۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۸۳۱۹ ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

دولت اوکراین ششمین تولید و صادرکننده بزرگ گندم در جهان، به منظور تامین امنیت غذایی و جلوگیری از افزایش قیمت نان پس از شیوع ویروس کرونا در این کشور، اقدام به ممنوعیت صادرات گندم کرده است. این در حالی است که بازرگانان اوکراینی همواره گندم‌های مازاد بر نیاز را صادر می‌کردند و ممنوعیت صادرات این محصول و سایر غلات از سوی دولت نشان‌دهنده اهمیت تولید و تامین اقلام اساسی است.

به گزارش مسیر اقتصاد اوکراین یکی از تولیدکنندگان بزرگ محصولات کشاورزی در قاره اروپا است که تولید و صادرات محصولات کشاورزی در اقتصاد این کشور جایگاه ویژه ای دارد. گندم، ذرت و دانه های روغنی بیشترین تولیدات محصولات زراعی اوکراین را به خود اختصاص داده اند و دولت این کشور از طریق صادرات این محصولات توانسته است درآمد زیادی را نصیب کشاورزان نماید.

بنابر آمار منتشر شده از سوی دولت اوکراین حدود ۳۸ درصد از کل صادرات کشاورزی اوکراین متعلق به گروه غلات و ۵۱ درصد متعلق به دانه و روغن های گیاهی نظیر سویا، کلزا و آفتابگردان است.

دولت اوکراین به منظور رونق تولید محصولات کشاورزی در این کشور با ارائه یارانه های مختلف به کشاورزان، بازار محصولات آنان را نیز تضمین می کند. دولت این کشور به همین منظور در سال ۲۰۱۸ یارانه ۶.۳ میلیارد یورویی به کشاورزان پرداخت کرده و برای فروش محصولات آنان نیز تفاهم نامه همکاری با مقامات اتحادیه اروپا، چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس به امضا رساند.

صادرات ۴۰ میلیون تنی غلات اوکراین در سال جاری

کشاورزان اوکراینی در سال ۲۰۱۹ بیش از ۷۵ میلیون تن غلات تولید کردند که حدود ۵ میلیون تن بیشتر از تولید این محصولات در سال ۲۰۱۸ بود. افزایش تولید غلات در اوکراین طی سال گذشته باعث افزایش میزان صادرات این محصولات نیز شد.

بر اساس اعلام وزارت توسعه اقتصاد، تجارت و کشاورزی اوکراین، میزان صادرات غلات این کشور در سال جاری به ۵۵ میلیون تن خواهد رسید که حدود ۱۹ الی ۲۰ میلیون تن آن سهم صادرات گندم خواهد بود. اوکراین ششمین صادرکننده بزرگ گندم در جهان است.

طبق پیش بینی دولت اوکراین در سال ۲۱-۲۰۲۰ حدود ۷۰ الی ۷۵ میلیون تن غلات تولید خواهد شد که از این میزان حدود ۴۰ میلیون تن به دیگر کشورها صادر خواهد شد.

ممنوعیت صادرات گندم اوکراین به منظور جلوگیری از افزایش قیمت نان

اخیرا با شیوع ویروس کرونا در اوکراین، وزارت اقتصاد این کشور برای جلوگیری از افزایش قیمت نان و سایر اقلام غذایی خواستار ممنوعیت صادرات غلات برای دو ماه آینده شد. این در حالی است که بازرگانان اوکراینی همواره محصول مازاد برنیاز کشور را صادر می کنند.

پس از درخواست وزارت اقتصاد اوکراین، اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی با موضوع لغو صادرات غلات موافقت کردند تا کمبودی از بابت تامین گندم و سایر اقلام اساسی کشاورزی در این کشور ایجاد نشود.

طبق اعلام دولت اوکراین، طی سال زراعی جاری حدود ۱۸ میلیون تن گندم به دیگر کشورها صادر شده است و طی دو ماه آینده نیز قرار بود ۲.۲ میلیون تن دیگر از این محصول به دیگر کشورها صادر شود.

منابع:

رویترز

کشاورزی موفق

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.