۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۸۰۴۷ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰ دسته: روغن و دانه های روغنی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

از سال ۲۰۱۴ و با وجود اعمال تحریم‌های یکجانبه کشورهای اروپایی علیه روسیه، روند تولید و صادرات محصولات کشاورزی این کشور روندی افزایشی داشته است. این کشور در سال گذشته تنها از محل صادرات دانه های روغنی و روغن نباتی درآمد ۲.۷ میلیارد دلاری به دست آورد. دولت روسیه قصد دارد با اجرای برنامه‌های حمایتی، علاوه بر خودکفایی در تولید این محصولات، درآمدهای صادراتی خود را نیز افزایش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در جهان طی سال های اخیر با حمایت هوشمندانه دولت تبدیل به یکی از قطب های کشاورزی جهان شده است. بخش کشاورزی روسیه پس از تحریم های یکجانبه آمریکا و کشورهای اروپایی در سال ۲۰۱۴ علیه این کشور به دلیل حمایت دولت رشد چشم گیری داشته است.

روسیه از سال ۲۰۱۶ یکی از صادرکنندگان بزرگ غلات در جهان شده و حجم صادرات این کشور در حال حاضر بیش از کشورهای آمریکا، کانادا و اوکراین است. میزان صادرات غلات روسیه در سال ۲۰۱۹ با رشد ۹ درصدی به ۴۵.۵ میلیون تن رسیده است.

میزان تولید غلات روسیه در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۱۲۱ میلیون تن رسیده است. باتوجه به شرایط جغرافیایی و اهمیت تولید برخی از محصولات، دولت روسیه اقدام به حمایت از محصولاتی نظیر غلات، دانه های روغنی و گوشت قرمز و سفید کرده است.

رشد قابل توجه تولید دانه های روغنی در روسیه از سال ۲۰۱۴

تولید دانه های روغنی پس از غلات به دلیل تامین روغن نباتی و نهاده های دامی از اهمیت بسیار زیادی در بخش کشاورزی برخوردار است.  روسیه هم با توجه به شرایط اقلیمی و نیاز به این محصولات، از تولید دانه های روغنی حمایت می کند.

بررسی ها نشان می دهد بعد از تحریم های سال ۲۰۱۴ سطح زیرکشت دانه های روغنی نیز به دلیل اهمیت تولید این محصولات برای تامین روغن های خوراکی و نیز نهاده های دامی بیش از ۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

طبق اعلام وزارت کشاورزی آمریکا، روسیه پس از اوکراین دومین تولیدکننده بزرگ دانه آفتابگردان در جهان است. کشاورزان روسی در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۸ میلیون تن دانه روغنی تولید کردند که بیش از ۱۲ میلیون تن آن دانه آفتابگردان بود. کلزا و سویا نیز بعد از آفتابگردان مهم ترین دانه های روغنی تولیدی در روسیه هستند.

درآمد ۲.۷ میلیارد دلاری روسیه از صادرات دانه های روغنی و روغن نباتی

بررسی وضعیت تجارت دانه های روغنی و روغن های گیاهی در روسیه، نشان دهنده وضعیت مناسب صادرات این محصولات است. در سال ۲۰۱۸ بیش از ۳.۱ میلیون تن روغن آفتابگردان، سویا و کلزا به ارزش ۲.۳ میلیارد دلار از روسیه به دیگر کشورها صادر شده است. از سویی دیگر روسیه در این سال تنها ۱ میلیون تن روغن پالم به ارزش ۷۴۸ میلیون دلار از کشورهای مالزی و اندونزی وارد کرده است.

بازرگانان روسیه همچنین در سال گذشته بیش از ۱.۵ میلیون تن دانه آفتابگردان، سویا و کلزا به ارزش ۴۵۲ میلیون دلار به دیگر کشورها صادر کردند. تفاوت قابل توجه صادرات دانه های روغنی و روغن خام در روسیه، حاکی از اهمیت صنایع تبدیلی برای کاهش خام فروشی است.

دو برنامه کلیدی وزارت کشاورزی روسیه برای ساماندهی زنجیره تامین روغن

اخیرا وزارت کشاورزی روسیه به منظور بهبود وضعیت تولید دانه های روغنی و روغن اقدام به بررسی مشکلات زنجیره تامین این محصولات کرده است. حل مشکلات بازار و خودکفایی در تولید دانه های روغنی دو هدف مهم وزارت کشاورزی روسیه در این بخش خواهد بود.

در این راستا وزارت کشاورزی روسیه موظف به تولید و تکثیر بذور مناسب با اقلیم این کشور برای افزایش سطح زیرکشت دانه های شده است.  از سویی دیگر این وزارتخانه جهت افزایش ظرفیت کارخانجات تولید روغن نباتی نیز باید اقدام کند.

به نظر می رسد با توجه به افزایش سطح حمایت دولت از تولید دانه های روغنی، طی سال های آینده وضعیت تولید این محصولات متفاوت با شرایط کنونی خواهد بود. دولت روسیه همچنین برای افزایش سهم خود در بازار چین، برنامه ریزی ویژه ای برای تولید و صادرات سویا به این کشور دارد.

منابع:

وزارت کشاورزی روسیه

ای پی کا اینفرم

اینتل نیوز

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.