۲۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۶۲۸۵ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ دسته: پول و بانک، ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

محمد امینی رعیا مدیر شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی، در نشست «بررسی ابعاد پولی طرح مسکن مهر»، با تأکید بر اینکه رونق تولید و اشتغال حاصل از طرح مسکن مهر قابل اندازه گیری است، گفت: افزایش بیش از ۲۰ درصدی نقدینگی که هر سال اتفاق می افتد، مشخص نیست به چه نتایجی ختم می شود و چه میزان رشد در چه حوزه هایی ایجاد می کند؛ حال آنکه منابع تخصیص یافته به طرح مسکن مهر، به اندازه ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی تولید و اشتغال ایجاد کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «بررسی ابعاد پولی طرح مسکن مهر»، روز شنبه ۱۲ بهمن، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در مرکز دانشکده پیشرفت دانشگاه علم و صنعت برگزار شد. این نشست، دومین پیش نشست تخصصی از ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود؛ این همایش در تاریخ ۲۹ بهمن سال جاری با موضوع «نظام بانکی در خدمت تولید» برگزار خواهد شد. در این نشست ابعاد سیاست پولی طرح مسکن مهر و همچنین اثرات آن بر بخش مسکن کشور مورد بررسی قرار گرفت.

رونق تولید و اشتغال حاصل از طرح مسکن مهر قابل اندازه گیری است

محمد امینی رعیا مدیر شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی، با بیان اینکه یکی از مباحث مغفول در بحث مسکن مهر ایجاد رشد اقتصادی بود که با ساخت مسکن در این طرح ایجاد شد، افزود: از منظر نقدینگی، آمارها نشان می‌دهد در دوره‌های مختلف میزان افزایش نقدینگی در کشور تقریبا ثابت بوده و اجرای پروژه کلانی همچون مسکن مهر اثری در افزایش این نقدینگی نداشته است.

وی افزود: با وجود این، در یک دوره اقتصاد، رشد نقدینگی با ساخت ۲ میلیون مسکن همراه می‌شود و به نوعی می‌توان گفت رونق تولید و اشتغال حاصل از خلق پول برای مسکن مهر قابل اندازه گیری است.

افزایش نقدینگی در ادوار مختلف چه آورده‌ای برای اقتصاد کشور داشته است؟

مدیر شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی ادامه داد: اما در دوره‌های دیگر به هیچ عنوان نمی‌توان افزایش پایه پولی و نقدینگی را به اقدامی در سطح ملی نسبت داد. در واقع در دوره مسکن مهر، برخلاف دیگر دوره‌ها، افزایش نقدینگی یک نمود خارجی داشت که آن ساخت مسکن بود و در واقع در این دوره افزایش نقدینگی به رشد اقتصادی منجر شد.

وی افزود: بنابراین باید این سوال مطرح شود که در دوره‌های دیگر خلق پول، افزایش پایه پولی و نقدینگی که از مسیر اضافه برداشت بانک‌ها و تخصیص غیربهینه تسهیلات بانکی بوده، به چه رشد اقتصادی منجر شده است؟

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.