۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۷۲۹۴ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰ دسته: پول و بانک، ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

دکتر قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد در ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان نظام بانکی درخدمت تولید، در نشست سازوکار تامین مالی بخش حقیقی اقتصاد توسط بانک‌ها گفت: بر اساس قانون بانکداری بدون ربا، بانک‌ها اجازه سرمایه‌گذاری مستقیم در اقتصاد را دارند اما نباید در بخش‌های غیرضروری سرمایه‌گذاری کنند. اکنون که اقتصاد ایران در شرایط خاص تحریم و عدم امکان سرمایه گذاری دولت به سر می‌برد، نباید ظرفیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در ایجاد رونق اقتصادی را نادیده بگیریم.

به گزارش مسیر اقتصاد دکتر قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد در ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان نظام بانکی درخدمت تولید، در نشست سازوکار تامین مالی بخش حقیقی اقتصاد توسط بانک‌ها توضیحاتی درخصوص ضرورت نقش آفرینی نظام بانکی در حمایت از تولید و افزایش میزان سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور ارائه نمود.

بانک‌ها نباید در بخش‌های غیرضروری اقتصاد سرمایه‌گذاری کنند

قاسمی گفت: بر اساس ماده ۸ قانون عملیات بانکی بدون ربا، بانک ها می توانند سرمایه گذاری مستقیم در اقتصاد بکنند اما نباید در کارهای مصرفی غیر ضروری و کارهای تشریفاتی و لوکس که برای اقتصاد ملی ارزشی ایجاد نمی کند، وارد شوند. در بعضی موارد هزاران میلیارد سرمایه در حوزه ای صرف می شود که خروجی هم ندارد و باید جلوی آن را بگیرند. دولت نیز باید این چهارچوب را در بودجه خود بگنجاند و سالانه وضعیت آن را گزارش دهد.

وی افزود:  اما در عین حال ما به سادگی بنگاه داری را نفی کرده ایم؛ به این پشتوانه که گفته می شود بانک ها باید واسطه وجوه باشند. این درحالیست که چهارچوب های قانونی هم اجازه سرمایه گذاری مستقیم را می دهد.

مدل ژاپن در توسعه مشارکت بانک‌ها در توسعه اقتصاد کشور

مدیرعامل بانک پاسارگاد ادامه داد: در ژاپن در قرن بیستم بانک های محلی زیادی بود که توانایی پشتیبانی بخش واقعی اقتصاد را نداشتند. در این شرایط مقامات این کشور تصمیم گرفتند بانک ها را با هم ادغام کنند و بانک های بزرگی با عنوان کایرتسو ایجاد کردند.

وی افزود: اما در ایران، ما با نفی سرمایه گذاری مستقیم در بانکداری بدون ربا، عملا ابزار نظارتی بانک‌ها را از آن‌ها گرفته ایم. در این شرایط نه تنها بانک‌ها نمی توانند طلب خود را از بدهکاران بگیرند، بلکه حتی نمی توانند آن ها را حسابرسی کنند. در برخی مواقع وقتی بررسی می کنیم می بینیم تسهیلات صرف امور غیر ضروری مانند بنز و ویلا و … شده است.

کنار گذاشتن بنگاه داری بانک ها مبنای علمی ندارد

قاسمی ادامه داد: در دنیا هرگز نمی شود بانکی که تسهیلات می دهد قدرت حسابرسی، مدیریت و مالکیت نداشته باشد. چیزی که تحت عنوان مضرات بنگاه داری بانک ها اظهار می کنند، هیچ مبنای تئوری و عملی ندارد. بانک ها باید بتوانند منابع تخصیصی را مدیریت کنند.

وی افزود: تعداد سرانه شعبه ها در ایران از کشورهای پیشرفته ای چون آمریکا، انگلیس، فرانسه و … کمتر است در حالی که آن ها از نظر بانکداری مجازی از ما خیلی جلوتر هستند.

لزوم استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در ایجاد رونق اقتصادی

مدیرعامل بانک پاسارگاد ادامه داد: در آمریکا تا ۱۹۶۶ بانک ها همه نیاز را تامین می کردند؛ اما پس از آن آنقدر اقتصاد آمریکا رشد کرد که بانک ها توان تامین همه سرمایه مورد نیاز را نداشتند و به ایجاد رونق در بازار سرمایه روی آوردند. در ایران امروز ۹۰ درصد تامین مالی در کشور از بازار پولی رخ می دهد و فقط ۱۰ درصد از بازار سرمایه تأمین میشود.

وی افزود: اکنون اقتصاد ایران در شرایط خاص تحریم و عدم امکان سرمایه گذاری دولت است. سرمایه گذاری در کشور ما در سال ۹۷ منفی بوده است. در این شرایط نباید ظرفیت سرمایه گذاری بانک‌ها در ایجاد رونق اقتصادی را نادیده بگیریم.

قاسمی در پایان خاطرنشان کرد: حتی در بحران های مالی ۲۰۰۷ و ۱۹۳۳ آمریکا نیز بانک هایی توانستند از بحران مالی عبور کنند که ترکیب سرمایه شان به صورت مشارکتی یا سرمایه گذاری بوده است.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.