۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۷۹۸۷ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰ دسته: روغن و دانه های روغنی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

ازبکستان دومین اقتصاد بزرگ آسیای میانه است که طی سال‌های اخیر یکی از واردکنندگان روغن نباتی بوده است. دولت این کشور به منظور کاهش واردات این محصول، اقدام به افزایش سطح اراضی دانه‌های روغنی کرده است تا بتواند وابستگی به واردات روغن را کاهش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد ازبکستان با جمعیت ۳۲ میلیون نفری اقتصادی مبتنی بر صنعت و خدمات دارد. طبق گزارش بانک جهانی، این کشور بیشترین رشد اقتصادی را پس از ترکمنستان در میان کشورهای آسیای میانه دارد.

بخش کشاورزی ازبکستان متاثر از شرایط جغرافیایی و سیاست های اقتصادی دولت، رشد قابل توجهی طی سال های اخیر داشته است و این بخش حدود ۱۸ درصد از تولید ناحالص داخلی ازبکستان را تشکیل می دهد. دولت این کشور اقدامات مختلفی برای رشد تولید محصولات کشاورزی علی الخصوص محصولات باغی انجام داده است.

ازبکستان در تولید محصولات اساسی نظیر غلات و دانه های روغنی وضعیت مناسبی ندارد، اما دولت با اجرای برخی برنامه ها قصد دارد وضعیت تولید این محصولات را بهبود بخشد. به عنوان مثال دولت قصد دارد با تجهیز و راه اندازی کارخانجات تولید روغن نباتی از واردات روغن خام جلوگیری نماید.

انتخاب صحیح مبادی واردات اقدام قابل توجه ازبکستان در تامین روغن خوراکی

حدود ۴۸ درصد از روغن مصرفی در ازبکستان از طریق واردات روغن خام و مابقی از روغن کشی دانه های روغنی وارداتی و تولید داخل تامین می شود. طبق گزارش دولت ازبکستان، سالیانه بیش از ۵۵۶ هزار تن روغن نباتی در این کشور مصرف می شود.

اغلب روغن های مصرفی در ازبکستان روغن آفتابگردان و پالم وارداتی از روسیه، قزاقستان و مالزی است. بخش دیگر روغن نباتی تولیدی در این کشور از طریق پنبه دانه های تولید داخل تامین می شود.

از جمله نکات قابل توجه در تامین روغن نباتی مصرفی ازبکستان، واردات روغن از کشورهای همسایه و عضو CIS است. این موضوع علاوه بر تامین مداوم این محصول باعث ایجاد صرفه های اقتصادی برای دولت ازبکستان نیز شده است.

افزایش تولید دانه های روغنی در ازبکستان با حمایت دولت

طبق گزارش دولت ازبکستان، بیش از ۵۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این کشور مربوط به تولید دانه های روغنی است. بر اساس پیش بینی دولت، سطح اراضی تولید دانه های روغنی تا سال ۲۰۲۰ به بیش از ۸۵ هزار هکتار خواهد رسید.

دولت ازبکستان قصد دارد تا با اجرای برخی از سیاست های حمایتی، تولید پنبه دانه و برخی دیگر از دانه های روغنی نظیر آفتابگردان را در این کشور افزایش دهد. این اقدام دولت در جهت کاهش وابستگی به واردات روغن خام انجام می شود.

اخیرا دولت ازبکستان با حضور کارشناسان، تولیدکنندگان و بازرگانان این کشور اقدام به تشکیل کنفرانس غلات و دانه های روغنی در خصوص بررسی وضعیت تولید دانه های روغنی در این کشور کرده است. هدف از تشکیل این کنفرانس، بررسی اشکالات کنونی وضعیت تولید این محصولات و برنامه ریزی برای افزایش تولید آن ها در سال های آینده است.

رشد قابل توجه تولید محصولات اساسی در ازبکستان در سایه حمایت دولت

همانطور که مشخص است دولت ازبکستان به منظور توسعه بخش کشاورزی اهمیت ویژه ای به تولید داخلی محصولات اساسی و خودکفایی در تولید آن ها قائل شده است. به عنوان مثال میزان تولید غلات در سال ۲۰۲۰ به ۸.۵ میلیون تن خواهد رسید که رشد ۱۶.۴ درصدی نسبت به سال گذشته دارد.

در حال حاضر بسیاری از کشاورزان در قالب شرکت های دانش بنیان و تحت حمایت دولت، اقدام به تولید محصولات می کنند. به نظر می رسد ازبکستان نیز مانند بسیاری دیگر از کشورهای تولیدکننده محصولات کشاورزی در جهان، برنامه های حمایتی خود از بخش کشاورزی را حذف نکرده و با انتخاب کشورهای مشترک المنافع روند باثباتی برای تامین محصولات اساسی خود ایجاد کرده است.

منابع:

ای پی کا اینفرم

گاف بی آنلاین

سایت سفارت ازبکستان در آلمان

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.