری، بسیاری از منافع کشور را در کوتاه و بلند مدت تامین کند.

انتهای پیام/اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.