۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۰۸۷۵ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰ دسته: مسکن
۰

آقای عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یکی از ایرادات قانون مالیات بر خانه های خالی مصوب سال ۹۴ را عدم بازدارندگی نرخ آن عنوان کرد و گفت: نرخ مالیات بر خانه های خالی باید بیشتر از نرخ مالیات بر اجاره باشد تا فروش و اجاره دادن خانه به صرفه‌تر از خالی نگهداشتن آن شود.

آقای علی اصغر عنابستانی نماینده محترم مردم شریف سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد درباره طرح اصلاح قانون مالیات بر خانه های خالی که شامل اصلاح نرخ آن نیز می‌گردد و همچنین آثار اخذ این مالیات بر بهبود بازار مسکن سخن گفت.

افزایش قیمت مسکن و دوره انتظار خرید خانه به بیش از ۴۰ سال

آقای عنابستانی در مقدمه بحث با اشاره به رشد شدید قیمت مسکن در سال‌های گذشته گفت: در سال‌های اخیر، رشد شدید قیمت مسکن، قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده است و اقشار متوسط و ضعیف جامعه را بیش از پیش از خانه‌دار شدن دور کرده است. علاوه بر این به دلیل عدم توان مردم به خرید مسکن، تعداد زیادی از مردم به سمت اجاره‌نشینی پناه بردند که این موضوع خود باعث افزایش مجدد اجاره‌بها شده است.

وی افزود: طی ۲۰ سال گذشته خانوارهای دارای مسکن ملکی شهری از حدود ۷۰ درصد به ۵۴ درصد کاهش پیدا کرده‌اند و از طرف دیگر هم مدت دوره انتظار برای خرید مسکن به بیش از ۴۰ سال در شرایط حال حاضر افزایش یافته است.

نبود برنامه مدون و عدم تعادل عرضه و تقاضا مشکل اصلی بازار مسکن

این نماینده کمیسیون اجتماعی در مورد ریشه و علت چنین اتفاقی در بازار مسکن اظهار داشت: به نظر بنده عامل اصلی بحران فعلی، نبود برنامه‌ریزی مدون و برهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن است.

وی ادامه داد: این وضعیت به طوری است که بر اساس آمارهایی که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده، ساخت و ساز واحد مسکونی طی ۶ سال اخیر با کاهش ۶۰ درصدی روبرو بوده و از حدود ۷۰۰ هزار واحد به حدود ۲۵۰ هزار واحد در سال رسیده است. از آن سمت هم هر سال به تقاضا افزوده شده است.

ابزار مالیات راه جلوگیری از سوداگری در بازار مسکن

آقای عنابستانی در ادامه برای بیان راهکار حل مشکل بازار مسکن گفت: تا زمانی‌که سود فعالیت‌های غیرمولد و سفته‌بازانه در بازار مسکن بیشتر از تولید این کالای اساسی باشد، سرمایه‌ها که اصلی ترین پیش‌نیاز ساخت یک واحد مسکونی هستند به این فعالیت اختصاص نخواهد یافت.

وی افزود: درحال حاضر به دلیل عدم نقش آفرینی صحیح دولت در بازار مسکن، احتکار و سوداگری مسکن نیز به نوعی یکی از روش‌های بدون زحمت انباشت و افزایش سرمایه محسوب می‌شود که لازم است بر اساس توصیه‌های مقام معظم رهبری و همچنین کارشناسان اقتصادی، با استفاده از ابزار مالیات به حالت عادی خود بازگردد.

ایشان با اشاره به نرخ بالای خانه های خالی در کشور گفت: یکی از نشانه‌های وجود سوداگری در بازار مسکن که تعادل بازار را به هم زده است، همین تعداد بالای خانه های خالی است.

وی افزود: به همین منظور قانون مالیات بر خانه های خالی در کشور توسط مجلس در سال ۱۳۹۴ تصویب شد و حدوداً ۵ سال از تصویب آن می‌گذرد که متاسفانه هنوز اجرایی نشده است.

نرخ مالیات بر خانه های خالی بازدارنده و موثر نیست

وی یکی از مشکلاتی که موجب اجرایی نشدن این مالیات است را عدم بازدارندگی نرخ مالیات مصوب سال ۹۴ دانست و گفت: نرخ مالیات بر خانه های خالی نرخ بازدارنده و مناسبی نبود و در سال دوم خالی نگه داشتن خانه معادل نصف مالیات بر اجاره تعیین شده بود. این در حالی است که نرخ مالیات بر خانه های خالی باید بیشتر از نرخ مالیات بر اجاره باشد تا اجاره دادن خانه به صرفه‌تر از خالی نگهداشتن آن شود.

وی افزود: این در حالی است که مالک سود اصلی‌اش را از افزایش قیمت زمین می‌برد و نرخ مالیات بر خانه های خالی باید بسیار بیشتر باشد. همچنین متصل کردن مالیات بر خانه های خالی به مالیات بر اجاره موجب تعلق گرفتن معافیت های مالیات بر اجاره مانند معافیت واحدهای زیر ۱۵۰ متر به مالیات بر خانه های خالی می شود.

اقدام مجلس برای اصلاح قانون مالیات بر خانه های خالی

وی ادامه داد: این موارد و البته ایجاد ضمانت اجرایی برای راه‌اندازی سامانه املاک، مواردی است که لازم بود در قانون اصلاح گردد. لذا مجلس طرحی را در این زمینه ارائه کرد تا مجری قانون هم بتواند آن را اجرا کند و هم اینکه اجرای آن برای بازار مسکن اثرگذار باشد.

نماینده مردم شریف سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن با اشاره به طرح مجلس در این باره اظهار داشت: طرح اصلاحیه قانون مالیات بر خانه های خالی یکی از اقدامات لازمی است که مجلس برای کاهش تقاضای سوداگرانه در بازار مسکن آغاز کرده است و البته باید طرح های دیگر نظیر مالیات بر عایدی سرمایه هم در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.