۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۶۹۳۶ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ دسته: پول و بانک، نظارت بانکی کارشناس: علی شهیدی
۰

با فساد اقتصادی و پولشویی در اکثر کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه از طریق سازوکارهای مشخص مقابله می‌شود. به عنوان نمونه در کانادا با تفکیک حساب‌های مختلف از هم و قرار دادن محدودیت‌هایی بر این حساب‌ها، فعالیت‌های تجاری را به سمت استفاده از حساب‌های غیرشخصی سوق می‌دهند. همچنین افراد موظف هستند سالانه با شفاف‌سازی فعالیت‌های خود، مالیات لازم را به سازمان مالیاتی پرداخت کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد در اکثر کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه با مسئله پولشویی و فساد اقتصادی از طریق سازوکارهای مشخص مقابله می‌شود. در این کشورها همه سیستم‌های اطلاعاتی به صورت یکپارچه به هم متصل است و اطلاعات افراد جامعه به صورت آنی رصد می‌شود؛ هر شخصی میزان مشخصی از سطح فعالیت مجاز را دارد و در صورتی که تراکنش‌های شخص و میزان فعالیت اقتصادی او فراتر از حد معین خود برود باید توضیحات لازم را به سازمان‌های مربوطه اطلاع بدهد. همچنین در برخی از این کشورها برای حساب‌های بانکی مختلف، حدود مشخصی تعیین شده است که امکان فعالیت خارج از آن محدوده وجود ندارد. در ادامه به عنوان نمونه تجربه کانادا در شفافیت و تجمیع اطلاعات افراد، آورده شده است:

انواع مختلف حساب‌ها در شبکه بانکی کانادا

در یک تقسیم بندی کلی حساب های بانکی در کانادا به دو دسته تقسیم می شود:

یک) حساب های ثبت نشده: این نوع حساب ها (جاری و پس انداز) به نوعی حساب شخصی هستند و در ازای تعداد تراکنش ها و یا سود تعلق گرفته به آن مشمول مالیات یا اعمال هزینه برای صاحب حساب می شود.

دو) حساب های ثبت شده: این نوع حساب ها (جاری و پس انداز) نزد دولت به عنوان حساب های خزانه ثبت می شوند و می توان گفت جایگاه حساب‌های تجاری را برای اشخاص دارند. دولت کانادا نسبت به این نوع حساب ها محدودیت هایی همچون تعیین سقف سپرده گذاری، عدم امکان انتقال آنلاین مبلغ از این حساب به سایر حساب ها اعمال کرده است. در عین حال، حساب های ثبت شده معمولا معاف از مالیات هستند لذا اشخاص با هدف کاهش هزینه های مالی امور تجاری خود اقدام به افتتاح این نوع حساب ها می کنند.

نظام مالیاتی و بانکی کانادا

مطابق قوانین مالیاتی کانادا همه اشخاص حقیقی و حقوقی موظف‌اند هرساله نوع و میزان درآمد ناشی از فعالیت‌های اقتصادی خود را به سازمان امور مالیاتی کانادا (CRA) اظهار کنند. با توجه به اینکه همه فعالیت‌های اقتصادی چه در قالب استخدامی و چه در قالب خوداشتغالی باید اظهار شوند و به دلیل حمایت‌هایی که دولت کانادا از فعالیت‌های تجاری (بخصوص فعالیت‌های مولد) انجام می‌دهد افراد تمایل دارند کار خود را در قالب یک فعالیت تجاری ثبت و اظهار کنند.

نظام بانکداری کانادا نیز به‌گونه‌ای طراحی‌شده که هزینه حساب‌های تجاری بسیار کمتر از هزینه حساب‌های جاری اشخاص است؛ بنابراین به دلیل اینکه حساب‌های تجاری هزینه کمتری نسبت به حساب‌های جاری دارند، این نوع تفکیک حساب‌ها موجب شده تا افراد شاغل ترجیح ‌دهند کسب‌وکار خود را با گرفتن مجوزهای لازم به‌صورت تجاری انجام دهند و از مزایای حساب‌های تجاری استفاده کند. باز کردن حساب‌های تجاری شرایط خاصی دارند و نیاز به مجوز و شماره پروانه کسب‌وکار دارند.

رصد تراکنش‌های بانکی

موسسات مالی و بانکی در کانادا موظف به ارسال اطلاعات تراکنش های دریافتی بالای ۱۰ هزار دلار را به سازمان امور مالیاتی این کشور هستند[۱]. طبق مقررات کانادا این موسسات می بایست گزارش های مربوط به تراکنش های بیشتر یا مساوی ۱۰ هزار دلار را ظرف مدت ۱۵ روز کاری به این نهاد ارسال کنند.

سیستم تسویه پرداخت ها در کانادا علاوه بر آستانه ۱۰ هزار دلار قادر به دسته بندی یا غربالگری داده های مربوط به تراکنش های بالای ۵۰ هزار دلار است. اطلاعات این سیستم نشان می دهد که تراکنش های با مبالغ بالا به لحاظ تعداد حدود یک درصد کل تراکنش ها و به لحاظ مبلغ ۹۴ درصد کل تراکنش ها را تشکیل می دهد.

سازمان امور مالیاتی کانادا از این اختیار برخوردار است که بدون دریافت حکم از دادگاه اقدام به فریز کردن حساب های بانکی کند. این نهاد در مواردی مثل شرایطی که فرد بدهکار مالیاتی است یا اعلام ورشکستگی کرده است از این اختیار استفاده می کند.

علاوه بر سازمان امور مالیاتی در بانک‌های کانادا یک گروه خبره به‌صورت دائمی جهت رصد تراکنش‌ها مستقر هستند. این گروه در صورت مشاهده فعالیت غیرمعمول بانکی این اختیار را دارد که حساب فرد را بلوکه کند. فرد برای خارج کردن حساب خود از این حالت یا باید برای ارائه توضیحات با بانک تماس بگیرد یا حضوراً به بانک مراجعه کند.

در مورد حساب‌های بانکی هر بانک فقط به اطلاعات حساب‌ها نزد خود آن بانک دسترسی دارد و به اطلاعات حساب‌های فرد نزد سایر بانک‌ها دسترسی ندارد. اما برای رصد تراکنش‌های بانکی هر فرد همه‌ی اطلاعات حساب‌های فرد تجمیع شده‌اند. در کانادا کدی تحت عنوان کد بیمه اجتماعی[۲] یا شماره بیمه اجتماعی برای اداره برنامه‌های مختلف دولتی که برای هر فرد منحصراً صادر می‌شود. تجمیع این اطلاعات فردی نقش بسیار مؤثری در افزایش سرعت پردازش اطلاعات داشته است.

پینوشت:

[۱] آستانه تراکنش دریافتی ۱۰ هزار دلار نیز به این معنا است که اگر در یک روز کامل (یعنی ۲۴ ساعت) مجموع کل حجم تراکنش های انجام شده از این مقدار عبور کند، گزارش این تراکنش توسط موسسه های مالی الزامی است.

[۲] social insurance number ؛SIN

منابع:

plink.ir/j7LQO

plink.ir/oSAQR

plink.ir/Lrocc

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.