۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۰۲۷۳ ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ دسته: اقتصادِ محور مقاومت، تجارت و دیپلماسی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

هفته گذشته اعلام شد که آمریکا طی پیامی اقدام به منع لبنان از واردات برق سوریه کرده است. آمریکا به بهانه وجود تحریم قانون قیصر علیه سوریه، دولت لبنان را از هرگونه همکاری با کشور سوریه برحذر داشته است؛ اقدامی که واکنش بسیاری از مقامات کنونی و سابق لبنان را به همراه داشت.

به گزارش مسیر اقتصاد سفیر آمریکا در لبنان طی پیامی به دولت لبنان، این کشور را از واردات برق مورد نیاز خود از سوریه منع کرده است. این خبر را رسانه‌های محلی سوریه به نقل از یک مقام بلندپایه دیپلمات رسانه‌ای کردند.

منع لبنان از واردات برق سوریه توسط آمریکا

ایالات متحده آمریکا به بهانه تحریم‌های قانون قیصر (سزار) به دولت لبنان اعلام کرده است که واردات برق از سوریه، شامل تحریم‌ها می‌شود و بنابراین کشور لبنان حق خرید برق از سوریه را ندارد.

پیش از این روزنامه عربستانی الشرق الاوسط ادعا کرده بود که دولت لبنان طی پیامی از آمریکا درخواست کرده بود برخی از زمینه‌های همکاری سوریه و لبنان را از تحریم‌های قانون قیصر مستثنی کند. طبق ادعای این روزنامه واردات برق لبنان از سوریه و همچنین عبور کامیون‌های باری با محصولات کشاورزی و صنعتی لبنان به کشورهای عربی از طریق گذرگاه‌های سوریه بوده است.

چندی پیش وزیر سابق امور خارجه لبنان، جبران باسیل، با غیرقانونی خواندن تحریم قیصر علیه سوریه، آن را ابزاری آمریکایی جهت خفه‌کردن لبنان دانسته بود.

فشار اقتصادی آمریکا با هدف ضربه به محور مقاومت

طبق آخرین گزارش انستیتو واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک (washingtoninstitute)، تأثیر قانون قیصر بر کشور لبنان شامل طیف گسترده ای از فشارهای اقتصادی است. به عبارت دیگر قانون قیصر فرصتی در اختیار مقامات آمریکایی قرار می‌دهد تا کانال‌ها، ابزارها و افراد لبنانی مرتبط با محور مقاومت را شناسایی و تحریم کند.

این گزارش تاکید دارد که مهم‌ترین اثر قانون قیصر بازدارندگی آن است؛ یعنی شرکت‌های لبنانی که امیدوارند از طریق تجارت یا پروژه‌های بازسازی به بازار سوریه دست پیدا کنند، حالا باید در برنامه‌های خود تجدیدنظر کنند. همچنین گزارش مذکور بیان می‌کند که این قانون در سطح منطقه‌ای سبب خواهد شد فشار بیشتری بر مسیر ترانزیتی ایران، عراق، سوریه و لبنان وارد شود.

علاوه بر این، گزارش موسسه واشنگتن صراحتاً تاکید می‌کند که نتیجه اِعمال قاون قیصر این است که دولت لبنان متوجه شود جهت پیشگیری از فروپاشی اقتصادی کامل، نیاز دارد که از محور مقاومت فاصله بگیرد و با هرگونه عادی‌سازی روابط با سوریه مخالفت کند؛ به عبارت دیگر تحریم‌های قیصر راهی برای فهماندن این موضوع به شهروندان لبنانی‌ است که دریابند فاصله‌گیری آشکار و قاطع از محور مقاومت شرط لازمِ کمک‌های بین‌المللی است.

منبع: خبرگزاری شام 

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.