۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۰۹۹۶ ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰ دسته: مسکن
۰

دکتر رحیم زارع با اشاره به لزوم رفع ایرادات قانون مصوب مالیات بر خانه های خالی در سال ۹۴ گفت: در اصلاحیه جدید، ضمانت اجرایی کافی برای ایجاد سامانه املاک و بازدارنده نمودن نرخ مالیات در نظر گرفته شده است. همچنین برای دانشجویان و افراد خاص و شاغل در شهرهای دیگر معافیت مالیاتی یک واحد مسکونی امکان‌پذیر است.

دکتر رحیم زارع نماینده محترم مردم آباده بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد درباره طرح اصلاح قانون مالیات بر خانه های خالی و آثار اخذ این مالیات بر بهبود بازار مسکن سخن گفت.

عدم لحاظ ضمانت اجرایی کافی برای ایجاد سامانه املاک

دکتر رحیم زارع در مقدمه بحث با اشاره به رشد فزاینده قیمت مسکن و اجاره‌بها و دغدغه مجلس برای حل این مشکل گفت: رشد بی‌سابقه قیمت مسکن و اجاره‌بها باعث شد تا مجلس تلاش کند قانون مهم و لازمی که در سال ۹۴ با موضوع مالیات بر خانه های خالی تصویب شده بود را دوباره برای اصلاح مطرح کند.

وی افزود: قانون مصوب سال ۹۴ از چند جنبه ایراداتی داشت که البته دولت هم تاکنون آن را اجرا نکرده است. یکی از ایرادات این قانون، عدم لحاظ ضمانت اجرایی کافی برای تشکیل سامانه املاک و اسکان است. این سامانه پیش‌نیاز و مقدمه اجرایی مالیات بر خانه های خالی است که به شفافیت اطلاعاتی بازار مسکن هم کمک ویژه‌ای می‌کند.

تسهیل راه‌اندازی سامانه املاک با خوداظهاری و مشروط کردن ارائه خدمات

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به ایراد دیگر قانون مصوب سال ۹۴ گفت: ایراد دیگر قانون قبلی، بازدارنده نبودن نرخ مالیات است. طبق این قانون خانه خالی از سال دوم به بعد مشمول نصف مالیات بر اجاره می‌شد که رقم بسیار کمی است و برای سوداگران بسیار باصرفه است که این مالیات را بپردازند و همچنان خانه را خالی نگه دارند.

وی افزود: در طرح جدید سعی شده این ایرادات برطرف شود. به طور مثال ضمانت اجرایی کافی برای ایجاد سامانه املاک در نظر گرفته شده است. تلاش شده علاوه بر خوداظهاری افراد، ارائه خدماتی مانند فروش انشعاب آب، برق، گاز و یا افتتاح حساب بانکی و… منوط به استفاده از آدرس ثبت شده در سامانه شود که ضمانت اجرایی قانون را بالا ببرد.

نرخ مالیات بر خانه های خالی در طرح جدید بازدارنده شده است

نماینده مردم آباده بوانات و خرم بید  با ذکر افزایش نرخ مالیات در طرح دوفوریتی مجلس برای اصلاح قانون مالیات بر خانه های خالی گفت: در این طرح نرخ مالیات بر خانه های خالی در سال اول معادل شش برابر مالیات بر درآمد اجاره در نظر گرفته شده است. طبیعتا این نرخ بازدارندگی بسیار بهتری نسبت به نرخ قبلی دارد که به افزایش عرضه مسکن کمک خواهد کرد.

وی افزود: البته لازم است نرخ مالیات بیشتر شود تا بازدارندگی قانون بالاتر برود. اما بالا بردن نرخ هم حدی دارد که مالیات دریافتی معقول و قابل اجرا باشد.

معافیت دانشجویان و شاغلین در شهرهای دیگر از مالیات بر خانه های خالی

دکتر رحیم زارع در پاسخ به ابهامی مبنی بر اینکه این طرح برای دانشجویان و افرادی که ممکن است نیاز به سکونت در دو محل داشته باشند چه تمهیدی دارد، گفت: طبق این طرح، سرپرستان خانوار مکلفند محل اقامتگاه اصلی خانوار را به سامانه معرفی کنند که البته خانوارها می‌توانند یکی از املاک خود در شهر دیگر را هم به عنوان اقامتگاه فرعی و معاف از مالیات در سامانه ثبت کنند.

وی افزود: دانشجویان و سایر افرادی که ممکن است به دلایلی به سکونت در محلی غیر از اقامتگاه اصلی خانوار نیاز داشته باشند، می‌توانند با ارائه اسناد لازم یک واحد مسکونی دیگر معاف از مالیات را ثبت کنند. بنابراین دانشجویان و افراد خاص با ارائه اسناد می‌توانند معافیت مالیات بر خانه های خالی داشته باشند.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.