۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۶۷۶۰ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ دسته: دیگر رسانه‌ها
۰

تولید سیم و کابل، یکی از راه‌های ایجاد ارزش‌افزوده در صنعت مس است و با توسعه این صنعت، به جای صادرات مس خام، کشور می‌تواند به سمت صادرات آلومینیوم فرآوری شده حرکت کند. شرکت سیم و کابل تبریز (سیمکات) یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان سیم و کابل عمومی و تخصصی در کشور است که در سال ۹۸ و با تکیه‌بر توان متخصصان داخلی، توانسته بالغ‌بر ۶۰۰ میلیارد ریال صادرات سیم و کابل به کشورهای منطقه را داشته باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از سازمان اقتصادی کوثر، سیم و کابل در صنایع مختلف، از برق و الکترونیک گرفته تا مخابرات و پتروشیمی کاربردهای وسیعی دارند. با اشاره به این موضوع که حدود ۴۶ درصد مصرف مس جهان مربوط به صنایع برق و الکترونیک است می­توان بزرگی بازار حوزه سیم و کابل را درک کرد.

وجود حداقل ۱۳۰ شرکت تولیدی سیم و کابل در کشور نشان از پتانسیل تولید و کارآفرینی این حوزه دارد، اما با توجه به اینکه ایران دارای مازاد تولید کابل های با مصارف عمومی است، هر تولیدکننده‌ای که بتواند در زمینه تولید کابل­ های تخصصی ورود نماید امکان بهره ­گیری از ظرفیت بزرگ بازار داخلی و خارجی را از آن خود خواهد کرد.

اگر کابل‌ها به دو بخش عمومی و تخصصی تقسیم‌بندی شوند، کابل‌های عمومی مانند کابل‌های ساختمان، کابل‌های فشارقوی و ضعیف و کابل‌های قدرت هستند و کابل‌های تخصصی بیشتر کابل‌های انتقال اطلاعات، کابل‌های شبکه و کابل‌های فیبر نوری به شمار می‌آیند. با وجود اینکه تولید کابل ­های عمومی نسبت به کابل‌های تخصصی سهولت دارد، اما وجود دانش فنی در تولید کابل­ های تخصصی قدرت رقابتی و حضور در بازارهای بزرگ­تر و پایدارتری را به تولیدکننده می­ دهد.

از طرف دیگر ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر در صنعت مس از طریق تولید کابل­ های عمومی و تخصصی تضمین می شود و به‌جای صادرات مس خام، فراوری آن در صنعت سیم و کابل بسیار ارزنده است.

صادرات آلومینیوم فرآوری شده با توسعه صنعت سیم و کابل

حضور شرکت ­هایی همچون سیم و کابل تبریز که با نام «سیمکات» شناخته می شود توانسته روحی در کالبد تولید کابل­ های تخصصی بدمد. این شرکت توانسته با تولید محصولات متنوع سیم، کابل هادی هوایی، مفتول (راد) آلومینیومی، مفتول مسی و گرانول­های PVC نقش مهمی در صنعت سیم و کابل کشور بازی کند.

استفاده از دانش و فناوری روز جهان در تولید محصولات جدیدی مثل کابل­ های ابزار دقیق و هادی­ های پرظرفیت که در راستای استراتژی فعالیت های دانش­ بنیان این شرکت قرار دارد همراه با تکمیل زنجیره تولید سیم و کابل نشان از نقش محوری این شرکت تبریزی را در بازار سیم و کابل و اقتصاد دانش‌بنیان کشور نشان می­دهد.

صادرات محصولات سیمکات به کشورهای مختلف ازجمله عراق، گرجستان، ترکیه و آذربایجان نمونه از توان داخلی کشور در بهره­ برداری از ظرفیت­ های ملی و افزودن ارزش بر مواد اولیه است. در چنین شرکتی با تولید بیش از هفت هزار تن کابل آلومینیومی و شش هزار و پانصد تن کابل مسی انتظار تأثیرگذاری آن بر صنایع پایین‌دستی و بالادستی دور از ذهن نیست.

با توجه به اینکه تولید رکن اصلی اقتصاد بوده و ایران با داشتن منابع سرشار انسانی و طبیعی می­تواند نقش مهمی در منطقه و جهان بازی کند باید از عوامل دخیل در این حوزه حمایت و پشتیبانی ­های مختلف صورت پذیرد تا بتوان با تکمیل چرخه دانش، فناوری، تولید و اقتصاد مسیر کشور را از بین بحبوحه ­های تحریم و تنگناهای اقتصادی گشود.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.